به مناسبت روز جهانی نور صورت می گیرد بررسی کاربرد نور در درماتولوژی و پوست

وبینار یک روزه «نور در درماتولوژی» به همت مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران انجام می شود.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر سیدمهدی طبایی، رئیس مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان این خبر اظهار داشت: ۱۶ می (مصادف با ۲۶ اردیبهشت) در دنیا به نام “روز جهانی نور” نامگذاری شده است که در این روز دانشگاه ها، مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی سراسر جهان برنامه هایی برای تاکید به جایگاه و اهمیت نور و نقش آن در زندگی برگزار می کنند. در ایران هم “روز جهانی نور” در دانشگاه ها، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقات فیزیک نور مختلف مثل دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز، ستاد اپتیک فوتونیک لیزر کشور و … برگزار شده است.
وی با اعلان اینکه برنامه های روز ۱۶ می در سراسر جهان با هدف یادآوری نقش مهم و کلیدی نور در زندگی موجودات زنده برگزار می شود، اضافه کرد: ما نیز در مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بر آن شدیم وبینار «نور در درماتولوژی» را به همین مناسبت برگزار نماییم. باتوجه به تقارن این روز با ایام ماه مبارک رمضان، این وبینار با پنج روز اختلاف در ۳۱ اردیبهشت برگزار می شود که اساتید و شرکت کنندگان بتوانند با فراغ بال و وضعیت پایدارتری در این وبینار شرکت نمایند.

دکتر طبایی با بیان جزییات وبینار یک روزه نور در درماتولوژی، اضافه کرد: متخصصان پوست مخاطبان اصلی این وبینار را می سازند. از افتتاحیه تا اختتامیه برنامه مجموعا ۱۳ سخنرانی صورت خواهد گرفت. سخنرانی های علمی با موضوعات متفاوتی از کاربرد نور در درماتولوژی و پوست طرح شده است. باتوجه به آنکه این وبینار برای یک روز تدارک دیده شده و زمان هر سخنرانی ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شده است، پس سخنران ها با بیان مطالب، رویکردها و رهیافتهای کلی وارد جزییات زمان بر نخواهند شد.
بگفته رئیس مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی، تاریخچه نور در پزشکی و درماتولوژی، تکنولوژی های نوین در فتو درماتولوژی، پلاسما درمانی با رویکرد پزشکی و درماتولوژی، کاربردها و مفاهیم اپتوژنتیک در پزشکی و مباحث تخصصی پوست و مو مثل پیری پوست ناشی از نور، فتوداینامیک تراپی در درماتولوژی، وسایل خانگی نوری در درماتولوژی، نور در طب بازیافتی، داروهای القاکننده حساسیت نوری در درماتولوژی، فتوتراپی در دو بیماری ویتیلیگو و پسوریازیس و ملاحظاتی درباره ایمنی نور عناوین سخنرانی های این وبینار علمی را می سازند.
به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر سیدمهدی طبایی متخصص پوست و رئیس مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی و دکتر پروین منصوری متخصص پوست، استاد دانشگاه و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی دبیران علمی وبینار «نور در درماتولوژی» هستند. دبیر اجرائی وبینار نیز دکتر افشان شیرکوند پژوهشگر مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی است. همین طور این وبینار با همکاری برخی از اساتید فوتونیک از پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی تدارک دیده شده است.
علاقه مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در این وبینار می توانند با شماره های ۶۶۴۶۲۹۱۵ و ۶۶۴۶۴۸۶۲ تماس بگیرند. همین طور اخبار این وبینار در سایت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به آدرس https: //jdtums.ir اطلاع رسانی خواهد شد. لازم به ذکراست که این وبینار برای متخصصان پوست امتیاز بازآموزی دارد.
یونسکو ۱۶ می را بعنوان روز جهانی نور نامگذاری کرده است. در این تاریخ در سال ۱۹۶۰ نخستین کاربرد موفقیت آمیز لیزر توسط “تئودور میمن”، فیزیکدان آمریکایی انجام شد.