اهمیت حفظ محققان در ۳۰ سالگی رویان

به گزارش ربات کشاورز «من مهم ترین تاثیر رویان را در ایجاد خودباوری در نسل جوان دانشجو، استادان و محققان در ورود به بحث زیست فناوری می دانم. موفقیت در حرکت در مرزهای علم، تبدیل یافته های علمی به فناوری و آوردن فناوری به بالین برای مداوای مردم و کاهش آلام آنها بزرگ ترین خدمت در باور به انجام کارهای بزرگ علمی و فناورانه و به کارگیری آن در خدمت به مردم بوده است.»

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: «احساس ما بعنوان دانش آموزان و دانشجویان پیش از انقلاب که مسائل سیاسی و توسعه ایران را پیگیری می کردیم، این بود کشور ما به لحاظ علمی و فناورانه و اقتصاد متکی بر دانش ملی به عمد عقب نگه داشته می شود. علت هم حدودا مشخص بود. غرب به اهمیت توسعه علمی و فناورانه در ایجاد اقتدار دفاعی و نظامی و اقتدار اقتصادی پی برده بود و می خواست آنرا در انحصار خود نگه دارد و در نهایت کشورهای جهان سوم اگر علاقه به پیشرفت و توسعه صنعتی دارند، توسعه صنعت آنها باید در چارچوب مونتاژ باشد که طراحی و تجهیزات آنرا شرکتهای غربی تأمین کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دمیده شدن روحیه خودباوری در مردم بخصوص نسل جوان دانشجو و دانشگاهی، جهاد دانشگاهی در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ تأسیس شد. یکی از اهداف اصلی تأسیس این نهاد، انجام تحقیقات کاربردی در تأمین نیازهای فناورانه امروز و فردای کشور بود تا ضمن حرکت در جهت نیل به خودکفایی، سبب ایجاد خودباوری واقعی و غرور ملی در کشور شود. در حوزه فنی و مهندسی و کشاورزی، بیشتر نگاه ما در جهاد دانشگاهی با عنایت به وابستگی و نیاز صنعت ها، تولید فناوری های روز و تجاری سازی آنها بود. در حوزه پزشکی و با درایت مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در جهاد علوم پزشکی ایران، نگاه به آینده علم پزشکی در دنیا و لزوم پرداختن ما در جهاد دانشگاهی به آن معطوف شد. مبحث مورد انتخاب هم بحث سلول درمانی یا طب بازساختی بود که اخیرا در دنیا مورد توجه قرار گرفته بود و ما در ایران و جهاد دانشگاهی بموقع به آن پرداختیم و رویان متولد چنین طرز تفکری در نگاه درست به آینده پزشکی از جانب دکتر کاظمی و همکاران گرانقدر جهادی اش بود. من مهم ترین تاثیر رویان را در ایجاد خودباوری در نسل جوان دانشجو، استادان و محققان در ورود به بحث زیست فناوری می دانم. موفقیت در حرکت در مرزهای علم، تبدیل یافته های علمی به فناوری و آوردن فناوری به بالین برای مداوای مردم و کاهش آلام آنها بزرگ ترین خدمت در باور به انجام کارهای بزرگ علمی و فناورانه و به کارگیری آن در خدمت به مردم بوده است.

ادامه حمایت روحی از جانب مسؤلان ارشد نظام و بخصوص رهبر معظم انقلاب که تاکنون ادامه داشته است، فرهنگ جهادی و عشق به پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی انگیزه اصلی نگهداشت نیروهای توانمند این نهاد در ادامه فعالیت هایشان بوده است. نکته ای که در این سال ها بخصوص سال قبل و سال جاری ما را در حفظ نیروهای توانمند، دانشمند و فناور و جذب نیروهای نخبه جوان بسیار نگران کرده، مسابقه حقوقی است که بین وزارت بهداشت و وزارت علوم بخصوص پارسال و سال ۱۴۰۰ شکل گرفته است. به صورت طبیعی همیشه اختلاف حقوق بین ۳۰ تا ۵۰ درصد میان حقوق اعضای هیأت علمی و محققان فناور ما با اعضای هیأت علمی وزارتین وجود داشته است و آنرا پذیرفته بودیم که در یک محیط فرهنگی علمی و جهادی و به رغم کار تمام وقت و پر دلهره در تجاری سازی فناوری در مقایسه با تدریس استادان محترم، قابل تحمل است. ولی از سال قبل شرایط بگونه ای شکل گرفته است که فاصله به قدری دارد عمیق می شود که درحال شکل گیری یک مهاجرت معکوس افراد محقق و فناور خود به دانشگاه ها و مراکز آموزشی وزارت علوم و بهداشت باشیم. تبدیل یک محقق فناور به یک مدرس صرف، ضایعه ای برای توسعه فناورانه کشور خواهد بود و تقاضا داریم مسؤلان در تصمیم گیری شان به این مسائل توجه نمایند.

مسأله مهاجرت افراد متخصص چه در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و چه در بنگاه های تولیدی و خدماتی و شرکت ها و سازمان های بزرگ کشور مسأله ای است که به صورت کلان باید حل شود و شرایطی به وجود بیاید که لزوم مهاجرت از ذهن برخی افراد از بین برود، حل این مشکل برای قشری خاص، سبب بروز مشکل در حوزه های دیگر می شود. امروز مؤسسات تحقیقاتی بزرگی مثل رویان و سایر مجموعه های مشابه در جهاد دانشگاهی و مؤسسات مشابه در معرض خطر جدی در حفظ و جذب نیروهای توانمند هستند.»

منبع: