بهبود عملکرد کبد با گیاه کبر

به گزارش ربات کشاورز گیاه کَبَر در طب سنتی بعنوان داروی محرک کبدی و سبب بهبود عملکرد کبد شناخته و در موارد تصلب شرائین و کـاهش نفـخ بـه کـار گرفته می شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، میوه های گیاه کَبَر گاها در کشور برای مصارف محدود غذایی (تهیه ترشیجات) استفاده می شود و به علت شباهت ظاهری میوه ها، در بعضی نقاط به اشتباه آنرا به نام هندوانه ابوجهل می شناسند؛ در حالیکه از این امر اشتباه باید اجتناب کرد و این دو گیاه کاملاً متفاوت هستند.

اقبال جاسمی، کارشناس گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به اینکه گیاه کَبَر دارای چندین ترکیب شیمیایی فعال است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین ترکیب های موجود در آن فلاونوئید است. ریشه و جوانه های مولد گل آن دارای پکتین، ساپونین، نوعی اسانس (به مقدار بسیار جزیی)، یک ماده رزینی، رامنوگلیکوزید و ماده ای به نام کاپارین است.

جاسمی تاکید کرد: گیاه کَبَر در طب سنتی بعنوان داروی محرک کبدی و سبب بهبود عملکرد کبد شده و در موارد تصلب شرائین و کـاهش نفـخ و همینطور بعنوان یـک ضـدرومـاتـیـسم از آن بهره گرفته می شود. استفاده از آن بــه عـنـوان یـک مدر (دیورتیک)، عامل دفع کرم ها و تقویت کننده هم گزارش شده است.

وی خاطر کرد: پوست ریشه این گیاه، فعال ترین قسمت آن بوده و به دلیل گـرم و خـشـک بــودنش، بــه عنــوان یــک قـابــض و ازبـیــن بـرنــده سـردی استفاده می شود. همینطور جوشانده پـوست ریشـه آن در طـب سنتی برای رفع تجـمع مایـع سـروز در حفرات یـا بافت ها، آنمی، آرترایتیس و نقرس مورد استفاده قرار می گیرد. به این گیـاه خـاصـیـت ضد سل نیـز نـسـبــت داده شده است، چون که پوست آن تلخ و خلط آور بوده و در ناراحتی های طـحـالی، کلیـوی و کبـدی تجویز می شـود. از آن جا که این گیاه سرشار از سدیم است، بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماران قلبی باید در مصرف آن احتیاط کنند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، جاسمی اظهار داشت: این گیاه برای سیستم گوارشی مفید بوده، از اسهال پیشگیری و اشتها را زیاد می کند. حاوی ریـزمغـذی، آنتـی اکسیدان و ویتامین های فراوانی است. منبع عالی کوئرستین بوده که نوعی آنتی اکسیدان عالی است. کوئرستین، خاصیت ضـد باکتریـایی، ضـد سرطانی، ضدالتهابی و ضد درد دارد. نوعی ترکیب فلاونوئیدی موجود در این گیاه، مویرگ ها را تقویت می کند و مانع تشکیل لختگی خون می شود. همینطور بررسی ها بر روی ریشه های این گیاه نشان داده است که عصاره حاصـل از ریشه این گیاه، خاصیت ضد میکروبی قابل توجهی از خود نشان می دهـد.

منبع: