توسط پژوهشگران دانشگاه تهران صورت گرفت؛ طراحی اپلیکیشنی برای تشخیص افسردگی

ربات کشاورز: پژوهشگران دانشگاه تهران موفق به طراحی اپلیکیشنی شدند که با بهره گیری از داده های تلفن همراه می توان به تشخیص و انتخاب درست روند درمان در بیماران افسرده کمک کرد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از دانشگاه تهران، محمدرضا کاظمی، محقق پژوهشکده فناوری های همگرای دانشگاه تهران درباره کاربرد این اپلیکیشن اظهار داشت: تلفن های هوشمند می توانند اطلاعات زیادی از عادت ها و رفتارهای ما به دست دهند. در این دستگاه های کوچک جیبی، ترکیب ایده آلی از حسگرها، توان پردازشی و رابط کاربری بصورت یکجا گرد آمده است که با ثبت اطلاعاتی از بیمار می تواند به روند درمان بیمار کمک نماید.

مجری سامانه “Digital Phenotyping” اضافه کرد: از طرفی روش های بالینی برای رهگیری بیماران به طور معمول پرهزینه، متکی به خود اظهاری بیمار و در وضعیت آزمایشگاهی هستند که استفاده از این اپلیکیشن علاوه بر سهولت، در کاهش هزینه بیماران نیز مؤثر است.

دکتر کاظمی درباره موارد مشابه این اپلیکیشن، اظهار داشت: این اپلیکیشن مشابه داخلی ندارد و در مقایسه با مشابه خارجی عملکردی برابر دارد.
پژوهشگر پسادکترای برق و کامپیوتر دانشگاه تهران اضافه کرد: این سامانه به کلینیک های درمانی این امکان را می دهد که با بیمار بوسیله تلفن هوشمند تعامل داشته باشند. در صورت لزوم کلینیک می تواند مواردی را بوسیله اعلام تلفن هوشمند به بیمار یادآوری کند و یا پرسش نامه ای برای بیمار ارسال نماید. پاسخ بیمار به پرسش نامه ها ثبت می شود و بعد از پردازش در گزارش ها قابل مشاهده می باشد که میزان هر نوع فعالیت و ارتباط آن با روند بهبود بیمار در قالب یک گزارش بصورت روزانه و هفتگی در اختیار پزشک معالج و بیمار قرار خواهد گرفت و در روند معالجه به کار خواهد رفت.
وی اضافه کرد: همین طور این سامانه امکان رهگیری روند درمان را با محاسبه میزان فعالیت و دیگر داده های تلفن همراه ارزیابی می نماید. همین طور علاوه بر داده های حسگرها، پرسش نامه ها و روش های خود اظهاری نیز بوسیله تلفن هوشمند در این سامانه به کار گرفته می شود.

منبع: