رییس شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران تأکید کرد رعایت انصاف و اخلاق، تقویت کننده فضای گفتگو، آزاداندیشی و نقد در کشور است

دکتر علی منتظری، رئیس شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران اظهار داشت: رعایت انصاف و اخلاق می تواند فضای گفتگو، مناظره، آزاداندیشی و نقد را در کشور تقویت کند. باید به تقویت انصاف و اخلاق در جامعه بپردازیم تا بتوانیم آراء متعدد را شنیده و بهترین آنها را انتخاب نماییم.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر علی منتظری در آیین اختتامیه نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران اظهار داشت: از تمامی گروه های شرکت کننده و دو گروه راه یافته به مرحله نهایی مسابقات (گروه های فکرت و آرمان) تشکر می کنم. سعی کردیم این مسابقات را بعنوان یک وظیفه در راه رشد و اعتلای فرهنگی و اجتماعی برای دانشجویان برگزار نماییم.

رییس شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران اضافه کرد: این نکته را از سوی هیأت داوران و شورای علمی مسابقات اعلام می کنم، گزاره هایی که در مسابقه مطرح می شود و موافقت ها و مخالفت هایی که با این گزاره ها صورت می گیرد، به معنای تأیید محتوای این گزاره ها نیستند؛ گرچه این محتواها در رأی داوران بی تاثیر نیستند، اما آنچه (برای داوران) حائز اهمیت می باشد، مهارت ها و توانایی هایی دانشجویان در استدلال، پرسیدن سؤال، احترام به رقیب، رعایت وقت، آداب سخن گفتن است و مجموعه این موارد، رأی هیأت داوران را شکل می دهد. از سه دوره قبل، رأی دانشجویی هم به مسابقات اضافه شده است که این مسأله هم نقش تعیین کننده ای در مسابقات دارد.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم، رعایت بحث انصاف در گفت وگوها است. امروز با بی انصافی های زیادی مواجه هستیم. زحمات و تلاش افراد نادیده گرفته می شود و در قدردانی از زحماتی که با وجود همه گرفتاری ها و مشکلات برای اداره و مدیریت جامعه صورت می گیرد، شاهد بی انصافی هستیم. نه اینکه ضعف و مشکل وجود نداشته باشد؛ همه به این مسائل و مشکلات آگاه هستیم، اما حتی اگر با مسؤلان و مدیران اجرایی توافق سیاسی، اجرایی یا فرهنگی نداریم، نباید جانب انصاف را از دست بدهیم.

دکتر منتظری تاکید کرد: این مورد با بی طرفی متفاوت است و در عالم واقع، انسان بی طرف وجود ندارد؛ اما مهم این است که باوجود اینکه خودمان دارای ایده و نظری هستیم، در بررسی و نگاه به ایده و نظر دیگران، انصاف داشته باشیم. اگر سخنی یا گفتاری را به حق پیدا کردیم، انصاف داشته باشیم، نه اینکه کورکورانه با امری مخالفت یا موافقت نماییم. الحمدلله جوانان کشور از این رشد و پختگی برخوردار می باشند و بزرگترها باید یاد بگیرند که واقعاً انصاف داشته باشند.

رییس شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران اضافه کرد: انصاف با اخلاق همسایه است و رعایت آنها می تواند فضای گفتگو، مناظره، آزاداندیشی و نقد را در کشور تقویت کند. باید به تقویت انصاف و اخلاق در جامعه بپردازیم تا بتوانیم آراء متعدد را شنیده و بهترین آنها را انتخاب نماییم.

دکتر منتظری اظهار داشت: یک مرتبه دیگر تاکید می کنم، گزاره هایی که در مسابقات مطرح می شوند، به معنای محتوایی مورد توجه داوران نیستند؛ باآنکه بی تاثیر نیستند، اما سعی کردیم مهارت ها و توانایی های دانشجویان در پرداختن به یک موضوع، آداب سخنوری، اخلاق و انصاف را مورد داوری قرار دهیم. داوری نماییم. نتیجه چندان مهم نیست، آنچه حائز اهمیت می باشد این است که بتوانیم در کنار یکدیگر، فضای مناظره را پر رونق و پرشور برگزار و فرهنگ گفتگو و مناظره در کشور را تقویت نماییم.

آیین اختتامیه نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران بامداد امروز (۲۳ اسفند) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر علی منتظری، رئیس شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، تعدادی از مسئولین و نفرات دو تیم راه یافته به مرحله نهایی برگزار شد.