سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران: پیشرفت، تعالی و توسعه به معنای حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر با ابزار مناسب می باشد

به گزارش ربات کشاورز سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه پیشرفت، تعالی، بهبود و توسعه همگی به معنای حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر با ابزار و شیوه های مناسب می باشد، اظهار داشت: یکی از بهترین روش ها تحصیل و ادامه تحصیل، نقطه مقابل بازماندگی از تحصیل است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر «هاشم واعظی» در نشست تخصصی «تبیین علل بازماندگی از تحصیل و راهکارهای عملی کاهش آن در دوران پسا کرونا» در محل مرکز همایش های معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه آیا در هزاره سوم که فاکتورهای سواد تسلط به زبان انگلیسی و مهارت های کامپیوتری است بازماندگی از تحصیل معنا پیدا می کند؟، اظهار نمود: در این جلسه تخصصی به دنبال آن هستیم که وضعیت بازماندگی از تحصیل در کشور چگونه است؟ سمن ها چه نقشی در بازجذب و ممانعت از بازماندگی از تحصیل دارند؟ وضعیت بازماندگی از تحصیل در دوران کرونا چگونه بوده است؟
وی افزود: همینطور به دنبال پاسخ این پرسش ها هستیم که سمن ها و سازمان های دولتی و غیردولتی چه تجربه های قابل طرحی دارند؟ آیا می توان اثرات بازماندگی از تحصیل را کاهش داد؟ بازماندگی از تحصیل در دوران پساکرونا چگونه است؟
در ادامه این جلسه مهندس«محمد حسن داوودی» مدیر مجموعه مدارس “صبح رویش” با اشاره به اینکه این نهاد برای کودکان شهر تهران در معرض صدمه اجتماعی از نژادهای مختلف کرد، لر و افغانستانی با هر رنگ و زبانی که حق آموزش و تحصیل دارند راه اندازی گردید، اضافه کرد: مجموعه مدارس بامداد رویش در سال ۹۴ در قالب دبستان پسرانه و دخترانه افتتاح شد و در سالهای بعد گسترش یافت به نحوی که امروز ۷ مرکز در مناطق ۱۲ و ۱۵ فعال می باشند.
وی با اشاره به اینکه شماری از مجوز از وزارت آموزش و پرورش در قالب مدرسه و شماری مجوز از بهزیستی در قالب مرکز مهارت آموزی دریافت شد، در ادامه اشاره کرد: رویکرد آموزشی و تربیتی بامداد رویش لزوماً قرار نیست رویکرد موجود در مدارس و کلیشه و دستورالعمل نانوشته در هر مدرسه باشد.
مدیر مجموعه مدارس “صبح رویش” با اشاره به نامگذاری کلاس های مدارس بامداد رویش به ادبکده، زیستکده، عددکده، وطن کده، بازی کده و…. به جای کلاس درس ریاضی، ادبیات و…. اظهار داشت: در این مدارس الگوی آموزشی خاصی طراحی شد که کپی شده از مدارس کشورهای ژاپن، فنلاند و حتی از تجارب خوب کشور خودمان بود.
داوودی با اشاره به اینکه در ابتدای راه اندازی این مدارس در سال ۹۴ از هر ۱۸ کودک محله هرندی فعال در چهار راه ها تنها موفق به جذب یک کودک می شدیم، اظهار داشت: بدین جهت کوشیدیم محیط این مدارس را جذاب نماییم تا خودشان با علاقه و بخاطر خصوصیت های داخلی مدرسه جذب شوند و به جای دعوت از کودکان برای حضور در این مدارس ما به محل کار این کودکان رفتیم در ابتدا به صورت آزمایشی با وانت به محل کارشان رفتیم اما بعد از ۳ سال کار موفق به راه اندازی مدرسه جابزی(مخفف جایی برای بازی) در قالب مینی بوس مدرسه شدیم.
وی با اشاره به اینکه در ابتدا کودکان با دیدن این مینی بوس ها بر سر چهار راه فرار می کردند، اشاره کرد: این مسئله ناشی از ۳۳ بار اجرای طرح جمع آوری کودکان کار به شیوه غلط بود.
مدیر مجموعه مدارس “صبح رویش” با اشاره به اینکه فعالیت در حیطه آموزش کودکان کار را در سال های ۹۷ و ۹۸ با ۴ مدرسه جابزی(مدرسه سیار) آغاز کردیم و اکنون تعداد این مدارس به ۷ عدد در معابر تهران و حتی کارگاه های زیرزمینی لوسترسازی بالا رفته است، اضافه کرد: متاسفانه ۸۰ درصد کودکان کار در اماکنی فعالیت دارند که دیده نمی شوند و تنها ۲۰ درصد کودکان کار در سطح خیابان ها هستند.
داوودی، مدارس جابزی(مدارس سیار) را محلی برای آموزش درس مهارت زندگی، جرأت ورزی و مهارت نه گفتن دانست و اشاره کرد: همه به روش بازی و تلفیق دروس است کودکان همزمان با بازی می آموزند در بستر تحول و برنامه درس ملی برنامه درسی باید متناسب با نیاز یادگیرنده طراحی شود که ما چنین کردیم.
وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا هم با بیشتر از ۱۰۰۰ نفر ساعت کاری مدل آموزشی بر پایه یادگیری ۳ ستون دانش، بینش و نگرش طراحی شد، اشاره کرد: بدین ترتیب نگاهی به نام دانستان خلق شد که کودکان در فضای آزاد آموزش می دیدند که البته در مناطق محروم کودکان تجربه کار با تبلت و موبایل را نداشتند اما در فضای باز در قالب کلاس های کشفستون و ایدستون و… ایده پردازی می کردند بدین ترتیب کودکان با دانش و مهارت آشنا می شوند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر «فاطمه قاسم زاده» مشاور شبکه یاری کودکان هم در این جلسه اظهار داشت: کودکان با آموزش از حقوق دیگر خود هم بهره مند می شوند همینطور در اصل ۳۰ قانون اساسی به آموزش مجانی کودکان و در پیمان نامه حقوق کودک در ماده ۲۸ و ۲۹ به نقش آموزش در کودکان تاکید شده است.
وی با اشاره به اینکه بازماندگی از تحصیل تنها خاص دوران کرونا نیست و ما در قبل از کرونا هم با این پدیده مواجه بودیم، اضافه کرد: در قبل از پاندمی کرونا خیلی از کودکان کار از تحصیل محروم بودند که بتدریج کم شد.
مشاور شبکه یاری کودکان با اشاره به اینکه در سطح بین الملل ۴ دلیل برای ترک تحصیل ذکر شده است، در ادامه اشاره کرد: علل اقتصادی، اجتماعی از قبیل فقر تبعیض نابرابری سبب می شود تا شمار کودکانی که به آموزش دسترسی دارند کم شود که البته علل خانوادگی و تا حدودی فردی هم در آن موثر است.
دکتر قاسم زاده با اشاره به اینکه شبکه یاری کودکان کار و خیابان از سال ۸۲ شکل گرفت، اضافه کرد: به لحاظ کمی ۴۲ عضو انجمن بیشتر از ۲۰ هزار کودک را زیر پوشش دارند که آمار جالبی نیست.
وی افزود: با مشکل بازماندگی از تحصیل قبل از کرونا روبرو بودیم که پاندمی کرونا به تعداد آنها افزود که این به سبب سیاست اشتباه وزارت آموزش و پرورش بوده است که بدون فراهم کردن بستر مناسب برای فضای مجازی این شیوه آموزش را آغاز کردند در صورتیکه خیلی از کودکان حتی از داشتن تبلت و گوشی هوشمند محروم بودند و یا قادر به استفاده از آن نبودند.
مشاور شبکه یاری کودکان با اشاره به اینکه در دوران کرونا بخش از آموزش کودکان به مادران سپرده شد، اشاره کرد: برمبنای آمار اعلامی وزارت آموزش و پرورش ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در دوران کرونا از تحصیل بازماندن که عموما از خانواده های کم برخوردار بودند که دیگر به چرخه آموزش برنگشتند که این ضرر بسیاری بود.
دکتر قاسم زاده از اصول راه اندازی سازمان های مردم نهاد تعامل با دولت می باشد، اظهار داشت: متاسفانه ما در دوران کرونا شاهد تعامل خوبی میان سمن ها با سازمان های دولتی نبودیم در این راستا شبکه کمک با هدف کمک به مهار کرونا افتتاح شد که تعامل خوبی با ستاد مبارزه با بحران کرونا داشت.

منبع: