در گزارش ربات کشاورز عنوان شد؛ فروش ۹هزار میلیاردی محصولات نانویی

به گزارش ربات کشاورز مدیرگروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو از رشد ۱۵ شرکت نانوی بین المللی با صادرات ۲۰ میلیون دلاری تا ۱۴۰۴ آگاهی داد و اظهار داشت: پیش بینی می نماییم ۹ هزار میلیارد تومان صادرات برای سال مالی ۹۹ ثبت گردد.

دکتر علی اصغر نجیمی، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: هم اکنون ۷۵۰ محصول نانوی ایرانی تجاری شده اند که این تعداد محصول به سایر کشورها هم صادر شده اند.
وی با اعلان اینکه تا حالا این محصولات به بالای ۴۰ کشور صادر شده اند، اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد حجم بازار محصولات نانویی کشور مربوط به صادرات است، اضافه کرد: در سال ۹۸ نزدیک به ۴ هزار و پانصد میلیارد تومان فروش محصولات نانو بود که حدود ۲۰ میلیون دلار از این مقدار مربوط به صادرات محصولات نانو بوده است.
نجیمی اشاره کرد: طیف وسیعی از محصولات نانو صادرات می شود که همچون تجهیزات آزمایشگاهی نانو، محصولات سلامت مثل داروهای ضدسرطان، نانو مواد، محصولاتی در حوزه ساختمان و منسوجات هستند. حوزه های ساختمان، تجهیزات الکترونیکی نوری، دارو و درمان از حوزه هایی هستند که بیشترین صادرات را داشته اند.

به گفته مدیر گروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو باتوجه به شیوع ویروس کرونا شرکت های دانش بنیان با تلاش و جدیت در حوزه تولید ماسک نانو و مواد ضدعفونی کننده نانو، کارهای بیشماری داشتند که موفق شدیم بازار خوبی در خارج از کشور در این عرصه ها نیز به دست بیاوریم.
وی افزود: بیشترین صادرات محصولات نانو به کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و ترکیه بوده است و پس از آن در اروپا کشور آلمان و در آسیا کشور چین و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی بیشترین میزان صادرات را داشته اند.
آمار کشورهایی که محصولات ایرانی نانو استفاده کردند

پیش بینی ۹ هزار میلیارد تومانی فروش شرکت های نانو در سال ۹۹
به گفته مدیر گروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو، با توجه به این که سالیانه و در پایانِ سالِ مالی شرکتها (در خرداد تا تیر) میزان فروش و صادرات شرکت های دانش بنیان ارزیابی می شوند هنوز سال ۹۹ ارزیابی نشده اما پیش بینی می نماییم که فروش محصولات نانو در سال قبل به حدود ۹ هزار میلیارد تومان برسد.
نجیمی با اعلان اینکه در سال ۹۸ هفت شرکت نانو بیش از دو میلیون دلار صادرات داشتند، اظهار داشت: هدف ما در ستاد توسعه فناوری نانو این است که تا ۱۴۰۴ موفق به رشد ۱۵ شرکت نانوی بین المللی با صادرات بیش از ۲۰ میلیون دلار بشویم.
مدیر گروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو اظهار داشت: پله پله هدف گذاری صادراتی کردیم تا با توانمندسازی شرکتها و رشد مداوم آنها، میزان صادرات محصولات نانو بیشتر شود.
نانوی ایران حرف برای گفتن دارد
مدیر گروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو درباب موانع صادراتی اظهار داشت: تشدید تحریم ها، مشکلات انتقال پول، مضیقه بودجه های توسعه ای موجب کاهش رشد صادراتی شده است؛ ایران بعنوان کشوری که محصولات نانوی با فناوری بالا، باکیفیت و قیمت رقابتی را تولید و صادرات کرده همیشه در عرصه های بین المللی حرفی برای گفتن دارد.
نجیمی افزود: حتی نوآوری هایی از طرف ایران در حوزه نانو وجود داشته که در دنیا ثبت پتنت شده و این بدان معناست که در دنیا نظیر نداشته است. نزدیک به ۳۰۰ پتنت بین المللی در حوزه نانو وجود داشته که فناوری آنها به خوبی دارای پتانسیل صادراتی هستند. محصولات نانوی ایرانی که ثبت پتنت شده اند یا نوآوری خاصی دارند قابل رقابت بوده و می توانند ارزش افزوده بالایی داشته باشند.

منبع: