از سوی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی صورت گرفت؛ انتشار نتایج ارزیابی استنادی جامع نشریات مصوب وزارت بهداشت

به گزارش ربات کشاورز مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، نتایج ارزیابی استنادی جامع خود از نشریات مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۹۸ را منتشر نمود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، گزارش ارزیابی استنادی (Journal Citation Reports-JCR) یکی از روش های متداول و پذیرفته شده ارزیابی نشریات علمی است که انجام درست آن نیازمند در اختیار داشتن تمامی اطلاعات (آرشیو شماره ها و تمامی عنوان نشریات) است. همواره در حفظ جامعیت و روزآمدی اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی نشریات پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) سعی شده است؛ بگونه ای که هم اکنون کلیه نشریات علمی-پژوهشی وزارت علوم و بهداشت به صورت دسترسی آزاد در اختیار کاربران است و ماهانه میلیون ها کاربر به دانلود و مطالعه مقالات علمی از راه این پایگاه علمی می پردازند.

در گزارش ارزیابی استنادی (JCR)، تنها نشریاتی می توانند شرکت داشته باشند که علاوه بر دارا بودن درجه علمی- پژوهشی، حداقل ۳ سال سابقه انتشار داشته و در سال مورد گزارش، با حداقل ۲۰ مقاله در هر سال، دوره انتشار خویش را کامل کنند.

اهمیت گزارش های استنادی

این گزارش ها بعنوان شاخصی برای میزان کاربرد نتایج پژوهش، نشانگر میزان و کیفیت استفاده پژوهشگران از مدارک علمی ساخته شده است. در این گزارش شاخص تاثیر، یک شاخص کیفی است که برای ارزیابی، مقایسه و رتبه بندی نشریات علمی در رشته های مختلف در سطح ملی یا برای مقایسه مجله ها در سطح بین المللی به کار گرفته می شود؛ این شاخص نشان دهنده فراوانی استنادهایی است که در طول یک سال مورد گزارش به مجموعه مقالات چاپ شده در یک نشریه در یک دوره زمانی مشخص داده می شود.

انتشار گزارش JCR-SID 1398

مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) بعنوان اولین و تنها بانک و پایگاه استنادی جامع و روزآمد نشریات علمی – پژوهشی کشور، گزارش های استنادی نشریات علمی – پژوهشی کشور مصوب وزارت بهداشت (JCR-SID 2019-1398) را منتشر نمود. برپایه این گزارش، تعداد کل نشریات مصوب پزشکی ۴۳۶ نشریه، نشریات موجود در گزارش JCR 98 تعداد ۴۱۸ نشریه، نشریات دارای شاخص تاثیر IF تعداد ۳۸۶ نشریه، نشریات دارای شاخص آنی II تعداد ۳۰۳ نشریه، میانگین ضریب تاثیر در نشریات گروه پزشکی MIF رقم ۰.۱۰۳، نشریات دارای شاخص بالاتر از میانگین تعداد ۱۲۵ نشریه، درصد نشریات دارای شاخص تاثیر ۹۳% و درصد نشریات دارای شاخص آنی ۷۳% اعلام گردید.

دکتر فاطمه عظیم زاده ضمن اشاره به تحلیل نتایج این ارزیابی در سالهای متوالی اظهار داشت: مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) از سال ۱۳۹۴ تا کنون هرساله نشریات علمی- پژوهشی وزارت بهداشت را ارزیابی نموده و نتایج به دست آمده را در اختیار جامعه علمی قرار داده است. در گزارش سالجاری نسبت به سال قبل در همه شاخص ها شاهد ارتقاء و پیشرفت هستیم که نشان دهنده تلاش و پشتکار جامعه علمی در حوزه پزشکی است.

عظیم زاده در تحلیل گزارش استنادی مرکز اضافه کرد: بررسی میزان دانلود و بازدید مقالات در SID رابطه معناداری با تعداد استنادهای مقاله دارد. به علاوه مقایسه نتایج JCR97-SID و JCR98-SID نشان می دهد، تعداد نشریات دارای شاخص تاثیر از ۳۷۵ نشریه به ۳۸۶ نشریه و تعداد نشریات دارای شاخص آنی از ۱۴۴ نشریه با اضافه شدن ۱۵۹ نشریه به ۳۰۳ نشریه رسیده است؛ ازاین رو سرعت استناددهی به مقالات نشریات داخلی در حوزه پزشکی افزایش یافته و می تواند نشان دهنده پی گیری جدی تر نتایج تحقیقات پژوهشگران توسط همکارانشان باشد. لازم به ذکر است هم اکنون ۷ درصد از نشریات هیچ استنادی را در سال ۱۳۹۸ دریافت نکرده اند.

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: باید به استناددهی کم پژوهشگران کشور به یکدیگر توجه کرد. برای ورود به این مورد و تحلیل عمیق تر، لازم است مقایسه ای بین رفتار استنادی داخلی محققان با استناددهی در نشریات بین المللی صورت پذیرد. از طرفی همان گونه که یکی از فلسفه های ایجاد و گسترش نشریات داخلی نیازهای داخل کشور بوده است، لازم است شاخص ها و روش های ارزیابی بومی را گسترش داد تا میزان دستیابی به این هدف قابل ارزیابی باشد.

دکتر عظیم زاده تاکید کرد: هم اکنون ۴۳۶ نشریه در لیست نشریات مصوب وزارت بهداشت حضور دارند که از این تعداد ۹۱ نشریه نمایه ISI، تعداد ۷۸ نشریه نمایه PubMed و تعداد ۱۴۰ نشریه نمایه Scopus را دریافت کرده اند که برخی نشریات در بیشتر از یک نمایه حضور دارند. دسته بندی نشریات به زیرگروه های تخصصی و رصد نحوه تعامل بین پژوهشگران و هم افزایش سطح دسترسی مخاطبان به مقالات نشریات کشور، از دیگر فعالیتهای قابل انجام در این راستا است.

علاقمندان می توانند جهت دریافت اطلاعات کامل این گزارش به نشانی https: //sid.ir/369 رجوع کنند.

منبع: