معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی: نگرانیم با رفع تحریم ها کشور به بازار خارجی ها تبدیل گردد

به گزارش ربات کشاورز کرمانشاه معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با استقبال از برداشته شدن تحریم ها اظهار داشت: در این بین نگران هستیم که با برداشته شدن این تحریم ها کشور به بازار محصولات خارجی تبدیل گشته و دستاوردهای نخبگان و جوانان ایرانی طی سال های تحریم کنار گذاشته شود.
دکتر محمدرضا پورعابدی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به روی کار آمدن دولت جدید از ماه آینده، اظهار داشت: از دید حوزه پژوهش و فناوری، انتظار از دولت آینده این است که کشور به صورت دانش بنیان اداره شده و اقدامات دولت بر مبنای کارهای کارشناسی و تجربیات گذشته پیش برود.
پورعابدی اظهار داشت: هم اکنون این روال در کشور وجود دارد که یک رئیس جمهور پس از هشت سال کنار می رود و دولت بعدی آن با شعارهایی که نشان از تغییرات اساسی دارد روی کار می آید و این میان برنامه های کشور دستخوش تغییر می شود و بهتر آن است که یک مسیر برای توسعه تعیین شده و هر رئیس جمهور برنامه های خویش را بر مبنای آن برنامه ریزی کند.
وی اضافه کرد: این انتظار هست که کم کم به این سمت و سو برویم که هر رئیس جمهوری که روی کار می آید نقاط ضعف قبلی ها را شناسایی کرده و آنها را رفع کند و در کنار آن اگر نقطه قوتی هم بوده آنرا تقویت کند.
پورعابدی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها انتظار ما از دولت آینده این است که به توان داخل و ظرفیت های کشور برای حل مسائل و مشکلات تکیه کند.
وی اضافه کرد: ما هم مانند بسیاری بخش های کشور تمایل به برداشته شدن تحریم ها داریم، چون نهادها و مراکز علمی هم در این حوزه صدمه های جدی دیده اند، اما این میان نگران هستیم که با برداشتن تحریم ها باردیگر بازار کشور بدون این که امتیازی از کشورهای خارجی گرفته شود دراختیار آنها قرار داده شود و هرچه که جوانان ایرانی طی این سال های تحریم با زحمت به دست آورده اند، نادیده گرفته شود.
وی اضافه کرد: در سال های تحریم مسئولین ناچار به استفاده از توان داخلی و بکارگیری جوانان نخبه ایرانی شدند و حال که محصولات آنها درحال به ثمر نشستن است نگرانیم که با برداشته شدن تحریم ها تمام این زحمات به باد رفته و بازار کشور تماما در اختیار خارجی ها و محصولات آنها قرار گیرد.
پورعابدی تصریح کرد: در کنار استفاده از محصولات داخلی، زمانی موافق استفاده از تولیدات خارجی هستیم که به ازای آن انتقال فناوری صورت گرفته تا در آینده جوانان ایرانی بتوانند آن محصولات را هم تولید کنند.
این مسئول اظهار داشت: انتظار بعدی ما از دولت جدید این است که نهادها و دانشگاه ها و مراکز علمی را در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های دولت مشارکت دهد تا بتوان کشور را به صورت علمی و دانش بنیان اداره کرد.
امسال ۱۵ طرح “فناورانه” را در کشور افتتاح می کنیم
وی در ادامه به تشریح بخشی از فعالیتهای جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری پرداخت و اضافه کرد: با عنایت به مساعدت ها و حمایت های مقام معظم رهبری و مساعدت مجلس و دولت در دو سال قبل اجرای ۴۰ طرح فناورانه به جهاد دانشگاهی واگذار شد که بخش زیادی از آن سال جاری به بهره برداری رسیده و محصولات این طرح ها به جامعه عرضه می شود.
وی خاطرنشان کرد: از این ۴۰ طرح سه مورد آن سال قبل به بهره برداری رسید و تا آخر سال جاری هم ۱۵ طرح آن تکمیل شده و به بهره برداری می رسد.
پورعابدی در ادامه به فعالیتهای پارک علم و فناوری کرمانشاه اشاره نمود و اضافه کرد: هم سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه و هم پارک علم و فناوری آن یکی از واحدهای پیشتاز جهاد دانشگاهی در کشور می باشند که هم فضاهای زیرساختی خوبی برای شرکت ها و واحدهای فناور و دانش بنیان فراهم نموده اند و هم حمایت های خوبی از آنها به عمل می آورند.
وی به افتتاح پروژه برج فناوری کرمانشاه هم اشاره نمود و اضافه کرد: این پروژه که به اذعان معاون وزیر علوم بزرگترین برج فناوری کشور بوده افتخاری بزرگ برای مسئولین جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری کرمانشاه به حساب می آید.
پورعابدی اظهار داشت: این برج فرصتی خوبی است تا با تجمیع اکوسیستم فناوری در آن هم افزایی در فعالیت واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان مستقر شکل گرفته و بتوانند در راه راحت تری ایده های خویش را تبدیل به محصول کنند.
این مسئول اشاره کرد: عملکرد پارک علم و فناوری کرمانشاه که پیگیری های بسیاری برای ساخت این برج داشته ستودنی است و انتظار این است که مسئولین استان هم حمایت های بیشتری از این مجموعه داشته باشند.
راه اندازی ساختارهای موازی با “پارک علم و فناوری” در کرمانشاه فقط اتلاف منابع است
پورعابدی اظهار داشت: متاسفانه گاها می شنویم که برخی سازمان ها و دستگاه ها به دنبال ایجاد ساختارهای موازی با پارک علم و فناوری هستند که این امر جز اتلاف منابع سودی به دنبال نخواهد داشت و وقتی چنین ساختاری در استان مهیاست همه باید کمک کنند که از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنند.
وی اضافه کرد: بطور قطع پارک علم و فناوری کرمانشاه به همراه سازمان جهاد دانشگاهی تمام تمهیدات لازم برای خدمات رسانی هرچه بهتر به واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان را تأمین می کنند و انتظار این است که مسؤلان استان هم این نهادها را در جهت خدمات رسانی بهتر یاری کنند.

منبع: