همزمان با هفته پژوهش؛ سومین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی از فردا شروع می شود

ربات کشاورز: دبیر سومین نمایشگاه تستا از شروع به کار سومین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا ۱۴۰۰) همزمان با هفته پژوهش و فناوری از فردا ۲۳ آذرماه آگاهی داد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، مهدی پاکزاد با بیان این مطلب گفت: بررسی آمار مربوط به فارغ التحصیلان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همین طور تعداد شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور از یک سو و خروجی ها و دستاوردهای آنها از طرف دیگر نشان دهنده این امر است که اجرای برنامه های حمایتی طی دو دهه گذشته توانسته زیرساخت و ظرفیت علمی و فناورانه مناسبی در سطح کشور ایجاد و پی ریزی کند. وی افزود: در صورتیکه بتوان این ظرفیت و پتانسیل بالقوه را در خدمت جامعه و در امتداد حل مسائل و مشکلات به کارگرفت شاهد پیشرفت ها و اتفاقات موثر خواهیم بود
معاون اجرائی دبیرکل شورای عالی عتف افزود: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص بهره گیری از توان علمی و نخبگانی کشور در رفع مسائل و چالش های دستگاهها، موسسات و شرکتها و بمنظور فراهم سازی و تسهیل شرایط همرسانی بین بخش نیاز و تقاضای کشور با بخش عرضه و توانمندی ها و ظرفیت های علمی و فناورانه کشور دبیرخانه شورای عالی عتف از سال ۱۳۹۷ نسبت به برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) را در کنار نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری برنامه ریزی نموده است.
وی اشاره کرد: نمایشگاه های معرفی نیازمندی ها و تقاضاهای فناورانه که در دنیا با عنوان نمایشگاه های معکوس(Reverse Expo) شناخته می شوند برخلاف نمایشگاه های مرسوم که به عرضه محصولات می پردازند، بر تقاضا و نیاز محصولات و خدمات متمرکز هستند. در حقیقت برگزاری چنین نمایشگاهی، می تواند پاسخی به مشکلات ناشی از عدم تامین نیازمندی های کشور از خارج و تبدیل تهدیدات ناشی از تحریم های ظالمانه به فرصتی در جهت توجه بیشتر به توانمندی های داخلی باشد.
کمک به مساله محور شدن برنامه های تحقیقاتی از اهداف نمایشگاه تستا
پاکزاد با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه تستا اظهار داشت: با اهمیت ترین هدف نمایشگاه تستا اطلاع رسانی و آشناسازی بین دو بخش عرضه (ظرفیت و توانمندی علمی و فناورانه کشور) با بخش تقاضا (مسائل و چالش های متنابه دستگاه های اجرائی و شرکتها و موسسات) است. کمک به مساله محور شدن و هدفمندسازی فعالیت ها و برنامه های تحقیقاتی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و شرکت های دانش بینان و واحدهای فناور هدف مهم دیگر نمایشگاه تستا است. علاوه بر این فرهنگ سازی و ترویج برگزاری رویدادهای تقاضا محور در سطح کشور از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه تستا در سطح ملی و در کنار هفته ملی پژوهش و فناوری است.
وی درباره تاثیرات برگزاری نمایشگاه تستا اظهار داشت: ارائه نیازمندی ها بجای عرضه توانمندی ها، پاسخگویی به نیازمندیهای مورد نیاز صنایع با بهره گیری از توان داخلی، مقاوم سازی در مقابل تحریم ها با اعتماد به توانمندی داخلی، بستر سازی جهت شناسایی و ارائه نیازمندی های شرکت های دولتی و خصوصی، هدفمندسازی تحقیقات و کوشش های فناورانه در امتداد نیازهای کشور و شناسایی پتانسیل های موجود در کشور همچون این تاثیرات است.
دبیر سومین نمایشگاه تستا تصریح کرد: نخستین دوره نمایشگاه تستا در سال ۱۳۹۷ و با حضور ۷۰ سازمان و شرکت و معرفی و ارائه حدود ۹۰۰ نیاز پژوهشی و فناورانه آنها در زمینه های صنایع دفاعی، تجهیزات پزشکی، صنایع معدنی و فلزی، صنایع غذایی، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، صنایع شیمیایی همزمان با هفته پژوهش و فناوری اجرا شد. همچون دستاوردهای این نمایشگاه می توان به عقد ۸۹ تفاهم نامه به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیارد تومان در زمینه صنایع معدنی و فلزی، دفاعی، برق و انرژی، فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی، گاز و پتروشیمی و… اشاره نمود.
امضای ۳۵۰ تفاهم نامه در نمایشگاه تستای سال ۱۳۹۸
وی افزود: در نمایشگاه تستا سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۵ سازمان و شرکت نسبت به ارائه حدود ۶۰۰ نیاز پژوهشی و فناورانه را ارائه کردند. ماحصل آن تنظیم و امضای ۳۵۰ تفاهم نامه به ارزش حدود ۱۲۰۰۰ میلیاردریال بین شرکت های حضر در نمایشگاه با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و شرکت های دانش بنیان بوده است. همین طور در کنار این نمایشگاه ۱۰ رویداد ارائه چالش و مسائل توسط دستگاهها و شرکتها انجام شد.
پاکزاد اشاره کرد: باتوجه به تجربیات دو دوره گذشته و با هدف برگزاری منسجم و یکپارچه نمایشگاه در سومین دوره نمایشگاه تستا بجای حضور انفرادی سازمان ها و شرکت ها، تلاش شده است دستگاهای اصلی به همراه سازمان ها و شرکت وابسته در کنار هم و با سیاست گذاری و برنامه ریزی دستگاه اصلی حضور داشته باشند. طبق هماهنگی های صورت گرفته در نمایشگاه تستای سال ۱۴۰۰ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران، کانون صنعت، دانش و بازار لوازم خانگی نسبت به ارائه نیازمندی های پژوهش و فناورانه خود اقدام خواهند کرد.
وی اضافه کرد: همین طور بمنظور پشتیبانی و تامین مالی از قراردادها و تفاهم نامه های منعقد شده بین دستگاه های اجرائی و شرکتها بعنوان طرف تقاضا و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و شرکت های دانش بنیان بعنوان طرف عرضه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در نمایشگاه تستا ۱۴۰۰ حضور فعالی خواهد داشت.
برگزاری نمایشگاه تستا از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه
پاکزاد با اشاره به رویدادها و کارگاه های جانبی نمایشگاه تستا امسال اظهار داشت: بمنظور استفاده حداکثری از ظرفیت و پتانسیل حضور دستگاه های اجرائی، شرکتها و موسسات دولتی و خروجی از یک طرف و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و موسسات دانش بنیان از طرف دیگر در نمایشگاه تستا ۱۴۰۰ برنامه ریزی های لازم برای برگزاری ۱۰ رویداد فناورانه انجام شده است.
وی اشاره کرد: سومین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا ۱۴۰۰) همزمان با هفته پژوهش و فناوری از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه از ساعت ۸ بامداد تا ۱۵ در سالن شماره ۷ نمایشگاه بین المللی تهران با ارائه نیازمندی های پژوهشی و فناورانه دستگاهها، سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی آماده پذیرایی از نخبگان، پژوهشگران و فناوران کشور است و امید است با حضور و مشارکت فعال شرکت های دانش بنیان، پژوهشگران و دانشجویان در این نمایشگاه، گامی هر چند کوچک در راه رشد و اعتلای کشور برداشت.

منبع: