گزارش ربات کشاورز؛ ۶ برنامه دانش بنیان برای بومی سازی محصولات حوزه سلامت

ربات کشاورز: آخرین وضعیت بومی سازی محصولات دانش بنیان حوزه سلامت نشان میدهد ۶ برنامه برای تولید دارو، ملزومات پزشکی، واکسن، لوازم آرایشی، فراورده های طبیعی و مکمل ها توسط ستاد توسعه زیست تدوین شده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، تولید داروها، واکسن ها، فراورده های طبیعی، مواد اولیه دارویی ارزبر با هدف تامین امنیت دارویی کشور و کاهش وابستگی به واردات صنعت داروی ایران در سالهای اخیر، با قرارگیری در رتبه ۲۰ جهانی و جایگاه ۴ آسیا پیشرفت قابل توجهی داشته است. بنا بر اعلام ستاد توسعه زیست فناوری، از لحاظ تعدادی، ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود. اما این میزان تولید، ۷۰ درصد ارزش مالی داروهای کشور است.
به طور متوسط ارزش هر واحد داروی وارداتی، ۱۷ برابر ارزش داروی تولید داخل است. طبق آمارنامه دارویی، میزان واردات داروها و مواد اولیه دارویی در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱.۹ میلیارد دلار بوده است که باتوجه به شرایط تحریم های غیرانسانی، بعنوان یک گلوگاه مهم و خطرناک می تواند امنیت دارویی کشور را به خطر بیندازد.
با تدوین یک برنامه جامع و استفاده از تمامی توان شر کت ها و متخصصان و نهادهای اثرگذار، می توان تولید داروهای با بالاترین ارزبری را هدف گذاری و با کاهش ارزبری و قطع وابستگی به واردات دارو تا حد امکان، جهش اقتصادی را تضمین نمود.
آخرین آمار ارزبری دارویی

بسیاری از شرکت های دانش بنیان حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، مواد آرایشی، واکسن ها زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری درحال فعالیت هستند تا محصولات «ایران ساخت» خودرا به تولید برسانند و جایگزین محصولات وارداتی کنند. به همین منوال، ستاد توسعه زیست فناوری برنامه ای برای هدایت این شر کت ها در دستور کار خود قرار داده است.
این برنامه ها در ۶ سرفصل مشخص شده که شامل «تولید داروهای حد واسط ها و مواد اولیه دارویی»، «واکسن انسانی»، «تولید لوازم آرایشی و بهداشتی»، «تولید فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل»، «تولید ملزومات و تجهیزات پزشکی»، «تکمیل زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی» می شود. این برنامه در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز آن، توانایی افزودن ۶.۷۷۴ میلیارد دلار به درآمد ناخالص ملی (۱۳ درصد از میزان ارزش افزوده کل برنامه ملی جهش اقتصاد زیستی) را دارد.
این ستاد سرفصل های فعالیت دانش بنیان ها و برنامه های خود برای جهش اقتصاد زیستی را در اختیار خبرنگار مهر قرار داده است. در ذیل خلاصه ای از برنامه های ستاد توسعه زیست فناوری آمده است.
برنامه ملی در زمینه سلامت برای جهش اقتصادی زیستی کشور

لذا برنامه تولید دارو، مواد موثره دارویی، مواد حد واسط و مواد جانبی دارویی با بیشترین میزان ارزبری (شامل تولید ۲۰ داروی بیولوژیک، توسعه ظرفیت پالایشگاه پلاسما، تولید ۴۰ ماده اولیه دارویی، ۲۰ ماده حد واسط و ۱۰ ماده جانبی دارویی بعنوان برنامه اول ستاد توسعه زیست فناوری تدوین شده است و تا ۵ سال آینده ۱۰۴۰ میلیون دلار ارزش افزوده از این محصولات هدف گذاری شده است.
برنامه اول؛ تولید داروها حد واسط ها و مواد اولیه دارویی

در برنامه دوم، تولید واکسن های انسانی برنامه تولید ۸ طرح در حوزه تولید واکسن کرونا و همین طور راه اندازی مجتمع تولید واکسن تدوین شده است که تا ۳ سال آینده ۲۴۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهدنمود.
برنامه دوم؛ تولید واکسن انسانی

«تولید محصولات آرایشی و بهداشتی برنامه سوم ستاد توسعه زیست فناوری است که تولید ۲۰ ماده اولیه آرایشی و بهداشتی ارزبر احصاء شده و تا ۵ سال آینده ۶۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهدنمود.
برنامه سوم؛ تولید لوازم آرایشی و بهداشتی

تولید «فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل» در برنامه چهارم تولید فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل بمنظور تولید ۲۵ ماده اولیه مکمل و ۳ ماده اولیه شیرخشک تدوین شده است که در صورت تامین منابع، تا ۳ سال آینده ۱۳۰ میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهدنمود.
برنامه چهارم؛ تولید فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل

در برنامه پنجم «تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی» بمنظور تولید دستگاه های تصویربرداری، تولید استنت قلب و عروق، مواد اولیه خطوط تولید تجهیزات پزشکی، تولید دستگاه قند خون و نوار تست قند خون و زیست مواد تدوین شده است که در صورت تامین منابع، تا ۵ سال آینده ۱۵۰۴ میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهدنمود.
برنامه پنجم؛ تولید ملزومات و تجهیزات پزشکی

در برنامه ششم موضوع «تکمیل زنجیره ارزش مواد صنعت دارویی» بمنظور ایجاد مراکز فرمولاسیون مواد اولیه دارویی و همین طور تولید ۶۰ دارو و مولکول با کاربرد چندگانه از مواد پایه پتروشیمی بمنظور تکمیل زنجیره مواد از پتروشیمی تا محصول دارویی نهایی (که از لحاظ اهمیت موضوع دارای مزیت های راهبردی برای کشور است) تدوین شده است که در صورت تامین منابع، تا ۵ سال آینده ۱۱۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد خواهدنمود.
برنامه ششم؛ تکمیل زنجیره ارزش مواد صنعتی دارویی

منبع: