حناچی در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار متروی تهران، گام اول خودکفایی در واگن سازی برداشته شد

به گزارش ربات کشاورز شهردار تهران با تاکید بر اینکه نیمی از سفرهای درون شهری باید با مترو باشد، ترافیک و آلودگی هوا را از چالش های کلانشهرها دانست و اظهار داشت: تنها راهکار کاهش آلودگی هوا با برقی کردن اتوبوس ها و خودروهاست که دراین زمینه برنامه هایی در دستور کار داریم.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، پیروز حناچی در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار متروی تهران، طرح نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو با بیان اینکه تهران ۱۴۰۰ فرصتی است که به ۱۰۰ سال قبل و ۱۰۰ سال آینده بعد تهران نگاهی بیافکنیم و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم، اظهار داشت: هم اکنون با همکاری صورت گرفته قطار شهری طراحی و تولید شده است و طراحی و ساخت قطارهای بین شهری ملی نیز در حال انجام می باشد. این پروژه پیچیده تر خواهد بود.
وی ضمن اشاره به آلودگی هوا و ترافیک بعنوان دو مشکل اساسی کلانشهرها اشاره کرد: توسعه حمل و نقل عمومی بعنوان یک برنامه ای در دستور کار خیلی از کشورها قرار گرفته است که این توسعه خصوصاً در بخش مترو صورت گرفته است.
حناچی با تکیه بر این که ما درصدد هستیم تا ۵۰ درصد سفرهای درون شهری بوسیله مترو صورت گیرد، تصریح کرد: این امر زمانی محقق می شود که از حداکثر راندمان موجود استفاده گردد و فاصله زمانی قطارها به دو و نیم دقیقه برسد.
شهردار تهران با تکیه بر این که هم اکنون در توسعه ایستگاه ها و طول مسافت پیشرفت ۵۰ درصدی داریم، افزود: بر طبق بودجه های پیش بینی شده سال ۱۴۰۰ شهرداری، ۴۰ درصد اعتبارات مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است و اصلی ترین راه تامین اعتبارات این بخش بوسیله اوراق مشارکت صورت می گیرد که در این حوزه نگرانی هایی برای تامین مالی اوراق مشارکت ۱۴۰۰ وجود دارد.
وی ضمن اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه ی تامین مالی اوراق مشارکت ۹۸ شهرداری تصریح کرد: در مراسم امروز شاهد افتتاح دو ایستگاه مترو هستیم و تا آخر سال دو ایستگاه دیگر و در مجوع تا شروع سال آینده چهار ایستگاه مترو افتتاح می گردد.
حناچی ضمن اشاره به چالش های شهرداری با شیوع ویروس کرونا با تکیه بر این که این چالش ها تنها مختص ایران نیست بلکه بیشتر شهرداری های دنیا با این مشکلات مواجه بودند، اشاره کرد: شهرداری ها با مواجهه با شیوع ویروس کرونا کمک های مالی دریافت نمودند ولی ما شاهد می باشیم با شیوع ویروس کرونا ۱۱۰۰ مرکز ورزشی وابسته به شهرداری تعطیل شد و باید حقوق کارکنان آنها را نیز پرداخت می کردیم.
شهردار تهران با بیان اینکه با بهره برداری از هر ایستگاه جدید ۳۰ هزار مسافر به مسافران مترو اضافه می شود، افزود: یکی از ایستگاه هایی که امروز افتتاح می شود ایستگاه تربیت مدرس است که با شروع به کار آن خط تهران تکمیل خواهد شد.
وی مغفول ماندن پایانه های قطارهای مترو را از چالش های این حوزه نام برد و افزود: هم اکنون اقداماتی در این حوزه در دستور کار قرار دارد.
شهردار تهران مشکل آلودگی تهران را از دیگر محورهای شهرداری ذکر کرد و اظهار داشت: کنترل سوخت های فسیلی در محدوده های شهری می تواند در این حوزه موثر باشد که در این راستا از طرف سازمان محیط زیست برای صنایع آلاینده اقداماتی در حال اجرا می باشد.
حناچی اشاره کرد: ما برای کنترل آلاینده های متحرک راهی به جز برقی کردن خودرو ها نداریم که این امر در برقی کردن اتوبوس ها، تاکسی ها و موتورها در حال تعقیب هستند.
وی با بیان اینکه آلوده ترین شهرهای دنیا بوسیله برقی کردن خودرو به نتایج خوبی رسیده اند، از شهر پکن بعنوان یک تجربه موفق در این حوزه نام برد و اشاره کرد: هم اکنون میزان آلاینده ها رو به کاهش است و نرخ شیب رشد آن در حال کاهش است.
گام اول خودکفایی در واگن سازی برداشته شد
۱۰۵ واگن مترو داخلی سازی می شود

شهردار تهران اظهار داشت: طرح عظیم قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو داخلی گام اول خودکفایی در واگن سازی است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، حناچی شهردار همین طور در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطارهای متروی تهران و افتتاح ایستگاه های یادگار امام (ره) و شهید ستاری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز مراسم امضای تفاهمنامه ساخت ۱۰۵ واگن متروی ملی را با شرکت واگن سازی تهران و شرکت متروی تهران داشتیم و همین طور تفاهمنامه بازسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و بازسازی ۳۱ قطار قدیمی مترو که با اعتبارات مورد حمایت سازمان برنامه و بودجه انجام می شود، هم به امضا رسید و همین طور دو ایستگاه یادگار امام و شهید ستاری با حضور معاون رئیس جمهور را افتتاح کردیم.
او درباره تاثیر این برنامه ها بر شرایط حمل و نقل شهر اظهار داشت: افتتاح هر ایستگاه مترو حدود ۳۵ هزار مسافر به ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می کند. همین طور با شروع به کار ایستگاه های تبادلی حدود ۵۰ هزار نفر به ظرفیت مترو اضافه می شود. بازسازی قطارهایی که قبلا نیاز به اورهال داشتند نیز تاثیر زیادی روی ایمنی حمل و نقل ریلی خواهد داشت. بازسازی ناوگان تاکسی و از همه مهمتر انعقاد قرارداد تولید ۱۰۵ واگن قدم اول برای خودکفایی این طرح عظیم خواهد بود.

منبع: