ماده ای از جنس نقره که بوی بد بدن را از بین می برد

محققان ژاپنی یک ماده ابداع نموده اند که مانند آستری بسیار نازک و ضد میکروب برای از بین بردن بوی بد بدن انسان روی لباس ها عمل می کند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از دیلی میل، این ماده که توسط محققان دانشگاه توکیو توسعه یافته، کمتر از ۱۰ نانومتر ضخامت دارد و حاوی نقره و اسید تانیک (نوعی پلی فنول) است. پلی فنول ها ترکیباتی طبیعی هستند که در شکلات هم وجود دارند و روی پارچه های ساتن و رومیزی لکه ایجاد می کنند. خوشبختانه ماده ای که محققان ابداع کرده اندAg/TA نام دارد و کاملاً شفاف است، ازاین رو رنگ پارچه را تغییر نمی دهد و جالب آنکه بعد از شسته شدن هم باقی می ماند. میتوان آنرا روی پارچه های جدیدی که در کارخانه تولید می شود به کار برد یا حتی آنرا در سوپر مارکت ها عرضه نمود تا مردم آنرا روی لباس هایشان استفاده کنند.
آزمایش ها نشان داد طیفی از پارچه ها همچون پنبه، پلی استر و ابریشم را میتوان با این ماده ارزان و مناسب ترکیب کرد. پارچه هایی که با این ماده ترکیب شوند را میتوان بدون از بین رفتن خاصیت ضد میکروب آن چند بار شست. از آنجائیکه این ماده ضدمیکروب است، ازاین رو خصوصیت های ضد بو هم دارد. جوزف ریچاردسون از دانشگاه توکیو در اینباره می گوید: هیجان انگیزترین بخش این ابداع، سهولت استفاده از آن نیست، بلکه تاثیرگذاری ماده است. تاثیرگذاری این پوشش فقط محدود به محیط آزمایشگاهی نیست. من آنرا روی لباس، جوراب، کفش و حتی پادری حمام هم بهره برده ام. وی در ادامه اضافه کرد: می خواهم امکان پیوند میان دیگر ترکیبات کارآمد پلی فنول با پارچه ها را بررسی کنم. نقره ضدمیکروب تنها سرآغاز تحقیقات ما است. هنگامیکه میکروب های ریز موجود روی پوست بدن انسان مولکول های پروتئین در عرق را می شکنند، بوی بد بدن به وجود می آید. نقره هم برای وجود قابلیت های ضد میکروبی خود معروف است اما به کاربردن آن در لباس ها کار سختی است. ازاین رو محققان در آزمایش ها از اسید تانیک برای ایجاد پیوند میان نقره و پارچه استفاده کردند. قدرت پیوند اسید تانیک به اندازه ای زیاد است که پارچه های فراوری شده با این ماده، خاصیت ضدمیکروبی و ضد بوی بد خویش را بعد از حداقل ۱۰ بار شستشو حفظ کردند. دو روش برای افزودن این ماده به پارچه وجود دارد. روش نخست برای تولیدکنندگان تجاری لباس و پارچه مناسب می باشد و طی آن پارچه در مخلوط نقره و پیونددهنده پلی فنول شسته می شود. روش دوم که در مقیاس کوچک تر مانند خانه هم کارآمد است، شامل اسپری کردن آن روی لباس است. یافته های این تحقیق در ژورنال «ساینتیفیک ریپورتز» انتشار یافته است.

منبع: