در ششمین گردهمایی شعب افکارسنجی دانشجویان ایران مطرح شد تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‎ ایم

به گزارش ربات کشاورز در ششمین گردهمایی شعب افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، وضعیت فرهنگی کشور مورد ارزیابی قرار گرفت؛ در این جلسه از جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد انقلابی برای بهبود وضعیت فرهنگی کشور یاد شد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، ششمین گردهمایی شعب مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، امروز، سوم اسفند با حضور دکتر جمال رحیمان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی؛ دکتر مهدی رفیعی بهابادی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران؛ دکتر سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و دکتر جواد پورکریمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در سالن جلسات ایسپا انجام شد.
دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ششمین گردهمایی شعب ایسپا اظهار نمود: موفقیت جهاد دانشگاهی را می توان در ۳ نکته بیان کرد. نکته اول، روحیه و فرهنگ جهادی سبب موفقیت جهاد دانشگاهی است. از تمامی دوستان دعوت می کنم برای حفظ این فرهنگ تلاش کنند. اگر فرهنگ جهادی و جهادگری نبود شاهد موفقیت پژوهشگاه ها، مراکز علمی و دانشگاهی جهاد دانشگاهی نبودیم. نمایگشاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در دی ماه سال جاری انجام شد و برخی مسئولان از این نمایشگاه بازدید کردند؛ دستاوردهای جهاد دانشگاهی برای آنها اعجاب انگیز بود.
وی درباره دومین شاخصه موفقیت جهاد دانشگاهی اظهار نمود: بلندهمتی و پشتکار از دیگر دلیلهای موفقیت این نهاد است؛ جهاد دانشگاهی به سمت افق های تعریف شده خود گام برمی دارد و برای دست یابی سریع تر به اهداف خود موانع مسیر را حذف می کند. شهید سلیمانی معتقد بود، تهدیدها را می توان به فرصت تبدیل کرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اعلان اینکه شناخت جایگاه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اهمیت فراوانی دارد، توضیح داد: ایسپا می تواند افکار جامعه در رابطه با مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را به دست اندرگاران نظام اسلامی عرضه نماید. ایسپا می تواند در سیاستگذاری ها و ارزیابی نظام کشور موثر باشد؛ همین طور دیدگاه واقعی تری از مردم درباره مسائل کشور عرضه نماید. مرکز افکار سنجی می تواند در توسعه عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و رفع محرومیت موثر باشد.
دکتر رحیمیان با اعلان اینکه تمامی داده ها باید برمبنای معیارهای علمی جمع آوری شوند، توضیح داد: توجه به فاکتورهای علمی بسیار اهمیت دارد. تعدادی از داده ها جنبه محرمانه دارند، باید در انتشار داده ها دقت کرد تا دشمنان از آن سوءاستفاده نکنند.
وی درباره محور سوم نیز توضیح داد: مسائل اداری و ساختاری جهاد نیز اهمیت دارد. دست اندرکاران و مسئولان اجرائی کشور به ایسپا بسیار توجه می کنند. شعب مرکز افکار سنجی با ظرفیت های مرکز را به مسئولان استانی معرفی و اعتماد آنها را جلب کنند. مادامی که خودمان را به مسئولان طراز اول استانی معرفتی نکنیم؛ هیچ وقت اعتماد به دست نخواهد آمد.. تمامی استانها ظرفیت های متفاوتی دارند که از این موارد می توان بعنوان منبع درآمد شعب استفاده نمود. باید از تمام ظرفیت ایسپا بهره برد.
دکتر رحیمیان در ادامه اظهار داشت: از معاونان فرهنگی می خواهم از جابجایی افراد با تخصص صرف نظر کنند. افرادی که چندین سال تجربه یک پست را دارند به آسانی جابه جا نکنند. همین طور نگاه عادلانه به تمام شعب و مراکز جهاد اشته باشند، نگاه غیر عادلانه با فرهنگ جهادی منطبق نیست.

برخی از شعب استانی فعال نیستند
دکتر مهدی رفیعی بهابادی در این مراسم اظهار داشت: ۲ سال از شیوع پاندمی کرونا می گذرد؛ شرایط برگزاری جلسات حضوری در این بازه زمانی میسر نبود. تصمیم بر این است که نفر از اعضای شورای فنی شعب ایسپا از میان معاونان فرهنگی استانها انتخاب شوند. مشکلات شعب با حضور این افراد مورد بررسی قرار می گیرد.
رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با اعلان اینکه کووید ۱۹ ارتباطات و کارهای ایسپا را تحت تاثیر قرار داد، تشریح کرد: در این دوران، پیمایش ها بصورت صورت تلفنی انجام شدکه امیدواریم با بهبود شرایط در سال آتی امکان اجرای پروژه ها بصورت حضوری میسر شود. اجرای پیمایش های حضوری را از مدتی پیش باردیگر از سرگرفتیم اما بازهم تاکید می کنم که خیلی از پروژه ها بصورت تلفنی انجام شد.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال جاری اظهار داشت: تعداد پروژه ها در سالهای برگزاری انتخابات کم می شود؛ چونکه پس از آن که دولت جدید مسئولیت اجرای امور را در دست می گیرد بخش اعظمی از سال سپری شده است. ‎
دکتر رفیعی بهابادی توضیح داد: گردآوری اطلاعات بصورت تلفنی از روش های مرسوم در دنیا است؛ مسائلی که حساست چندانی نداته باشند بصورت تلفنی انجام می شوند. از زمان پاندمی ویروس کرونا، ۳۰ پروژه را به سرانجام رساندیم؛ ۲۰ پروژه در رابطه با کرونا و ۱۰ مورد دیگر نیز در رابطه با مسائل این ویروس می باشد. هیچ موسسه ای مانند ایسپا اطلاعاتی در ابعاد مالی، فرهنگی و اجتماعی در رابطه با این بیماری ندارد.
رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با اعلان اینکه شعب ایسپا می توانند از ظرفیت نظرسنجی تلفنی استفاده کنند، اظهار نمود: این شیوه بصورت تصادفی انجام می شود؛ اطلاعات به دست آمده دقیق و منطبق با واقعیت است. یک روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نتایج نظرسنجی در رابطه با این مساله را اعلام کردیم که به واقعیت بسیار نزدیک بود.
وی درباره وضعیت فعالیت شعب ایسپا اظهار داشت: برآوردها از آن حکایت می کند، حدود ۲۰ درصد مراکز افکارسنجی در استانها فعال می باشند. خیلی از شعب غیرفعال هستند یعنی طرحی را تعریف نمی کنند. من از شعب می خواهم تا فعالیت بیشتری داشته باشند.
دکتر رفیعی بهابادی با اشاره به جشنواره شعب برتر ایسپا اظهار داشت: بازهم تکرار می کنم، تعداد کمی از شعب فعال می باشند. اغلب پروژه های تعریف شده در رابطه با مسائل رضایتمندی مشتریان از شرکت های گاز، آب و فاضلاب است؛ پروژه های مهن اجتماعی بسیار اندک هستند. تعداد پروژه های کارفرمایی بسیار زیاد است که می توان آنرا جذب کرد.
رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اظهار نمود: کارگاه های آموزشی را هر دو سال یکبار برگزار می کردیم. با بهره گیری از ظرفیت استودیو خبرگزاری ایکنا توانستیم که بسته های آموزشی خود در حوزه های کار با نرم افزار ایسپا، گزارش نویسی، پروپزال نویسی و طرح پسش ضبط نماییم. افرادی که بتازگی عضو مرکز افکارسنجی می شوند، می توانند از این بسته های آموزش بهره برند.
وی با اشاره به محدود بودن تعداد پرسشگران در شعب استانی ایسپا توضیح داد: این افراد در مراکز استانها حضور دارند؛ پرسشگران در سایر شهرهای استانها حضور ندارند تا تعداد آنها بسیار محدود است. تمامی شهرستان ها باید یک پرسشگر داشته باشند که دوره های آموزشی را با موفقیت سپری کرده باشد. انتظار داریم، پرسشگران تنها در مراکز استانها متمرکز نباشند. اگر پرسشگر در سایر شهرها حضور داشته باشند، پروژه ها با دقت بیشتری انجام می شود.
دکتر رفیعی بهابادی با اعلان اینکه سایت مرکز افکار سنجی را بازطراحی خواهیم کرد، اضافه کرد: تصمیم داریم تا جایگاهی برای اخبار شعب داشته باشیم. شعب ایسپا، اخبار مهم خودرا ارسال نمایند تا بوسیله سایت یا شبکه های اجتماعی مرکز منتشر شود.

جهاد دانشگاهی شورای انقلاب فرهنگی را یاری کند
دکتر سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در ششمین گردهمایی شعب ایسپا اظهار داشت: جهاد دانشگاهی می تواند در تحقق اهداف تمدن انقلاب اسلامی نقش داشته باشد. بهمین منظور، شورای انقلاب فرهنگی به مساعدت معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی نیاز دارد.
دکتر امامی با تاکید بر این که ورود به اقتصاد فرهنگی می تواند کم هزینه ترین راه برای نجات اقتصاد کشور باشد، با اشاره به ظرفیت های حوزه مد و لباس اظهار داشت: دانشجویان باید پیشگام آراستگی منطبق با فرهنگ ایرانی باشند. ما می توانیم در زمینه مد با استفاه از ظرفیت دانشگاه ها و دانشجویان وارد شویم.
وی اشاره کرد: مادامی که دانشجویان از یک فرهنگ لباسی استفاده کنند، مردم جامعه هم از آنها تبعیت خواهند کرد. آمار حاکی از آنست که تنها ۳۰ درصد از مردم سالی یکبار به سینما می روند؛ اما پوشاک و مد آحاد جامعه را دربر می گیرد.

برگزاری انتخابات شورای فنی ایسپا
انتخابات اعضای شورای فنی شعب ایسپا در آخر این مراسم اجرا شد. امین آزادبخت از واحد لرستان، علی دل زنده از واحد قزوین، علی شاه میری از واحد سمنان، محمد شریف زاده از واحد گلستان، مجید آوج از واحد کردستان، علی حسینی از واحد قم و آقای رهبری از واحد اصفهان برای عضویت در این شورا کاندیدا شدند.
علی شاه میری، علی حسینی و محمد شریف زاده به تربیت بعنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند. همین طور مجید بعنوان عضو علی البدل این شورا برگزیده شد.