در چین؛ نانو ژنراتورهای آبی از انواع حرکت برق تولید می کنند

به گزارش ربات کشاورز محققان چینی برای نخستین بار نانوژنراتورهایی تولید کرده اند که می تواند از انواع حرکت مانند موج دریاها و اقیانوس ها یا حتی حرکات بدن در درون آب برای تولید برق استفاده کنند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، ژنراتورهای مورد اشاره از نوع نانو ژنراتورهای تریبو الکتریکی هستند که از راه اصطکاک برق تولید می کنند. از این ژنراتورها قبلاً برای تولید برق با استفاده حرکات بدن، لمس صفحات مختلف، راه رفتن بر روی زمین و غیره استفاده شده است.
در نمونه های قبلی این ژنراتورها استفاده از صفحات مستحکمی که باید در گذر زمان در تماس با یکدیگر باقی می ماندند، ضروری بود. این صفحات در گذر زمان به یکدیگر صدمه می زدند و بنابراین ژنراتورهای مورد اشاره توان تولید برق را از دست می دادند.
اما در نانوژنراتور تازه، اصطکاک و مالش بین یک صفحه جامد مستحکم و مایعات رخ می دهد و بدین منظور از یک لوله پلاستیکی در ابعاد انگشت انسان استفاده شده که آب دیونیزه برای تولید برق از درون آن می گذرد. این آب از بین دو الکترود لوله مورد اشاره می گذرد. نانوژنراتور مورد اشاره به اختصار WT-TENG نام گرفته است.
تماس راحتتر الکترودها با آب دیونیزه شده باعث می شود تا مقدار برق ساخته شده افزایش یابد. از طرفی آب را میتوان به روش های مختلفی مانند شنا کردن انسان ها، ایجاد موج و غیره به حرکت در آورد و بنابراین این روش جدید تولید برق می تواند کارکردهای متنوعی داشته باشد.
در جریان یک آزمایش از ۳۴ نانو ژنراتور ساخته شده با استفاده از این تکنولوژی برای تأمین برق ۱۵۰ چراغ ال ای دی با موفقیت استفاده شد.