به ضخامت ۱۰۰ نانومتر؛ پوست الکترونیکی با ترانزیستور تک اتمی تولید شد

ربات کشاورز: پژوهشگران دانشگاه استنفورد برای تولید پوست الکترونیکی گامی بلند رو به جلو برداشته اند و موفق به تولید ترانزیستورهای باریک تک اتمی شده اند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از انگجت، پوست های الکترونیکی باید کاملاً باریک و راحت باشند. از همین رو باید اجزای الکترونیکی مورد استفاده برای تولید آنها نیز کاملاً باریک و نازک باشند. تکنولوژی جدید ابداع شده در دانشگاه استنفورد به مهندسان امکان می دهد تا ترانزیستورهای تک اتمی بسازند که ضخامت آنها تنها ۱۰۰ نانومتر است.
پیش از این برای تولید نیمه هادی ها و ترانزیستورهای دو بعدی باریک سعی شده بود، اما مشکل اساسی گرم شدن شدید آنها بود که پلاستیک های مورد استفاده برای تولید پوست های الکترونیک را ذوب می کرد. در رویکرد جدید برای حل این مشکل از پوشش سیلیکونی و نیز یک پوشش مکمل نیمه رسانای فوق العاده نازک از دی سولفید مولیبدن استفاده شده که با الکترودهای طلای نانو تکمیل می شوند.
مجموعه این ترکیب تنها سه اتم ضخامت دارد و قادر به تحمل دمای ۸۱۵ درجه سانتیگراد است. انتظار می رود از این ترکیب برای تولید پوست های الکترونیکی با قابلیت عبور دادن ولتاژ کم استفاده گردد که ۵ میکرون ضخامت داشته باشند. این رقم یک دهم موی انسان است.

منبع: