آنچه در گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی گذشت

ربات کشاورز: گردهمایی روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با حضور رئیس، معاونان، مدیران کل ستادی و روسای واحدهای سازمانی این نهاد باهدف بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل جاری در دانشگاه علم و فرهنگ اجرا شد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی در گردهمایی روسای واحدهای سازمانی، پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها، مراکز و دانشگاه های این نهاد که با حضور معاونان، مدیران کل ستادی و روسای واحدهای سازمانی و ارتباط مجازی با روسای تعدادی از واحدهای جهاددانشگاهی امروز (۱۱ بهمن ماه) در دانشگاه علم و فرهنگ انجام شد اظهار داشت: جهاددانشگاهی از شروع فعالیت با هدف گذاری مناسب در زمینه های توسعه ای در حوزه های پژوهش و فناوری، فرهنگ، آموزش و اشتغال و تجاری سازی نشان داد که توان توسعه و پیشرفت را در کشور داریم.

وی با تاکید به این که با لطف خدا توانستیم نقش خوبی در توسعه کشور و ایجاد خودباوری داشته باشیم اضافه کرد: دستاوردهای جهاددانشگاهی نشان میدهد که این نهاد توانست مسیر توسعه علمی و فناورانه را به خوبی دنبال کند و اکنون در میدان توسعه و پیشرفت کشور قرار دارد.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: این نهاد بدون آن که ماموریت خاصی با تخصیص امکانات به آن واگذار شود توانسته است نیازهای کشور را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش کند.

دکتر طیبی با اشاره حضور در دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب با تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی و اقتصادی اظهار داشت: رهبر انقلاب در این دیدار به بحث تولید سلول های بنیادین اشاره نمود و در قسمت دیگری از سخنانشان به موضوع دیدار سال ۹۷ با فناوران حوزه نفت که پژوهشگران جهاددانشگاهی نیز در آن جلسه حضور داشتند اشاره فرمودند و گفتند: این دستاوردها نشان میدهد که خودمان توان حل مشکلات کشور را داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان این که این سخنان نشان میدهد که رهبر انقلاب رضایت خوبی از عملکرد این مجموعه دارند افزود: کمک و بودجه ۳۰ میلیون دلاری برای طرح های فناورانه جهاددانشگاهی نیز حکایت از آن دارد که در صورت حمایت می توان فناوری های موردنیاز کشور را تولید کرد.

رئیس جهاددانشگاهی بابیان این که تعدادی از واحدهای جهاددانشگاهی بوسیله بودجه طرح های فناورانه توانستند به موفقیت های خوبی دست یابند و طرح های خودرا عملیاتی کنند اظهار داشت: سایر واحدهای سازمانی نیز باید تلاش کنند تا حتما پروژه های گزین و شاخص در کشور داشته باشند.
وی بابیان این که در شرایطی قرار داریم که اگر از دستاوردهای جهاددانشگاهی استفاده گردد می توانیم بیشترین خدمت را به توسعه کشور داشته باشیم اظهار داشت: ما همیشه در صحبت ها تاکید داریم که تحریم ها باید از جمهوری اسلامی ایران رفع گردد، اما رفع تحریم به مدلول باز کردن بدون برنامه درهای کشور بر روی فناوری های غربی و خارجی نیست و حتما در زمینه هایی که خودمان توان فناورانه داریم باید به توان ملی خودمان اتکا نماییم و در سایر حوزه ها نیز با انتقال تکنولوژی مشکل برطرف شود.

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه به برگزاری نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی اشاره نمود و اضافه کرد: در بازدیدهایی که رییس مجلس شورای اسلامی، معاونان رییس جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس و تعداد زیادی از مدیران ارشد کشوری و لشکری از این نمایشگاه داشتند، جهاددانشگاهی را سَمبل رسیدن به توسعه و پیشرفت کشور نام بردند و از دستاوردهای ارائه شده ابراز رضایت کردند.

دکتر طیبی در این گردهمایی به موضوع جایگاه جهاددانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اشاره نمود و اظهار داشت: متأسفانه برداشت هایی بود که نیازی به حضور جهاددانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، اما در این پروسه به این مساله توجه نشد که نمی توان یک نهاد توسعه ای را زیرمجموعه یک وزارتخانه قرار داد، برای اینکه کارهای آن در قالب یک وزارتخانه نمی گنجد که خوشبختانه طی برگزاری جلسات در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارائه توضیحات و انجام مکاتبات این مشکل درحال برطرف شدن است.

وی همین طور در بخش دیگری از سخنانش به خبرهایی که پیرامون تغییر رئیس جهاددانشگاهی مطرح می شود اشاره نمود و اظهار داشت: هر از گاهی این اخبار پیرامون جهاددانشگاهی به گوش می رسد، اما در این برهه زمانی و بعد از برگزاری نمایشگاه که زمان بهره برداری و امضای قراردادهای فناورانه است، انتشار این اخبار موجب ایجاد شک و تردید در کارفرمایانی که می خواهند با ما قرارداد به امضا برسانند می شود.

رئیس جهاددانشگاهی بابیان این که به رئیس جمهور نیز اعلام کردم که اگر دولت و شخص رییس جمهور نظری برای تغییر در جهاددانشگاهی دارند بنده پیش قدم می شوم تا در زمان مقرر بوسیله سازوکارهایی که به تصویب هیات امنای جهاددانشگاهی رسیده، پروسه انتخاب رئیس جدید صورت گیرد افزود: در اینجا از همکاران می خواهم که باقدرت کارهای خودرا در واحدهای سازمانی ادامه دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید مجدد بر این مساله که این نهاد از بطن انقلاب اسلامی و توسط جوانان مومن، انقلابی و دغدغه مندی تشکیل شد که راه خودرا درست انتخاب نموده بودند اضافه کرد: اما در مواردی احساس می شود برخی در داخل و خارج از کشور وقتی می بینند این نهاد انقلابی دستاوردهای موفقی داشته و همیشه موردتوجه رهبر معظم انقلاب از ابتدا تا حالا بوده است و مقام معظم رهبری آنرا یکی از ستون های خیمه انقلاب نامیده اند با این حرکات و جدا کردن بخش های آن و واگذاری مسئولیتش به یک وزارتخانه به دنبال حذف این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی هستند که الگوهای موفقی را در جامعه اسلامی بنانهاده هستند.

دکتر طیبی با تاکید بر این که سرنوشت جهاد سازندگی نباید باردیگر تکرار شود اظهار داشت: حالا بعد از سال ها به این نتیجه رسیده اند که نباید آنرا منحل می کردیم.

وی با تاکید بر تثبیت جایگاه جهاددانشگاهی در کشور اظهار داشت: کل نظام باید به این نتیجه برسد که ما چاره ای نداریم جز این که کشور را باید دانش بنیان اداره نماییم و اقتصاد و دفاع دانش بنیان داشته باشیم که متأسفانه هنوز این باور در کشور همگانی نشده است.
دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری در این گردهمایی به موضوع همسو سازی شایستگی های مدیران جهاددانشگاهی در امتداد چیره دستی سازمانی اشاره نمود و اظهار داشت: در اساسنامه جهاددانشگاهی و سند چشم انداز این نهاد آمده است که جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی، بر خوردار از منابع انسانی متعهد و کارآمد، الهام بخش و موثر در کشور، پیشگام در توسعه علم، فناوری و فرهنگ با تعامل سازنده در عرصه ملی و بین المللی است.

وی با اعلان اینکه این نهاد باید در کنار پژوهش و اکتشاف در زمینه تجاری سازی هم اقدام نماید افزود: برای این منظور باید وضع موجود را بررسی نموده و با مطالعه اهداف سازمانی دریابیم که چگونه می توانیم تبدیل به یک سازمان چیره دست شویم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی همین طور به مولفه های سازمان چیره دست اشاره نمود و از ضرورت حرکت سازمان ها به سمت چیره دستی سخن گفت و با ذکر مثال هایی اضافه کرد: در این راه نباید گرفتار تله شکست و تله موفقیت شویم.

دکتر پورعابدی همین طور در بخش دیگری از سخنانش در این گردهمایی به پروسه انتخاب رئیس جهاددانشگاهی توسط هیات امنای این نهاد اشاره نمود و اضافه کرد: طبق اساسنامه، هیات امنای جهاددانشگاهی سه کاندیدای جدید برای ریاست را انتخاب نموده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می کند که بعد از بررسی برنامه های کاندیدای پیشنهادی و در صورت رای مثبت هیات امنا حکم رییس جدید جهاددانشگاهی توسط رییس محترم جمهور ورئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر می شود.

وی با اعلان اینکه تا کنون سه هزار مدیر در جهاددانشگاهی برای سایر سازمان ها تربیت کرده ایم اشاره کرد: پشتیبانی از دولت منتخب و تبعیت از رهبری همیشه شعاری کلیدی در جهاددانشگاهی بوده است.
دکتر محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با نگاهی به فرایندهای گرفتن طرح های ملی در زمینه آموزش و کارآفرینی اظهار داشت: رصد طرح و برنامه های ملی سازمان ها و دستگاهها، بررسی و امکان سنجی درون سازمانی، تشکیل تیم پیگیری در ستاد معاونت، مذاکره با مدیران و صاحبان تصمیم در سازمان ها و دستگاهها، طرح موضوع با ریاست محترم جهاددانشگاهی، تهیه پیش نویس تفاهم نامه، پیگیری انعقاد تفاهم نامه، پیگیری اجرائی شدن تفاهم نامه در قالب توافق نامه یا قرارداد، تشکیل تیم اجرائی در ستاد و تعیین مسئول مستقیم طرح، ابلاغ توافقنامه یا قرارداد به واحدهای سازمانی، پیگیری اقدامات اجرائی در ستاد و واحدهای مجری، پیگیری منابع طرح و پرداخت به واحدهای مجری و مستند سازی و ارائه گزارش نهایی به سازمان ها و دستگاه های طرف قرارداد همچون این فرایندها است.

ایشان سپس با اشاره به اهم طرح های ملی جاری حوزه آموزش و کارآفرینی به بیان چند نکته درباب طرح های ملی پرداخت و اظهار داشت: خیلی از طرح های ملی مولد بوده و در صورتیکه خوب اجرا و پیاده سازی شود فرصت های خوبی برای واحدهای سازمانی با بهره مندی از منابع استانی به وجود می آورد.

همین طور خیلی از طرح های ملی امکان عضویت واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی را در شوراهای استانی مرتبط فراهم نموده و می تواند به تحقق درآمد پایدار و مولد واحدهای سازمانی منجر شود.

معاون آموزش و کارفرینی جهاددانشگاهی چند چالش عمده درباب طرح های ملی در زمینه آموزش و کارآفرینی را تشریح نمود و در ادامه سخنانش به ارائه گزارشی از مصوبات هشتاد و یکمین نشست شورای عالی اشتغال و جایگاه جهاددانشگاهی در این شورا پرداخت.
دکتر جمال رحیمیان سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این گردهمایی به بهره مندی از توان نیروهای جوان در این معاونت اصرار کرد و اظهار داشت: باید به موضوع فرهنگ جهادی و جذب جوانان بوسیله حوزه فرهنگ در جهاددانشگاهی بیشتر توجه گردد.
دکتر مهدی باصولی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی در این گردهمایی به ارائه گزارشی از پروسه تصویب بودجه این نهاد در مجلس پرداخت و اظهار داشت: در لایحه دولت بودجه کشور، جهاددانشگاهی بعنوان سازمان مجری زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت که با گزارش مرکز پژوهش های مجلس و حضور در کمسیون آموزش و تحقیقات و تلفیق مجلس و ارائه دلیلهای لازم امیدواریم باردیگر نمایندگان این نهاد را بعنوان دستگاه سیاستگذار اصلی درنظر گیرند.

وی همین طور به موضوع ممنوعیت استخدام تمام وقت نیرو در جهاددانشگاهی و مذاکره برای حل این مشکل اشاره نمود و در ادامه اظهار داشت: در امتداد توسعه خدمات رفاهی برای اعضا سه مرکز سرعین، گرگان و قشم در دهه فجر به بهره برداری می رسد و قراردادهایی در بندرانزلی و بابلسر جهت استفاده رفاهی کارکنان درنظر گرفته شده است.
همین طور دکتر عیسی علیزاده سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی نیز ابراز امیدواری کرد که در بودجه کشور جهاددانشگاهی باردیگر به جایگاه قبلی خود بعنوان یک نهاد سیاستگذار برگردد و اظهار داشت: بودجه سال جاری دولت نیز انقباضی و متناسب با نبود نفت می باشد و افزایش حقوق کارکنان نیز بصورت پلکانی دیده شده است.
وی همین طور به نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی اشاره نمود و اضافه کرد: خیلی از بازدیدکنندگان و بخصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این حجم از دستاوردها جهاددانشگاهی ابراز شگفتی کردند و خواهان استفاده بیشتر از این توانمندی ها شدند که دراین زمینه بعد از نمایشگاه جلساتی نیز برگزار شده است.
دکتر بهروز بادکو رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاددانش بنیان نیز عملکرد و برنامه های این سازمان را تشریح نمود و اظهار داشت: طراحی، تدوین و اجرای طرح جامع آموزش و توانمندسازی منابع انسانی شرکتها، پارکها، مراکز رشد و منش ها در دو سطح پایه و پیشرفته همچون برنامه های جاری ستفا است.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاددانش بنیان جهاددانشگاهی در ادامه با اشاره به پروسه تجاری سازی محصولات و فناوری های واحدهای تابعه جهاددانشگاهی اظهار داشت: این نهاد با داشتن سه پارک علم و فناوری و ۱۶۸ شرکت پارکی، بیش از ۵۰۰میلیارد تومان فروش شرکت های پارکی و حدود ۷میلیون دلار صادرات داشته است.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در این گردهمایی دکتر سید سعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در سخنانی به معرفی این دانشگاه پرداخت و همین طور برخی از روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی نیز نقطه نظرات خود پیرامون مسایل جاری جهاددانشگاهی مطرح نمودند.

منبع: