با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه فراهم شد؛ تولیدات کشاورزی با توسعه کسب و کارهای فناور رونق می گیرد

ربات کشاورز: تفاهم نامه سه جانبه با هدف افزایش راندمان در تولید محصولات کشاورزی و پیشگامی در بهره برداری از دانش برای مقابله با موانع تولید بمنظور توسعه کسب وکار فناور حوزه کشاورزی به امضاء رسید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، یک شرکت سرمایه گذاری کشاورزی، یک مؤسسه توسعه کسب وکار و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در محل دفتر مرکزی یک هلدینگ کشاورزی تفاهم نامه ای در امتداد زمینه سازی اقتصاد دانش بنیان تقویت تولید در زمینه کشاورزی منعقد نمودند. مقرر است این شرکت سرمایه گذاری کشاورزی در فرآیندی هم افزا با کمک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اهداف مسئله محور حوزه کشاورزی را پیگیری کند.
هدف از انعقاد این تفاهم نامه «افزایش راندمان در تولید بمنظور ارتقای کیفیت محصول و کاهش هزینه تولید و سهولت دسترسی های عمومی به تولیدات کشاورزی» و «پیشگامی در بهره برداری از دانش برای مقابله با موانع همچون انطباق با شرایط خشکسالی و فرآورده سازی برمبنای ذائقه مردم» است.
این تفاهم نامه در امتداد کمک به ایجاد و توسعه کسب و کارهای فناور بوسیله ارائه خدمات عمومی و تخصصی با ارزش افزوده بالا، جذب سرمایه گذاری و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای داخلی و جهانی بین این هلدینگ سرمایه گذاری کشاورزی منعقد شده است.
انجام همکاری در زمینه فناوری و کارآفرینی، با محوریت ارتقای راندمان، افزایش ظرفیت علمی، تحقیقاتی و بسط پژوهش های کاربردی و توسعه ای برای حل مسائل و چالش های تولید و خدمات در حوزه های تخصصی کشاورزی، انتخاب ایده های مناسب سرمایه گذاری و فراهم کردن زمینه های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعم از: زنجیره طیور گوشتی و تخم گذار و صنایع وابسته، صنعت تولید خوراک دام و طیور همچون محورهای این تفاهم نامه هستند.
همچنین به نژادی دام سنگین و دام سبک، زنجیره آبزی پروری، تولید تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی، باغبانی، صنایع گلخانه ای و زراعت، تولید مکمل های غذایی و داروهای صنعت طیور، دام و آبزیان، سامانه های تجاری حوزه کشاورزی و مواد غذایی از دیگر محورهای این تفاهم نامه هستند.
همچنین پشتیبانی از صاحبان ایده و ایجاد کسب وکارهای جدید بصورت مشترک و یا خرید امتیاز بهره برداری از آنها، اجرای برنامه ها و رویدادهای کارآفرینی و فناوری بصورت مشترک همکاری در تبلیغات و اطلاع رسانی برنامه ها و رویدادهای مشترک، استفاده از ظرفیت های آزمایشگاهی، کارگاهی، تجهیزات و مشاوران تخصصی و کسب وکار طرفین برای مساعدت با صاحبان ایده و رشد و توسعه شرکت های فناور از دیگر محورهای این تفاهم نامه به شمار می روند.
فعال سازی ظرفیت های شعب دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی، دانشکدگان ابوریحان و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران جهت ارائه و پیاده سازی ایده های فناورانه در هلدینگ و شرکت های تابعه در حوزه های حوزه کشاورزی و دامپروری، همکاری در احصاء چالش ها و سپس ارائه راهکارهای نوآورانه همکاری در انتقال فناوری های مورد تقاضای شرکت از کشورهای پیش رو در حوزه های تخصصی، همکاری در معرفی شرکتها و گروههای مستعد هلدینگ و شرکتهای زیرمجموعه به صندوق های سرمایه گذاری با توافق طرفین، اولویت داشتن پارک و شرکت های مستقر آن برای انجام طرح های فناورانه، پژوهشی و مشاوره ای توسط هلدینگ و شرکت های تابعه سایر محورهای تفاهم نامه سه جانبه است.
محمدصادق واعظی مدیرعامل این شرکت سرمایه گذاری در مراسم انعقاد این تفاهمنامه گفت: سال قبل جلسه ای با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حوزه اجرای پروژه مشترک داشتیم که این تجربه خوبی بود و به مرحله اجرا رسید.
وی با تاکید بر این که باتوجه به شعار سال قرارداد جدیدی را با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران منعقد کردیم، اظهار داشت: این قرارداد در امتداد افزایش راندمان در تولید و استفاده از دانش در زمینه کشاورزی است.
واعظی با آنکه این مجموعه ذیل بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می کند، اظهار داشت: ما در این مجموعه تمام قدم هایمان را به جبران از دست رفتن شهیدانی که برای این مملکت جنگیدند، برمی داریم. مفتخریم برکات این مؤسسه به خانواده شهدا برسد.
این فعال سرمایه گذاری در زمینه فناوری درباره قرارداد اظهار داشت: قرارداد بین این مؤسسه و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای حل مسائل در زمینه کشاورزی است که می تواند برای ما و پارک علم و فناوری منافعی داشته باشد.
در ادامه این جلسه علیرضا یوزباشی مدیرعامل یک شرکت وابسته به سازمان اقتصادی کشور اظهار داشت: انعقاد چنین تفاهمنامه ای تاییدی است که مسائل ما در زمینه کشاورزی بواسطه پژوهشگران کشور حل شود. برنامه ما سرمایه گذاری روی پروژه های های ریسک و خطرپذیر است که همه شرکتها بتوانند با همکاری پارک علم و فناوری، مسائل حوزه کشاورزی را حل کنند.
وی با اعلان اینکه ما کارهای زیادی را در زمینه دانش بنیان شروع کردیم، اظهار داشت: این شرکت بیشتر روی کسب و کارهای خرد و خانگی در زمینه های کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری تمرکز دارد.
یوزباشی گفت: ما در این شرکت تیم هایی را ایجاد کرده ایم که بتوانند چالش های حوزه را احصاء کنند؛ حالا ۸ تیم در شرکت های این مؤسسه مستقر هستند و ۲ مرکز شتاب دهی مقرر است راه اندازی شود.
وی با اشاره به راه اندازی مزرعه نوآوری اظهار داشت: ما روی همکاری دانشگاه تهران حساب باز کرده ایم که یکسری از پروژه هایمان را بواسطه آنها پیش ببریم.

منبع: