با هدف تضمین کیفیت محصول؛ محصولات دانش بنیان برای ورود به صنعت نفت بیمه می شوند

به گزارش ربات کشاورز بر مبنای تفاهمنامه ای محصولات دانش بنیان برای ورود به صنعت نفت بیمه می شوند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مرکز مؤسسات و امور دانش بنیان، آئین تبادل و امضای تفاهمنامه «همکاری در ایجاد مکانیزم بیمه نامه مسئولیت کالای شرکتهای دانش بنیان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی» یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علی وحدت، رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر سعید محمدزاده، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و مهندس مسعود جعفری اصطهبانانی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت در محل ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.
شرکت های دانش بنیان، جایگاه خویش را در کشور یافته اند
دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست اظهار داشت: خوشبختانه هم اکنون شرکتهای دانش بنیان توانسته اند جایگاه خویش را در کشور استقامت بخشیده و بعنوان عنصر اثرگذار در کشور مطرح باشند و نقشی مهم و اثربخش در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.
وی اضافه کرد: در روند رشد شرکتهای دانش بنیان عوامل مختلفی همچون نهادهای مالی و دستگاههای اجرایی تأثیرگذار بوده اند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم همواره در جهت افزایش حمایت ها و مشوق ها و رفع موانع موجود اقدام نموده است.
بیمه مسئولیت کالا، راهکاری برای تضمین کیفیت محصولات دانش بنیان
دبیر کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان ضمن اشاره به خلأها و چالش هایی که در این سال ها در زیست بوم فناوری وجود داشته است، افزود: نبود سازوکار بیمه ای مناسب برای تضمین کیفیت محصولات دانش بنیان یکی از چالش های همیشگی شرکتهای دانش بنیان در سالهای اخیر بوده است که امیدواریم با توسعه بیمه نامه هایی ازجمله بیمه نامه مسئولیت کالا و امضای تفاهمنامه های این چنینی شاهد توسعه بیمه نامه های مسئولیت کالا و به تبع آن رشد شرکتهای دانش بنیان باشیم.
ضرورت تسهیل ورود شرکتهای دانش بنیان به صنعت نفت
دکتر علی وحدت، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه این نشست با تاکید بر لزوم گسترش سبد محصولات صندوق های پژوهش و فناوری در کشور اظهار داشت: صدور بیمه نامه مسئولیت کالا، حمایتی نیست که توسط هر ارگان یا نهادی عرضه شود بنابراین صندوق نوآوری و شکوفایی تمام تلاش خویش را برای حمایت و کمک به توسعه شرکتهای دانش بنیان انجام خواهد داد.
وی حوزه نفت را یکی از مهم ترین بازارهای مصرف محصولات دانش بنیان دانست و اضافه کرد: صندوق های پژوهش و فناوری نقش مهمی در عرضه خدماتی که شرکتهای دانش بنیان نیازمند آن هستند، ایفا می کنند و با ایجاد سازوکارهای جدید، زمینه را برای ورود این محصولات به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی فراهم خواهند کرد.
صدور بیمه مسئولیت کالا مسیر ورود شرکتهای دانش بنیان به صنعت نفت را هموار می کند
سعید محمدزاده، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در ادامه این نشست ضمن اشاره به نقش شرکتهای دانش بنیان در تأمین نیازهای فناورانه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: یکی از نگرانی های فعالان این صنایع، کارآمدی، استاندارد بودن و قابلیت اعتماد به محصولات دانش بنیان است.
وی افزود: متأسفانه ما در سالهای قبل نتوانسته ایم از ظرفیت های داخل کشور به خوبی استفاده نمائیم و باآنکه شرکتهای دانش بنیان اثرگذاری بالایی در کشور دارند اما همواره این نگرانی وجود دارد که از ظرفیت های آنها به خوبی استفاده نشود.
وی ضمن اشاره به مشکلات شرکتهای دانش بنیان برای ورود به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اضافه کرد: شرکتهای دانش بنیان نمی توانند مستقیماً به صنعت نفت ورود پیدا کنند و باید از راه شرکتهای بزرگ وارد این عرصه شوند. از طرفی شرکتهای بزرگ نفتی همواره در مورد کارآمد بودن محصولات دانش بنیان برای حل مشکلات صنعت نفت و داشتن استانداردهای لازم با ابهام روبرو هستند. ازاین رو ایجاد مکانیزم اعطای بیمه مسئولیت به محصولات شرکتهای دانش بنیان این حوزه ها، می تواند ورود این محصولات نه تنها به صنایع داخلی بلکه بازارهای بین المللی را تسهیل کند. هم اکنون بازار بزرگی در عراق برای فعالیت شرکتهای دانش بنیان وجود دارد که می توانیم با صدور چنین بیمه نامه هایی مسیر ورود این شرکت ها را هموار نماییم.
استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها برای برندسازی
مسعود جعفری، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت هم با اعلان اینکه این تفاهمنامه ظرفیت های صندوق های پژوهش و فناوری را برای کمک به برندسازی محصولات دانش بنیان صنعت نفت مورد توجه قرار می دهد اظهار داشت: صندوق های پژوهش و فناوری برای ایجاد راهکارهای اثربخش برای تجاری سازی محصولات دانش بنیان نقشی اساسی دارند و بعنوان یک نهاد مالی باید بتوانند سرویسهای متنوعی همچون بیمه نامه مسئولیت کالا به مشتریان خود عرضه بدهد.
تضمین کیفیت محصولات با وجود بیمه مسئولیت کالا
در ابتدای این نشست، مسئول امور بیمه ای مرکز شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان ضمن اشاره به شعار سال، «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» اظهار داشت: یکی از مهم ترین اقداماتی که در جهت تحقق شعار سال جاری میتوان انجام داد، صدور بیمه نامه مسئولیت کالا با هدف برندسازی محصولات دانش بنیان است.
محمد دیبایی اضافه کرد: خریداران محصولات دانش بنیان باید اطمینان کافی از این محصولات داشته باشند بنابراین با وجود بیمه نامه مسئولیت کالا این اطمینان به خریدار داده می شود که کالای خریداری شده از حداقل کیفیت برخوردارست.
وی افزود: نکته قابل توجه دراین زمینه عدم توسعه بیمه نامه مسئولیت در کشور ما است که در سالهای قبل هم چندان مورد توجه قرار نگرفته است؛ ازاین رو مرکز شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری کوشیده تا این نوع بیمه نامه را به یک رویه متداول تبدیل کند و امید است که با همکاری وزارت نفت و صندوق نوآوری و شکوفایی بستری برای نهادینه شدن انواع بیمه نامه ها بخصوص بیمه نامه مسئولیت کالا در کشور فراهم گردد تا بتوانیم از اثرات مثبت آن بهره مند شویم.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، طبق این تفاهمنامه مقرر شد وزارت نفت به حمایت معنوی و فنی از طراحی و راه اندازی و درنهایت سیاست گذاری مبحث این تفاهمنامه اقدام نماید. همینطور وظیفه اطلاع رسانی و ترغیب کارفرمایان، شرکت ها و فعالان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برای ورود به مبحث این تفاهمنامه و استفاده از ظرفیت های بوجود آمده به وزارت نفت واگذار شده است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم مبادرت به حمایت معنوی، مالی و فنی از طراحی و راه اندازی مبحث تفاهمنامه خواهد نمود. بعلاوه وظیفه اطلاع رسانی و ترغیب فعالان دانش بنیان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی برای ورود به مبحث این تفاهمنامه و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده، به معاونت علمی و فناوری محول شده است.
صندوق نوآوری و شکوفایی با ایجاد خط اعتباری ویژه و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت هم با تشکیل دبیرخانه «کمیته اجرایی» در محل «صندوق» مبادرت به پشتیبانی از اجرای مفاد تفاهمنامه خواهند کرد.

منبع: