دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین المللی رویان تأکید کرد اهمیت استمرار برنامه های مهم علمی در شرایط مختلف

به گزارش ربات کشاورز دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین المللی رویان اظهار داشت: پافشاری در برگزاری برنامه های مهم علمی همچون کنگره بین المللی رویان که در سطح جهان شناخته شده است، حتی در شرایط سختی مانند همه گیری ویروس کرونا، از این جهت حائز اهمیت می باشد که در کشور، توجه زیادی به برنامه ها و فعالیتهای مراکز علمی بزرگ و پیشرو مانند پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی وجود دارد.

دکتر روح الله فتحی، دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین المللی رویان در گفتگو با ایسنا در تشریح برنامه های این دوره کنگره اظهار داشت: کنگره بین المللی رویان هر سال در شهریورماه برگزار می گردد و سال جاری هم این کنگره از ۱۰ تا ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار می شود. این کنگره دو رویداد علمی را در خود جای داده است که به زبان انگلیسی برگزار می گردند. رویداد نخست، بیست و دومین کنگره بین المللی پزشکی تولیدمثل و رویداد دوم، هفدهمین کنگره بین المللی فناوری سلول های بنیادی است. در کنار این دو رویداد بین المللی، شانزدهمین سیمنار پرستاری و مامایی هم به زبان فارسی برگزار شده و پژوهشگران و متخصصان برجسته ای از کشور در حوزه تولیدمثل و مامایی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

وی اضافه کرد: سال قبل و همزمان با همه گیری بیماری کووید ۱۹ در کشور، تقریباً تمامی برنامه ها و رویدادهای علمی در سطح کشور متوقف شده بود، چونکه برگزاری یک رویداد علمیِ بزرگ بین المللی، نیازمند یک سری هماهنگی های خاص است که شاید هر مرکز علمی یا دانشگاه قادر به برگزاری آن نباشد.

دکتر فتحی تاکید کرد: کنگره بین المللی ESHRE بزرگترین کنگره در حوزه تولیدمثل، باروری و ناباروری در سطح جهان است که هر سال بیشتر از ۸ هزار شرکت کننده در آن حضور پیدا می کنند. این کنگره تیرماه سال قبل برگزار و در حوزه اجرا با مشکلات زیادی مواجه گردید. این مورد تاحدودی سبب نگرانی در برگزاری کنگره سال قبل رویان شد؛ اما به لطف خدا و همت همکاران در پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی، یکی از اولین رویدادهای بزرگ علمی که در کشور به صورت مجازی برگزار شد، بیست و یکمین کنگره بین المللی رویان بود.

دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین المللی رویان تصریح کرد: با توسعه زیرساخت ها و فراهم آوردن تمهیدات لازم برای کنترل مشکلات احتمالی در حین برگزاری، کنگره سال قبل به خوبی برگزار گردید. سال جاری هم در کنار تقویت زیرساخت های لازم، درحال راه اندازی استودیو تخصصی هستیم تا سخنرانی ها در این مکان صورت گیرد و مشکلات احتمالی را به حداقل ممکن برسانیم. این فضا می تواند برای برگزاری سایر برنامه ها و کنگره های مراکز علمی دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد.

فرصت برگزاری مجازی کنگره برای حضور متخصصان به نام و برجسته جهان

وی تاکید کرد: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی توانست با ایجاد زیرساخت های لازم، کنگره بین المللی رویان را مانند هر سال، البته به شکل مجازی برگزار کند و در ۵ روز برگزاری این کنگره، ۷۴ سخنران از سراسر دنیا حضور داشتند. برگزاری مجازی این کنگره، این فرصت را فراهم نمود تا زمینه حضور متخصصان بیشتری از نقاط مختلف دنیا فراهم گردد. در زمانی که کنگره به صورت مجازی و آنلاین به شکل وبینار برگزار می شود، متخصصان به نام و بزرگ بین المللی که به هر علت امکان حضور در ایران را ندارند، علاقه مندی زیادی برای حضور و سخنرانی در کنگره بین المللی رویان نشان می دهند.

دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین المللی رویان در مورد شکل برگزاری کنگره سال جاری اظهار داشت: سال جاری هم با عنایت به شرایط بیماری در کشور، کنگره به شکل مجازی برگزار می شود. البته درنظر داریم در صورت بهبود شرایط بیماری در کشور، کنگره را به شکل هیبریدی هم برگزار کنیم؛ در این شرایط، اصل کنگره به صورت مجازی برگزار می شود و برخی نشست ها (session) با حضور متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان به شکل حضوری در محل پژوهشگاه رویان برگزار می گردد.

تمدید مهلت ارسال مقالات تا ۱۰ خرداد

دکتر فتحی ضمن اشاره به ارسال ۱۴۰ مقاله تا این لحظه به دبیرخانه بیست و دومین کنگره بین المللی رویان اظهار داشت: برپایه تجربه های قبلی، در مهلت پایانی ارسال خلاصه مقالات به دبیرخانه کنگره، افزایش ۲ تا ۳ برابری تعداد مقالات دریافتی را شاهد هستیم؛ از همین رو، مهلت ارسال خلاصه مقالات تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ تمدید شده است و انتظار داریم تا آخر این زمان حدود ۳۰۰ مقاله دریافت نماییم. در کنار آن، بحث تبلیغات کنگره را از راه رایزن های فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها شروع کرده ایم و انتظار داریم آثاری هم از کشورهای دیگر دریافت نماییم.

دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین المللی رویان اضافه کرد: سال جاری با عنایت به تقویت زیرساخت های برگزاری مجازی و آنلاین کنگره، انتظار داریم بتوانیم از حضور متخصصان بین المللی بیشتری بهره ببریم. دعوتنامه هایی برای متخصصانی از کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، انگلیس، استرالیا و کشورهای دیگر ارسال شده است و پیشبینی می نماییم متخصصانی از ۲۰ کشور جهان در کنگره بیست و دوم (به شکل مجازی) حضور داشته و به ایراد سخنرانی بپردازند.

کرونا، یکی از محورهای مورد بحث در کنگره بین المللی رویان

دکتر فتحی در تشریح محورهای بیست و دومین کنگره بین المللی پزشکی تولیدمثل و هفدهمین کنگره بین المللی فناوری سلول های بنیادی اظهار داشت: در کنگره بین المللی پزشکی تولیدمثل، یک محور علمی جداگانه به بحث کروناویروس و ارتباط آن با مباحث تولیدمثل و درمان ناباروری اختصاص پیدا کرده است. در شانزدهمین سمینار پرستاری و مامایی هم به بحث کرونا پرداخته خواهد شد.

وی تاکید کرد: در کنگره سال جاری، به مبحث پزشکی بازساختی که جزو لاینفک کنگره های علمی در حوزه سلول های بنیادی است به خوبی پرداخته خواهد شد. در کنگره سلول های بنیادی، سه محور اصلی در نظر گرفته شده است: سلول های بنیادی و اثر آنها در درمان سرطان که در سطح جهان هم بسیار مورد توجه است. بحث مهم دیگر، تجاری سازی محصولات سلولی است. معتقدیم اگر تحقیقات پایه به بالین یا صنعت نرسد، مفید نبوده و صرفا تولید یک مقاله نمی تواند راهگشا باشد. ویرایش ژنوم (gene editing) در سلول های بنیادی هم محور دیگری است که در کنگره سال جاری به آن پرداخته می شود.

دکتر فتحی اضافه کرد: ناباروری مردان، کروناویروس و تولیدمثل، چالش های لقاح خارج رحمی و بلوغ آزمایشگاهی تخمک که در حوزه درمان ناباروی انسانی بسیار حائز اهمیت می باشد، اندومتریوز بعنوان که یکی از اشکالات رو به گسترش در سطح کشور، مباحث قانونی و اخلاقی تولیدمثل، سبک زندگی و تغذیه زنان و مردان که جزو موضوعات روز دنیا به حساب می آید، حفظ باروری در بیماران مبتلا به سرطان، سقط مکرر و روش های تشخیصی ناهنجاری های جنینی حاصل از حاملگی های آزمایشگاهی مانند PGD و PGS، تخمدان پلی کیستیک که جزو موارد مهم در بیماری های زنان هستند، یائسگی زودرس، روش های نوین تصویربرداری در تولیدمثل، مهندسی بافت در تولیدمثل بعنوان یکی از مباحث بین رشته ای از محورهای اصلی کنگره تولیدمثل سال جاری هستند.

اهمیت استمرار برنامه های مهم علمی در شرایط مختلف

دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره بین المللی رویان تاکید کرد: پافشاری در برگزاری برنامه های مهم علمی همچون کنگره بین المللی رویان که در سطح جهان شناخته شده است، حتی در شرایط سختی مانند همه گیری ویروس کرونا، از این جهت حائز اهمیت می باشد که در کشور، توجه زیادی به برنامه ها و فعالیتهای مراکز علمی بزرگ و پیشرو مانند پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی وجود دارد. سال گذشته به لطف خدا، توسل به خاندان علیهم السلام و همت همکاران در پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی موفق شدیم با همه سختی های موجود، کنگره را به خوبی برگزار نماییم و سال جاری هم امید داریم که بیست و دومین کنگره هم با شکوه همیشگی برگزار گردد. از زحمات اصحاب رسانه هم برای انعکاس بازتاب این فعالیت ها به عموم مردم و جامعه متخصصان تشکر فراوان دارم.

منبع: