با حمایت معاونت علمی؛ دانش بنیان ها به ۲۷ نیاز فناورانه صنعت نان و غلات پاسخ دادند

به گزارش ربات کشاورز ۱۲۴ شرکت دانش بنیان به بیشتر از ۲۷ نیاز فناورانه صنعت نان و غلات پاسخ دادند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، رویداد عرضه نیازهای فناورانه صنایع ماکارونی، نان و غلات با تعامل میان فعالان این صنعت و فعالان فناور شرکتهای دانش بنیان به پایان رسید. این رویداد در مرکز نوآوری صنعت غذا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. صاحبان صنایع تراز اول کشور در حوزه های پالایش غلات، آرد، نان، ماکارونی و ماشین آلات صنایع پخت از یک سو و شرکتهای دانش بنیان و خلاق از طرفی، گرد هم آمدند تا نیازها و توانمندی هایشان را با یکدیگر به اشتراک گذارند. ۱۶ شرکت فعال در حوزه ماکارونی، غلات و نان، در حوزه های متعدد صنعتی، ۲۷ نیاز فناورانه خویش را در این رویداد مطرح نمودند و ۱۲۴ شرکت دانش بنیان حاضر، به پاسخ گویی این نیازها پرداختند. با برگزاری نشست های رو در رو میان صاحبان صنایع و فعالان شرکتهای دانش بنیان، تعامل میان نوآوری کسب و کارها و پیوندشان با صنعت محقق شد. در حاشیه رویداد عرضه نیازهای فناورانه صنایع ماکارونی، نان و غلات، ۲ پنل سیاستی و انتقال تجربه برگزار شد و در آنها ضمن شناخت موانع و چالش ها، ظرفیت ها و توانمندی های این حوزه معرفی و موارد گوناگونی مورد بحث قرار گرفت. ایجاد بستر تعامل و هم زبانی میان صنایع و شرکتهای دانش بنیان در مراسم اختتامیه این رویداد، سعید منجم زاده معاون مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به ایجاد بسترهای حمایتی برای ایجاد پیوند میان ظرفیت های بالقوه صنایع و نوآوری شرکتهای دانش بنیان اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عزم خویش را جزم کرده تا فصل مشترکی میان صنایع و شرکتهای دانش بنیان ایجاد شود. تعامل و همراهی این دو حوزه با یکدیگر می تواند زمینه ساز توسعه اقتصاد دانش بنیان شود. وی ضمن اشاره به آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای دانش بنیان شدن صنایع کشور اظهار داشت: با ایجاد فضای لازم و حمایت های اجرایی، سعی کردیم نوآوری را به صنایع وارد نماییم و برای ایجاد یک زبان مشترک میان این دو بخش، از حمایت های مالی و معنوی را در دستور کار قرار دادیم که خوشبختانه منجر به نقش آفرینی قابل توجه دانش بنیان ها در صنایع کشور شد. منجم زاده، با بیان اینکه حالا زبان مشترک میان حوزه دانش بنیان و صنعت شکل گرفته است، اضافه کرد: پیش از این بستری برای همراهی صنایع و دانش بنیان ها وجود نداشت اما با ایجاد سازوکارهایی مانند ایجاد مراکز نوآوری در دل صنایع، پشتیبانی از کسب وکارهای دانش بنیان تولیدی و صنعتی، حالا نقش زیست بوم دانش بنیان در صنایع متعدد مانند نفت، گاز و پتروشیمی پررنگ تر از گذشته است. هم اکنون این شرکت ها از ظرفیتی برخوردار می باشند که می توانند بزرگ ترین نیازهای صنایع بالادستی و دفاعی ما را تأمین کنند. معاون مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، برگزاری سلسله رویدادهای عرضه نیازهای فناورانه صنایع را زمینه ساز ایجاد انگیزه در فعالان فناور و تحول اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: بسیاری از این تکنولوژی ها که در تعامل میان فناوران و صاحبان صنایع نان، غلات و ماکارونی مورد توافق قرار گفت، می تواند به دیگر حوزه ها هم تعمیم یافته و علاوه بر رفع نیازهای این صنایع، راه توسعه دیگر صنایع را هم هموار کند. وی ادامه داد: اگر این نیازها به توانمندی ها برسد و اشتراک بین صاحبان صنعت در قسمت های متعدد زنجیره ارزش شکل بگیرد، به صورت به شکل گیری پلتفرمی یکپارچه منجر خواهد شد که تمامی فعالان یک صنعت از آن بهره ببرند. این رویکرد در تمامی کشورهای پیشرفته وجود دارد و ضمن کاهش هزینه ها تولیدات با کیفیت تری را به همراه خواهد داشت. منجم زاده با تکیه بر پیوند صنایع بزرگ به حوزه دانش بنیان برای برخورداری از حمایت های معاونت علمی و فناوری از فعالان این زیست بوم افزود: تعداد اندکی از صنایعی که نیازهایشان را در این رویداد عرضه کردند دانش بنیان شده اند؛ از این ظرفیت برخورداریم که با پشتیبانی از ایجاد شرکتهای دانش بنیان از دل صنایع، حمایت های پیشبینی شده در قانون را به این صنایع عرضه دهیم. معافیت های مالیاتی و گمرکی، امریه سربازی افراد کلیدی شرکتهای دانش بنیان یا حمایت های توانمندسازی تنها بخشی از ۱۱۰ سرفصل حمایتی پیشبینی شده برای حمایت و رونق شرکتهای دانش بنیان است. تعامل سازنده میان صاحبان صنعت و فعالان دانش بنیان با عنایت به اهمیت بالای شکل گیری زنجیره های ارزش و با هدف شبکه سازی شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناور و صنایع راهبردی، سلسله رویدادهای ارتقای تاب آوری و رقابت پذیری زنجیره های ارزش با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به صورت حضوری و مجازی با همکاری شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری به صورت مدون و دوره ای با سرفصل های مختلف برگزار می گردد. در این رویدادها، نیازمندی ها و اولویت های فناورانه هر زنجیره ارزش شناسایی و از این طریق توسعه شرکتهای دانش بنیان اتفاق می افتد.

منبع: