به همت محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام شد؛ اضافه شدن ۹۸ رده سلولی و نمونه بافتی به کلکسیون بانک سلول های انسانی و جانوری

ربات کشاورز: بانک سلول های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) موفق به تولید، ثبت، نگهداری، کنترل کیفی و ذخیره سازی ۹۸ رده سلولی و نمونه بافتی جدید شده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، اطلاعات شناسنامه ای نمونه های فوق از شماره IBRC C11339 تا شماره IBRC C11437 در لیست رده های سلولی بانک درج شده و این نمونه ها به پژوهشگران، اساتید و دانشجویان متقاضی ارائه می شوند.

دکتر عبدالرضا دانشور آملی اظهار داشت: نمونه های جدید فوق شامل رده های سلولی بنیادی، استاندارد تحقیقاتی، دستکاری ژنتیکی و نامیرا شده، GFP مثبت، رده سلولی از جوجه و بلدرچین و… هستند. همین طور نمونه های بافتی شامل بافت بیضه از حیوانات آزمایشگاهی (موش و رت)، گاو، گوسفند و افراد مرگ مغزی شده، نیز جمع آوری و در لیست نمونه های قابل ارائه بانک سلولی قرار گرفته است.

دانشور اضافه کرد: باتوجه به فقدان نمونه بافت های جنسی در بانک سلولی و اهمیت این نوع نمونه ها در تحقیقات زیستی حوزه های بیولوژی، تکوین جنین، ناباروری، سم شناسی، داروسازی و تقاضای پژوهشگران کشور، این مجموعه با هدف ارائه مجموعه سلولی بصورت کشت نیافته از بافت بیضه انسان و پستانداران جمع آوری شده است.

مدیر بانک سلولی اشاره کرد: هم اکنون بانک سلول های انسانی و جانوری توانسته است با گذشت یک دهه از فعالیت خویش، با تلاش و پشتکار جهادی نیروهای متخصص، بیش از ۱۴۰۰ رده سلولی انسانی، جانوری، بنیادی مزانشیمی، تحقیقاتی و لنفوبلاستوئیدی و رده های مورد استفاده در تولیدات زیست فناوری را به محققین و مراکز پژوهشی عرضه نماید. همین طور این بانک، مجموعه ای از توانمندی های نرم افزاری و سخت افزاری در زمینه علوم سلولی و زیست فناوری، کنترل کیفی، تعیین هویت و خدمات تخصصی جانوری را برای تامین نیاز مراکز علمی، دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی کشور، فراهم نموده و توانسته بستری برای ارتباط و تعامل علمی با مراکز و بانکهای مرتبط و معتبر بین المللی ایجاد نماید.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، بانک سلول های انسانی و جانوری پرچمدار ارائه خدمات پیشرفته همچون کنترل کیفی و تایید هویت رده های سلولی بنیادی انسانی و جانوری، بررسی آپوپتوز به کمک سنجش AA-7 و AnV-FITC، بررسی آلودگی نمونه های کشت سلولی، دستکاری ژنتیکی سلول ها، تشخیص گونه های جانوری و تأیید عدم اختلاط رده های سلولی به روش Multiplex PCR، بررسی اثر ژنوتوکسیسیتی با آزمون MTT، خدمات Real time و وسترن بلات و دهها خدمت تخصصی و فوق تخصصی دیگر است.