زوال عقل و درمان آن با گیاه بادرنجبویه

بادرنجبویه با نام علمی Mellissa Officinalis از خانواده نعنا می باشد. دارای ترکیبات شیمیایی مختلف همچون رزمارینیک اسید (با خصوصیت های آنتی اکسیدان) می باشد و در بهبود علایم زوال عقل موثر است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، بادرنجبویه دارای خواص گوناگونی است از جمله، کاهش اضطراب؛ رزمارینیک اسید سبب افزایش دسترسی GABA در مغز می شود که اثرات ضد اضطربی خویش را بوجود می آورد. مصرف ۱ استکان چای آن در روز سبب آرامش می شود. بی خوابی؛ بادرنجبویه سبب بهبود کیفیت خواب می شود. تبخال؛ این گیاه اثرات ضد ویروسی در هرپس نوع ۱ و ۲ دارد بنابراین در درمان تبخال صورت و ژنیتال به صورت موضعی به کار می آید. سبب کاهش تپش قلب می گردد. کاهش علائم آلزایمر؛ این گیاه با مهار آنزیم کولین استراز و کاهش تجمع پلاک بتاآمیلوییدی در مغز سبب بهبود علائم و کاهش روند پیشرفت بیماری می شود. عوارض؛ این گیاه مانند سایر مواد دارویی دارای عوارضی می باشد. در بعضی افراد امکان دارد سبب آلرژی، تهوع، سردرد، تحریک و حتی اضطراب شود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، همچون موارد منع مصرف بادرنجبویه در کودکان و زنان آبستن و ۲ هفته پیش از عمل جراحی است
بادرنجبویه با داروهای تیروئید، وارفارین، الکل، داروهای شیمی درمانی مثل تاموکسیفن، داروهای موثر در گابا و داروهای گلوکوم تداخل دارد.

منبع: