استفاده از گیاهان تیره نعناعیان در لبنیات، اثرات ضدباکتریایی در بیماریهای عفونی دارد

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار داشت: استفاده از گیاهان خانواده نعناعیان در فرآورده های لبنی، اثرات ضد باکتریایی در بیماریهای عفونی دارد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر معصومه مهربان با بیان این مطلب اضافه کرد: بیماریهای عفونی، یکی از چالش های بزرگ علم پزشکی در قرن بیست و یکم است و به طبع آن، تولید آنتی بیوتیک های جدید روز به روز افزایش می یابد.
وی اشاره کرد: در عین حال، گسترش بیش از پیش مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها، درمان بیماریهای عفونی را مشکل و پرهزینه کرده است، از جانب دیگر نیاز مصرف کننده به محصولات متنوع و معطر، محققین را به سمت جایگزین های گیاهی سوق داده است تا با تولید محصولات معطر و متنوعی که ضمن دارابودن اثرات ضد باکتریایی، فاقد عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای شیمیایی باشند.
وی افزود: خانواده نعناعیان(Lamiaceae) یکی از بزرگترین خانواده های گیاهی است، نعنا (piperita Mentha) که گیاهی علفی است در بیشتر نواحی معتدله دنیا کشت می شود و همین طور در بیش تر نقاط ایران نیز انتشار دارد.
وی بیان کرد: در طب سنتی از آن بعنوان مقوی معده، بادشکن، ضد درد، ضد تشنج، آرام کننده اعصاب استفاده می گردد و از آن در محصولات لبنی به شکل گسترده ای بعنوان طعم دهنده استفاده می شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: آویشن (Thymus vulgaris L) نیز که ساختار بوته ای دارد از تیره نعناعیان است، سرشاخه های آن حاوی اسانس، تانن ها، مواد اصلی تلخ و ضدعفونی کننده های گیاهی می باشد و از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می شود.
بگفته دکتر مهربان، اسانس آویشن دارای خواصی نظیر ضد اسپاسم، بادشکن، ضد قارچ، ضدعفونی کننده، ضد کرم، ضد رماتیسم و خلط آور می باشد. همین طور آویشن در انواع غذاها استفاده می شود و بعنوان ترکیبات معطر در بیشتر فرآورده های غذایی مهم نظیر نوشیدنی­ها و دسرهای لبنی استفاده می شود.
وی بیان کرد: کاکوتی کوهی (Ziziphora clinopodioides) هم که از تیره نعناعیان می باشد در خیلی از مناطق ایران بعنوان چاشنی به همراه ماست و سایر فرآورده های لبنی استفاده می شود. گیاه کاکوتی به فراوانی در مناطق کوهستانی شمال غرب ایران و البرز مرکزی می روید و بعنوان معطر کننده در مواد غذایی و ادویه جات استفاده می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، ایشان سپس تصریح کرد: اثرات ضد دردی و ضد التهابی آن به خوبی مشخص شده است بطوریکه می توان از آن در درمان تب، دردهای قاعدگی و معده بهره برد.
بگفته عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، استفاده از گیاهان خانواده نعناعیان می­تواند در افزایش عمر ماندگاری و کنترل فساد فرآورده­های لبنی (ماست، دوغ، پنیر و کشک) سودمند بوده و گامی موثر در جهت کاهش استفاده از نگهدارنده های سنتزی و توسعه کاربرد ­ای طبیعی باشد.