پنجاه و یکمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور

به گزارش ربات کشاورز پنجاه و یکمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی و دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری این نهاد، در سالن جلسات دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار گردید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، پنجاه و یکمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور با حضور رئیس جهاددانشگاهی، معاون پژوهش و فناوری این نهاد، مدیران گروه دفاتر تخصصی معاونت پژوهش و فناوری و حضور مجازی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی این نهاد در تاریخ ۲۹ بهمن در سالن جلسات دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی دکتر حمیدرضا طیبی با تاکید بر این که برپایه تعالیم دین مبین اسلام در یک جامعه اسلامی وظیفه حاکمان اسلامی این است که سعادت دنیوی و اخروی را برای مردم آن جامعه فراهم آورند، اظهار داشت: سعادت دنیوی دارای شاخصه هایی است که بعضی از شاخصهای آن امنیت داخلی و خارجی، وجود رفاه مبتنی بر عدالت، داشتن درآمد مناسب، وجود سلامت جسم و روح، حاکم بودن اخلاق و قانون در جامعه، علم مدار بودن جامعه و دانش بنیان اداره کردن جامعه است.

وی اضافه کرد: دو محور اساسی تحقق سعادت دنیوی و اخروی هم توسعه فرهنگی و هم توسعه علمی و فناورانه است و وظیفه ما در جهاددانشگاهی از آغاز تاسیس(در سال ۱۳۵۹) به درستی انتخاب این دو مبحث و الگوسازی توان کشور در بحث توسعه فرهنگی و بحث توسعه علمی و فناورانه بوده است.

رییس جهاددانشگاهی افزود: در توسعه علمی و فناورانه هم الگوی ما خداوند متعال است که هم علم و هم فن مطلق است و این توانمندی را در انسان به ودیعه گذاشته تا آنها هم خلاق باشند و بتوانند کارهای بزرگ انجام دهند.

دکتر طیبی با اشاره به اینکه به رغم وجود مشکلات فراوانی که در جامعه با آن مواجه هستیم که شامل تحریم، عدم وجود برنامه ریزی های درست و بلندمدت، اختلافات سیاسی و فشار مالی است افزود: اما وظیفه ما در حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی انجام کارهای شاخص علمی بخصوص کارهای شاخص فناورانه در همه ی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با هدف ایجاد روحیه امید در مردم و بخصوص جوانان در این شرایط حساس کشور و کمک به تأمین نیازهای جامعه و صنعت و فراهم آوردن شرایط مالی مناسب برای همکاران در جهاددانشگاهی است.

وی افزود: یکی از اهداف ما در انجام کارهای شاخص علمی و فناورانه علاوه بر تأمین نیازهای جامعه و صنعت این است که از راه تشکیل شرکتهای دانش بنیان بتوانیم شرایط مناسب مالی و رفاهی را هم برای خالقان فناورانه خودمان و هم برای سایر همکاران ایجاد نماییم.

رییس جهاددانشگاهی افزود: در حوزه علوم انسانی هم کمک به حل مشکلات مدیریتی جامعه و کمک به حل مشکلات خانواده را بعنوان هسته اصلی تشکیل جامعه، هدف خودمان قرار داده ایم و در جهت تحقق این سیاست مهم یکی از برنامه های ما این بود که همه واحدهای جهاددانشگاهی برپایه مزیت های استانی خودشان و نیازهای ملی دارای کارهای شاخص علمی و بخصوص فناورانه باشند.

دکتر طیبی اظهار داشت: واحدهای توانمند باید روز به روز فعالیت خودشان را توسعه دهند و وظیفه ما و شما(روسای واحدها) هم بعنوان مدیران این است که با انتخاب درست زمینه های کاری را انجام دهیم، برنامه ریزی درست داشته باشیم، ایجاد زیرساخت های مناسب و تأمین منابع مالی مناسب برای اجرای اهداف پژوهشی را برای کمک به آنها داشته باشیم.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه باید واحدهای جهاددانشگاهی پس از گذراندن دوران بلوغ پژوهشی دارای عملکرد مالی مناسب باشند، خاطرنشان کرد: معاونت پژوهش و فناوری باید نگاه جدی و نظارت جدی بر حوزه عملکرد گروه های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی به لحاظ انتخاب زمینه کاری مناسب، داشتن نیروهای توانمند، عملکرد در زمینه هایی که انتخاب شده و همینطور نظارت بر عملکرد مالی مناسب در همه حوزه ها را داشته باشد.

وی تصریح کرد: ادغام گروه های پژوهشی و مراکز تخصصی که ضعیف هستند در حوزه هایی که امکان پذیر است را باید بررسی نماییم و این امکان را به وجود بیاوریم که بتوانیم گروه های پژوهشی بزرگ و توانمند در سرتاسر کشور داشته باشیم.

رییس جهاددانشگاهی بیان نمود: وظایف ما در حوزه پژوهش و فناوری انجام کارهای شاخص علمی و فناورانه و بعد از انتشار مقاله، نوشتن کتاب و تجاری سازی این فعالیت ها است. سیاست ما در جهاددانشگاهی این است، زمانی که فعالیت فناورانه به بلوغ می رسد و در جامعه و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، باید به صورت شرکت فناور و دانش بنیان از بدنه این نهاد جدا شده و به صورت حرفه ای در بیرون فعالیت خویش را ادامه دهد.

وی در انتها تصریح کرد: ان شاالله مجموعه کارهای این نهاد منجر به این شود جهاددانشگاهی در خدمت توسعه علمی و فناورانه و تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور روز به روز نقش مهم تر و ارزشمند تری را ایفا کند.

تاسیس صندوق پژوهش و فناوری/راه اندازی شبکه آزمایشگاهی جهاددانشگاهی

در ادامه دکتر محمدرضا پورعابدی به مهم ترین اقدام های انجام شده در حوزه پژوهش و فناوری اشاره نمود و اظهار داشت: بازبینی در ساختار ارزشیابی گروه های پژوهشی، ارزیابی مراکز خدمات تخصصی، ایجاد مراکز تحقیقات و فناوری، همکاری در اصلاح آئین نامه ارتقا برپایه نوع کارهای جهاددانشگاهی، تاسیس صندوق پژوهش و فناوری، تغییر مدل کسب و کار در حوزه پژوهش و فناوری، انجام کار پژوهشی و کسب فناوری درون قرارداد حرفه ای و راه اندازی شبکه آزمایشگاهی جهاددانشگاهی از مهم ترین اقدام های انجام شده در حوزه پژوهش و فناوری است.

وی همینطور به بیان گزارشی از طرح های فناورانه جهاددانشگاهی پرداخت و اضافه کرد: امسال ۳۱ طرح فناورانه جهاد به ۴۰ طرح افزایش داشته است که از این تعداد ۲۲ طرح در حوزه تخصصی فنی مهندسی علوم پایه، ۹ طرح در حوزه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی و ۹ طرح هم در حوزه تخصصی علوم پزشکی است.

دکتر پورعابدی افزود: از بین این ۴۰ طرح، یک طرح تولید جنین منجمد گاوهای گوشتی و شیری به پایان رسیده و ۳۹ طرح هم فعال است که ۵ طرح بیشتر از ۷۰ درصد، ۷ طرح بیشتر از ۵۰ درصد و ۲۷ طرح بین ۲۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به نکات قابل توجه در مورد طرح های فناورانه جهاددانشگاهی اظهار داشت: نوع شناسی طرح های پذیرفته شده، دستیابی به نتایج و خروجی های مشخص(فناوری-محصول)، تجاری سازی، توسعه محصول و بازار، جذب مشارکت – توسعه منابع و تأمین بازار، توجه و به کارگیری کارفرمایان و استفاده کنندگان نهایی، شورای راهبردی و برگشت منابع مالی در حوزه های پژوهش و فناوری از مواردی است که باید در طرح های فناورانه به آن توجه کرد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد شرکت، اضافه کرد: عدم ادامه کارهای به بلوغ رسیده در جهاددانشگاهی، عدم تخصیص تسهیلات دانش بنیان به کارهای جهاددانشگاهی، به کارگیری منابع انسانی حرفه ای و ساختار شناخته شده برای مشارکت با سایر سازمان ها و نهادها (داخی-خارجی) از لزوم های ایجاد شرکت است.

دکتر پورعابدی با بیان توضیحاتی در ارتباط با پیشبینی و عملکرد اهداف سه ساله و اشاره به افتخارات حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، در ادامه منابع انسانی، ساختار، زمینه کار و منابع مالی را چالش های حوزه پژوهش و فناوری عنوان نمود و اضافه کرد: منابع انسانی شامل کشف استعدادها، ارتقای استعدادها، حفظ و نگهداشت استعدادها، تربیت منابع انسانی چند سو توان و چیره دست، نظام جبران خدمات و حل مسایل منابع انسانی اولویت اول مدیران، ساختار هم شامل متناسب سازی ساختارها با وظایف و فعالیت ها، تدوین یک مدل یا مدلهای مناسب مشارکت، تدوین ساختارهای متناسب با تجاری سازی فناوری و کارهای کوچک و الگویی یا کار حرفه ای، منابع مالی هم شامل نظام بودجه ریزی در حوزه پژوهش و فناوری، افزایش نسبت بودجه جاری به در آمدی (فرصت یا تهدید)، استفاده بهینه از منابع دولتی و تنوع بخشی به حوزه های تأمین مالی و زمینه کاری شامل انتخاب مدل مناسب برای ارتقاء زمینه های کاری، توجه به زنجیره تأمین و ارزش، اولویت دادن به کارهای میان رشته ای و استفاده از توان اساتید دانشگاهی و ارتباط با دانشگاه ها می شود.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در ادامه مدیران گروه دفاتر تخصصی به ارائه گزارشی از کارهای دفاتر خود پرداختند و در انتها پرسش و پاسخ برگزار و جمع بندی نهایی توسط دکتر پورعابدی ارائه شد.

منبع: