در راستای تقویت توان صادراتی؛ باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان شروع به کار کرد

باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان با هدف ارتقای جایگاه رقابتی شرکت های برتر فعال در این عرصه افتتاح شد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری، مهدی قلعه نوی رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به راه اندازی باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان، اظهار داشت: یکی از وظایف این مرکز تقویت توان صادراتی و توسعه بازار شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق بوسیله ارائه خدمات متنوع است.
وی اضافه کرد: تا حالا سیاست های حمایتی از شرکت های دانش بنیان از جنس ایجاد پلت فرم های ارائه خدمات مانند کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری و صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری بود و هر شرکت می توانست باتوجه به نیاز و تشخیص خود از بخشنامه های موجود استفاده نماید.
به گفته قلعه نوی، حضور موفق شرکتها در عرصه صادرات نیاز به توسعه رویکردها و ارتقای برنامه های فعلی دارد. برنامه باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان گامی موثر در امتداد اتخاذ رویکرد فعالانه و اختصاصی کردن حمایت ها در امتداد تقویت توان صادراتی شرکت های برتر و منتخب خواهد بود.
رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: رقابت در زمینه محصولات با فناوری بالا در بازارهای بین المللی به سبب وجود برندهای معتبر و با سابقه، بسیار جدی و دشوار است. بنا بر این برای توسعه هرچه بیشتر صادرات محصولات باکیفیت و رقابتی، نیاز به انتخاب شرکت های برتر و اتخاذ راهبرد دقیق در ارائه خدمات وجود دارد.
وی اضافه کرد: باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان بوسیله ارزیابی شرکت های دانش بنیان بر طبق شاخص هایی در سه مولفه فنی، زیرساختهای شرکتی و میزان فروش داخلی و خارجی، مبادرت به رتبه بندی و انتخاب شرکت های دانش بنیان صادراتی برتر کرده است و شرکت های صادراتی دانش بنیان را باتوجه به نتایج ارزیابی ها در قالب شرکت های ۵، ۴ و ۳ ستاره و مستعد تقسیم بندی می‎ کند.
به گفته قلعه نوی، این برنامه با حمایت مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی ریاست جمهوری از یک سال قبل ارزیابی شرکتها شروع شد. همچون وظایف این باشگاه نیز شناسایی، انتخاب و توانمندسازی شرکت های برتر با قابلیت صادرات، انتخاب شرکتها برای همراهی با مسئولان کشور در سفرهای خارجی، ایجاد کنسرسیوم های تخصصی شرکت ها، برندسازی، تضمین کیفیت، گارانتی و خدمات بعد از فروش محصولات و جذب مشوق ها و حمایت ها برای تسهیل فرآیندها است.
وی افزود: تا کنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ شرکت ارزیابی فنی و از میان آنها ۵۱۳ شرکت بصورت کامل ارزیابی شده اند و از این تعداد ۴ شرکت در سطح ۵ ستاره، ۴۸ شرکت ۴ ستاره و ۲۲۷ شرکت رتبه ۳ ستاره را ستاندن کردند. ۱۰۳ شرکت نیز جزء شرکت های مستعد شناسایی شدند.
رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همین طور بیان کرد: فهرست سطح بندی شرکتها بصورت دوره ای و بر طبق تلاش آنها برای ارتقای جایگاه خود بروزرسانی خواهد شد.