برای استفاده در نیروگاه ها؛ فیلترهای سلولزی ارزان تر و پربازده تر از نمونه های خارجی تولید شد

ربات کشاورز: پژوهشگران در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید فیلترهای سلولزی ارزان و یا کیفیت تر از نمونه های خارجی کاربردی در نیروگاه ها شدند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، سید امین فرزادفر، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از قیمت پایین و بازده بالاتر فیلترهای سلولزی این شرکت نسبت به نمونه های خارجی آگاهی داد و اظهار داشت: فیلترهای این شرکت در نیروگاه های مختلفی در کشور مورد استفاده قرار گرفته است. از این فیلترها می توان برای فیلتراسیون روغن های با پایه نفتی یا سنتزی، مانند روغن های هیدرولیک، روغن های روانکار توربین، روغن های دنده و روغن های ترانسفورماتور استفاده نمود.
وی اضافه کرد: برخلاف فیلترهای رایج که در بهترین حالت تنها قابلیت حذف ذرات بزرگ تر از ۳ میکرون را دارند که این شرکت در طراحی و تولید فیلترهای بهپال حذف ذرات بزرگ تر از ۳ میکرون را هدف قرار داده و به دنبال افزایش طول عمر روغن و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری بوسیله حذف آب، وارنیش و ذرات زیر یک میکرون است.
مدیر شرکت اشاره کرد: در این میان فیلترهای سلولزی که در تولید آنها از فناوری نانو بهره گرفته شده، بمنظور حذف وارنیش و در نتیجه کاهش عدد اسیدی روغن و همین طور افزایش طول عمر روغن طراحی شده اند.
فرزادفر اظهار داشت: فیلترهای سلولزی که در این شرکت تولید می شوند، نسبت به نمونه های خارجی آپشن های بیشتری داشته و در عین حال قیمت پایین تری نیز دارند بدین جهت تقاضا برای خرید آنها از طرف نیروگاه های کشور وجود دارد و تا حالا نیروگاه هایی نظیر نیروگاه فردوسی مشهد، نیروگاه شهیدرجایی قزوین، نیروگاه شریعتی مشهد و نیروگاه شازند اراک از این فیلترهای سلولزی بهره برده اند.
وی افزود: نانوالیاف مورد استفاده در این فیلترها با بهره گیری از یک روش شیمیایی در داخل شرکت تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با اعلان اینکه این فیلترها بصورت تلفیقی از سلولزهای مختلف، میکروسلولز و نانوسلولز که سطح الیاف آنها توسط فرایندهای شیمیایی بمنظور بالاترین میزان دقت فیلتراسیون فعال شده، تولید می شوند، اظهار داشت: افزایش دقت فیلتراسیون از ۳ میکرون به ۴ میکرون و تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی الیاف سلولز بمنظور بهبود جذب سطحی وارنیش همچون خواص فیلتر حذف وارنیش روغن توربین تولیدشده در این شرکت بوده که بواسطه استفاده از فناوری نانو به وجود آمده است.
به گفته وی، قیمت بسیار پایین تر از نمونه مشابه دانمارکی، در دسترس بودن و تولید تمامی مواد اولیه موردنیاز توسط این شرکت از مزایای رقابتی محصول نسبت به نمونه های موجود در بازار است.

منبع: