مردم چقدر از خدمات بیمه درمان رضایت دارند؟

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، نظرسنجی را درباب پوشش بیمه درمان، پوشش بیمه تکمیلی و میزان رضایت مردم از خدمات بیمه انجام داد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی، در فروردین ماه ۱۴۰۱ نظرسنجی را درباب پوشش بیمه درمان، پوشش بیمه تکمیلی و رضایت از خدمات بیمه، با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور (شهر و روستا) به شیوه تلفنی با اندازه نمونه یک هزار و ۱ نفر اجرا کرد. ۵۰.۴ درصد پاسخگویان مرد و ۴۹.۶ درصد زن بودند؛ ۲۵.۹ درصد در رده سنی ۲۹-۱۸ سال، ۴۷.۸ درصد در رده سنی ۴۹-۳۰ سال، ۲۶.۳ درصد در رده سنی ۵۰ سال و بالاتر قرار داشتند.

۱۷ درصد مردم تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند

از شهروندان سوال شد: «شما تحت پوشش چه نوع بیمه ای هستید؟» ۵۰.۷ درصد از پاسخگویان بیان نمودند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، ۹.۸ درصد بیمه روستایی و عشایری، ۷.۸ درصد بیمه خدمات درمانی، ۷.۲ درصد بیمه سلامت و ۳.۴ درصد بیمه نیروهای مسلح، ۲.۹ درصد سایر موارد (رانندگان، بانک ها، صداو سیما و…) بودند و ۱۷.۶ درصد پاسخگویان اعلام نمودند که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند؛ همین طور ۰.۶ درصد به این پرسش پاسخ ندادند.

مردم چقدر از خدمات بیمه پایه رضایت دارند؟

از شهروندانی که تحت پوشش بیمه هستند، سوال شد: «تا چه اندازه از بیمه ای که دارید راضی هستید؟» ۲۸.۷ درصد به میزان بسیار کم، ۲۲.۸ درصد کم، ۱۴.۳ درصد متوسط، ۲۳ درصد زیاد و ۸.۳ درصد خیلی زیاد از بیمه ای که تحت پوشش آن هستند، رضایت دارند و ۲.۸ درصد به این پرسش پاسخ ندادند.

میزان رضایت مندی پایین از خدمات بیمه تامین اجتماعی

از شهروندانی که تحت پوشش بیمه درمان تامین اجتماعی هستند، سوال شد: «تا چه اندازه از بیمه ای که دارید راضی هستید؟» در مجموع ۵۲.۳ درصد از پاسخگویان از خدمات بیمه تامین اجتماعی رضایت بسیار کم و کم داشتند. بر این اساس، میزان رضایت مندی مردم از خدمات این بیمه ۲۸.۷ درصد بسیار کم، ۲۳.۶ درصد کم، ۱۵.۲ درصد متوسط، ۲۳.۷ درصد زیاد و ۶.۶ درصد خیلی زیاد بود و ۲.۲ درصد به این پرسش پاسخ ندادند.

نیمی از افراد بیمه تکمیلی ندارند

از افراد درباب پوشش بیمه تکمیلی سوال شد که ۲۸.۸ درصد از پاسخگویان بیان نمودند که تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند و در مقابل ۵۲.۱ درصد فاقد بیمه تکمیلی بودند؛ همین طور ۱۷.۶ درصد نیز تحت پوشش هیچ بیمه پایه نیستند و ۱.۵ درصد هم به این پرسش پاسخ ندادند.

۱۴.۷ درصد از کسانی که تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند، به میزان بسیار کم، ۱۷.۶ درصد به میزان کم، ۱۹.۳درصد بطور متوسط، ۲۹.۱ درصد به میزان زیاد و ۱۲.۴ درصد زیاد از آن رضایت دارند و ۷ درصد نیز به این پرسش پاسخ ندادند.

چند درصد مردم به خدمات درمانی مداوم نیاز دارند؟

۳۸.۷ درصد از کل پاسخگویان بیان کردند، در خانواده دارای بیماری هستند که دائماً به خدمات درمانی نیاز دارد. ۱۶.۸ درصد از این خانوارها تحت پوشش بیمه پایه نیستند. همین طور ۷۰.۵ درصد از افرادی که در خانواده دارای بیماری هستند که دائماً به خدمات درمانی نیاز دارد، فاقد بیمه تکمیلی هستند.