در تشریح فواید دستاورد پژوهشگران جهاد دانشگاهی تهران عنوان شد؛ افزایش سرعت عبوری قطار و عمر مفید تکه مرکزی سوزن ریل

به گزارش ربات کشاورز رئیس مرکز تحقیقات و فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه افزایش سرعت عبوری قطار، بار محوری و عمر مفید تکه مرکزی سوزن ریل از فواید دستاورد پژوهشگران جهاد دانشگاهی تهران است، اظهار داشت: در سخت کاری انفجاری این قطعه سرعت عبوری قطار ۵ تا ۱۰ درصد، بار محوری از ۲۰ به ۳۰ تن و عمر مفید از ۱۰۰ میلیون تن بار عبوری از روی این قطعه به ۳۰۰ میلیون تن افزایش می یابد.
دکتر سید محمد طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در غرفه سازمان جهاد دانشگاهی تهران در هشتمین نمایشگاه بین المللی ریلی با شعار «ایران روی ریل به سمت آینده» در توضیح علت استفاده از روش انفجاری برای سخت کاری تکه مرکزی سوزن ریل اظهار نمود: علت استفاده از این روش مربوط به خاصیت فولاد به کار گرفته شده برای ساخت این قطعه(تکه مرکزی سوزن ریلی) است.
وی با اشاره به اینکه برای این نوع فولاد با این خاصیت ها ناگزیز از انجام عملیات حرارتی هستیم، در ادامه اشاره کرد: در غیر این صورت این قطعه در بخش خطوط ریلی پاسخ نمی دهد.
رئیس مرکز تحقیقات و فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه سختی این نوع فولاد با عملیات حرارتی به شدت کاهش و انعطاف و ضربه پذیری به شدت افزایش می یابد، اضافه کرد: میزان سایش این قطعه(تکه مرکزی) با این مشخصات به سبب نرمی زیاد افزایش می یابد از طرفی این تکه مرکزی به لحاظ قابلیتی که دارد بعد از عملیات حرارتی بر اثر ضرباتی که متعاقب عبور قطار به آن وارد می شود سختی آن افزایش بیشتری می یابد که این به مفهوم افزایش مقاومت سایشی است.
دکتر طباطبایی با اشاره به اینکه برای تثبیت سختی و پایداری مقاومت سایشی این تکه به حدود ۶ ماه تا یکساال و نیم زمان نیاز است، در ادامه اشاره کرد: سخت کاری انفجاری این شرایط را بهتر مهیا می کند به عبارت دیگر با انجام عملیات سخت کاری انفجاری در بدو استفاده از این قطعه(تکه مرکزی سوزن ریل) شرایط سختی مناسب را در لایه سطحی را دارید و بدین ترتیب هزینه تعمیر کاهش و عمر قطعه افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه این شیوه سخت کاری انفجاری در مواردی با فولاد هدفیلد نظیر سنگ شکن، آستر آسیاب ها و ناخن ها کاربرد دارد، اضافه کرد: این افزایش سختی مقاومت سایشی و عمر مفید را بیشتر می کند.
رئیس مرکز تحقیقات و فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه این کار با مشارکت سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مرکز توسعه فناوری شیمیایی سازمان صنایع دفاع و شرکت گسترش صنایع ریلی ایران(شرکت ایرید) و دانشگاه تربیت مدرس به بهره برداری رسیده است، افزود: این پروژه کار پرمشقتی بود که برای دستیابی به این فناوری یکسال و نیم زمان برد و توانستیم نمونه ای تولید نماییم که میزان سختی آن از ۱۸۰ به حداقل ۳۴۰ برینل افزایش یابد.
دکتر طباطبایی با اشاره به اینکه این کار هم چنان در مرحله تحقیق است، تصریح کرد: برای تولید انبوده نیازمند حمایت و فراهم شدن زیرساخت های لازم است البته چنانچه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران قصد صادرات این قطعات و سوزن را داشته باشند می توان با معرفی فناوری و با شرایطی محصولات را تحویل داد.
وی اشاره کرد: الان در کشور چیزی حدود ۱۰ هزار تکه مرکزی سوزن ریل وجود دارد که نیازمند تغییر و تحول هستند.

منبع: