با حمایت ستاد حمله و نقل پیشرفته؛ تولید اتوبوس تمام برقی درون شهری توسعه می یابد

به گزارش ربات کشاورز اتوبوس تمام برقی درون شهری توسط شرکتی دانش بنیان توسعه می یابد تا گامی موثر برای کاهش آلودگی های شهری برداشته شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برقی کردن خودرو ها از چند جهت قابل بررسی و تامل است. این کار نقشی مهم در کاهش برخی معضلات شهری دارد. معضلاتی چون آلودگی هوا که این روزها گریبان گیر شهرهای بزرگ و صنعتی شده که بخش عمده ای از آنرا به تردد خودرو ها نسبت می دهند. بنابراین توسعه فناوری خودرو های برقی بخصوص در بخش حمل و نقل عمومی یک لزوم انکارناپذیر است.
آمارها گویای این است که ارتباط بسیار نزدیکی بین آلودگی هوا و بروز برخی بیماریها (حتی بیماری قند نوع دو) وجود دارد. این معضل شهری چند سالی است که به جان مردم و مدیران شهری افتاده و صدمه هایی جدی به جان و مال آنها می زند. اما کارشناسان معتقدند که استفاده از خودرو های خودران، متصل و مشترک می تواند راهی برای گریز از این معضل شهری است. کاری که با توسعه قوای محرکه الکتریکی شتاب می گیرد.
بر همین اساس ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که از بازیگران اثرگذار در توسعه حمل و نقل بخصوص بخش عمومی آن است تلاش می کند با استفاده از توان تخصصی شرکتهای دانش بنیان و خلاق، مسیر ورود ایده های خلاق به بازار خودرو های برقی را در کشور تسهیل کند.
بر همین اساس با پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان، پروژه توسعه اتوبوس برقی درون شهری را در اولویت قرار داده است. اتوبوس درون شهری از چند جهت مورد بسیار مناسبی برای ورود به صنعت خودرو های برقی است. اتوبوس در بخش عمده ای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار می کند، شتاب گیری متوسط دارد، زمان درجا کار کردن آن زیاد است و توقف-حرکت زیاد دارد.
همچنین زمان قابل توجهی در ابتدا و انتهای خط توقف می کند که مناسب برای شارژ کردن باتری ها است. ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو هم به سادگی میسر است و همینطور فضای زیادی برای جا دهی تجهیزات برقی دارد. در یک اتوبوس برقی بیشتر از ۶۰ درصد هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی و بقیه آن در ارتباط با سازه و اتاق است. درصورتی که در اتوبوس احتراقی نسبت هزینه بر عکس است. در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، با عنایت به مختلف بودن شرکتهای اتاق ساز، اتوبوس تمام برقی درون شهری قابل دستیابی است.
به همین دلیل طرح برقی سازی اتوبوس های شهری با تلاش یک شرکت دانش بنیان که تجربه خوبی در طراحی و نمونه سازی اتوبوس هیبرید الکتریکی دارد، شروع شد.
این شرکت پیش از این در زمینه توسعه تجهیزات خودرو های برقی مانند طراحی و ساخت باتری پک، درایو کششی، مبدل های کمکی و واحد توزیع انرژی الکتریکی فعالیت داشته و گزینه خوبی برای اجرایی کردن این پروژه به حساب می آید.
پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری این شرکت با حمایت مرکز طرح های کلان ملی فناوری و ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اواسط سال قبل شروع شد.
در این پروژه ۷۵ تا ۸۰ درصد قوای محرکه الکتریی بومی سازی شده و طراحی داخل است.
در این پروژه از موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته استفاده شده و درایوهای کششی، سیستم توان کمکی و اینورترها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی و سیستم های مختلف خنک کاری همه ساخت داخل و بومی سازی شده است. همینطور باتری پک ها، سیستم خنک کاری و سیستم حفاظتی آن به صورت کامل در داخل ساخته شده است.
قرار است این طرح منجر به «توسعه محصول جدید با سطح داخلی سازی بالا (۷۵درصد) بر مبنای استانداردهای جدید»، «طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران»، «برنامه اجرایی طرح برپایه نظام دروازه ای و صحه گذاری مرحله به مرحله برپایه تست نمونه های مختلف»، «توسعه نمونه معیار تولید (Evaluation Prototype) توسعه نیازمندی های اولیه تولید انبوه در کمتر از یک سال» و «توسعه نمونه های اولیه (A-Sample) تجهیزات در فاز اول با همکاری زنجیره تامین» شود.
همچنین از دیگر مزایای اجرایی شدن این طرح میتوان به «انجام تست های صحه گذاری طراحی نمونه EP و تست های تجهیزات و قطعات در فاز اول»، «طراحی و توسعه پلتفرم نوآورانه سبک وزن»، «در بر داشتن فعالیتهای توسعه خط تولید و زنجیره تامین»، «رسیدن به سر تولید (SOP) اتوبوس الکتریکی در خلال کمتر از دو سال و نیم»، «هزینه های سرمایه گذاری ثابت قابل قبول» و «قیمت تمام شده رقابتی در مقابل رقبای اروپایی و چینی» اشاره نمود. در این طرح، ۲۷ شرکت در چارچوب ۸ ماژول کلیدی با یکدیگر همکاری کردند.

منبع: