توسط محققان ایرانی انجام شد؛ احیای اعصاب لطمه دیده ستون فقرات با داربست های قابل تزریق به بدن

ربات کشاورز: محققان ایرانی دانشگاه یو سی ال ای نوعی داربست زیستی قابل تزریق به بدن ابداع نموده اند که از آن می توان برای احیای اعصاب لطمه دیده ستون فقرات استفاده نمود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیو اطلس، لطمه دیدن سلسله اعصاب ستون فقرات منجر به فلج شدن دائم افراد می شود و هم اکنون چاره قطعی برای حل این مشکل وجود ندارد. اما یک مطالعه جدید دراین زمینه بر روی موش ها نتایج خوبی به دنبال داشته است.
این تحقیق که توسط ارشیا احسانی پور و لیلا راد و همکارانشان بر روی موش ها صورت گرفته نشان میدهد که تزریق داربست زیستی تولید شده با بهره گیری از مواد متخلخل به بدن کمک می نماید که بطور خودکار برای بازسازی لطمه واردشده به سلسله اعصاب ستون فقرات اقدام نماید.
رشته های عصبی بلند و باریکی که وظیفه انتقال سیگنال های الکتریکی را در بدن به نقاط مختلف بر عهده دارند، اکسون نام دارند و از معدود بخش های بدن هستند که بطور خودکار قابل بازسازی نیستند و در صورت لطمه دیدن ستون فقرات از کار می افتند. یکی از عوامل ناممکن شدن بازسازی خودکار اکسون ها هجوم سلول های ایمنی بدن به سمت آنها پس از لطمه دیدن است که منجر به شکل گیری بافتی مستحکم بر روی جراحت شده و جلوی اتصال مجدد اکسون ها به یکدیگر را می گیرد.
داربست زیستی مورد اشاره محیطی حمایتی برای سلول های اکسون به وجود می آورد تا آنها بتوانند ارتباطات خودرا از نو برقرار کنند. این داربست که از جنس اسید هیالورونیک است، مملو از منافذی است که سلول های اکسون با مهاجرت به آنها و با بهره گیری از مولکولی به نام فاکتور نوروتروفیک (BDNF) که از مغز مشتق می شود، می توانند خودرا بازسازی و نوسازی کنند.
به گفته احسانی پور، هر چه تعداد منافذ این داربست زیستی افزایش یابد، عملکرد آنها نیز بهبود می یابد. وی افزوده است: مهم ترین مزیت این روش درمانی به حداکثر رساندن احتمال بازسازی موفق سیستم عصبی است و در آینده می توان از آن برای درمان جراحت های مغزی، نخاع و حتی تسهیل طراحی رابط های کامپیوتری با مغز، تولید پروتزهای بهتر و درمان انواع برنامه های تخریب کننده سلسله اعصاب استفاده نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین زمینه به این نشانی مراجعه کنید.

منبع: