مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری خبرداد؛ آمادگی شرکتهای دانش بنیان برای همکاریهای فناورانه با سوریه

به گزارش ربات کشاورز مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از آمادگی شرکتهای دانش بنیان کشور برای همکاریهای فناورانه با سوریه اطلاع داد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، سی امین رویداد از سلسله رویدادهای «یکشنبه های صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی با پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشور سوریه در محل صندوق نوآوری برگزار گردید.
در این جلسه، حضور مستقل شرکتهای دانش بنیان ایران در حوزه فناوری و فناوری اطلاعات در نمایشگاه دائمی high-tech سوریه مبحث اصلی بحث بود، موضوعی که لزوم گفت وگوهای دو جانبه میان تجار سوری و شرکتهای ایران را لزوم می بخشید. در این نشست همینطور به اقدامات صندوق نوآوری برای پشتیبانی از مبادلات فناورانه، ظرفیت های بازار سوریه و همینطور توانمندی های شرکتهای ایران پرداخته شد.
مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در شروع جلسه برای مقامات و تجار سوری از ظرفیت ها و توانمندی های زیست بوم فناوری ایران گفت. «زیست بوم فناوری ایران که منجر به رشد اقتصادی برپایه فناوری در ایران شده، جایگاه ایران را در شاخصهای جهانی مثل شاخص «نوآوری» ارتقا داده است.»
به گفته شاوردی، مهم ترین عنصر این زیست بوم، نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده است. نکته ای که شاوردی برای طرف سوری این گونه تشریح کرد: «ما بیشتر از هزار دانشگاه دولتی و آزاد در کشور داریم که درحال تربیت نیروهای انسانی در حوزه های مهندسی و علوم انسانی هستند. ایران از نظر دانش آموختگان مهندسی در رده سوم جهان قرار دارد. در کنار این دانشگاه ها پارک های علم و فناوری و مراکز رشد شکل گرفته اند تا به توسعه و تجاری سازی ایده های دانشجویان یاری رسانند».
بر اساس آماری که مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از آن سخن گفت، هم اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۴ مرکز رشد در ایران به هدف تجاری سازی ایده های نوآورانه مشغول فعالیت هستند.
شاوردی همینطور برای مقامات سوری از صندوق نوآوری و شکوفایی بعنوان بزرگ ترین نهاد که وظیفه تأمین مالی از فناوری های نوآورانه را دارد، یاد کرد. «برای تأمین مالی فعالیتهای نوآورانه، دولت ها نهادهای مختلفی دارند. در ایران هم از دهه گذشته نهادهای مختلفی توسعه پیدا کردند. بزرگ ترین نهاد تأمین مالی نوآوری در ایران صندوق نوآوری و شکوفایی است. تنها سال ۲۰۲۱ در این صندوق نزدیک به ۲۸۰۰ طرح نوآورانه مصوب شد و بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار تأمین مالی برای این طرح ها انجام گرفت».
پس از این بود که مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی به اقدامات حمایتی دیگر صندوق نوآوری از اعطای تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان گرفته تا آموزش و مشاره برای توسعه بازار و حفظ مالکیت دارایی های فکری یاد کرد. «در حال حاضر ۶ هزار ۶۷۱ شرکت دانش بنیان در ایران فعال می باشند که در حوزه فناوری های متوسط به بالا کار می کنند. این شرکت ها هسته اصلی زیست بوم فناوری ایران را شکل می دهند. بیشترین تعداد شرکتهای دانش بنیان در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند که امیدواریم عملکرد درخشان خویش را در همکاری با شرکتهای سوریه نشان دهند.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی همینطور برنامه های حضور شرکتهای دانش بنیان در بازار سوریه را چنین برشمرد: بر مبنای هماهنگی های انجام شده، شرکتهای ایرانی به عرضه محصول و فناوری های خود در نمایشگاه دائمی فناوری اطلاعات در منطقه آزاد دمشق خواهند پرداخت. در همین نمایشگاه هم طرفین سوری و ایرانی می توانند بر سر عرضه محصولات با هم رایزنی کنند. شرکتهای دانش بنیان ایرانی در این نمایشگاه پاویون اختصاصی خواهند داشت. همینطور طبق برنامه شرکتهای دانش بنیان از کشور ما در سه نمایشگاه در حوزه های نفت و گاز، سلامت و کشاورزی شرکت خواهند کرد.
سوریه؛ مشتاق همکاری با شرکتهای دانش بنیان ایرانی
در ادامه این رویداد، خمیس، رایزن بازرگانی سوریه در ایران ضمن تشکر از دعوت صندوق نوآوری و شکوفایی سخنش را این گونه شروع کرد که جنگ سوریه و حضور ترورییسم در آن به پایان رسیده اما جنگ اقتصادی برای سوریه، ایران و محور مقاومت با همه قوا ادامه دارد.
خمیس همینطور اظهار داشت: مراکز عمومی سوریه مثل مدارس، بیمارستان ها، مراکز تجاری و غیره بازسازی شده اند و کشور ما مهیای احیای فعالیتهای اقتصادی خود است. سوریه به مشارکت های اقتصادی با ایران مشتاق است و به نظر می آید که راه رهایی سوریه از استثمار همکاری با کشوری مثل ایران است. امیدوارم که بتوانیم همکاریهای خوبی داشته باشیم».
شرکت های ایرانی بهای بیشتری به تعامل با همتایان سوری خود دهند
پس از خمیس، اعلی الحلال، مدیر عامل یکی دیگر از شرکتهای سوری به تشریح نیازهای سوریه و ظرفیت های بازار آن برای شنوندگان ایرانی خود پرداخت. به قول این تاجر، جمهوری عربی سوریه یکی از نیازهای عمده این کشور فراهم آوردن زیرساخت های الکترونیکی در سیستم بانکی است. چند شرکت سوری اقدام جدی به فعالیت در این عرصه کرده اند. ما می دانیم شما دوستان ایرانی در این حوزه تخصص بسیار دارید و بنابراین می گویم سوریه ظرفیت بسیار بالایی برای عرضه تخصص شما دارد.
الحلال همینطور در این رویداد به انتقاد از روابط تجاری طرفین پرداخت. «ارتباط سیاسی میان کشور سوریه و ایران زبانزد خاص و عام است. ما چه از نظر فرهنگی و تمدنی و چه از نظر سیاسی ارتباطات گسترده ای با یکدیگر داریم اما تعاملات اقتصادی میان دو کشور به اندازه تعاملات سیاسی آن رشد نکرده است و توسعه این مساله می تواند در روند پیشرفت تعاملات میان دو کشور موثر باشد.
این تاجر سوری همینطور با گلایه از برخی شرکتهای ایرانی اظهار داشت: گویی برخی شرکتهای ایرانی تعامل با سوریه را مهم نمی دانند یا آنرا دوست ندارند. اما من می گویم که ظرفیت های بازار سوریه و اشتیاق طرف سوری با تعامل اقتصادی با ایرانی ها بالاست.
فرصت مغتنم میل بیشتر بازار سوریه برای همکاری با ایران
سید محمدحسین سجادنژاد، دبیر میز کشورهای عربی خاورمیانه در سازمان توسعه و تجارت هم در ادامه این جلسه ظرفیت های بازار سوریه و اقدامات لازم برای بهبود فرآیند تجارت شرکتهای دانش بنیان در این کشور را بازشمرد. او بر این نکته تصریح کرد که با بیان صریح رئیس جمهور سوریه، اولویت بازار سوریه با مصرف کالاهای ایرانی و همینطور همکاری با شرکتهای ایرانی است.
سجادنژاد از طرفی بر این نکته هم تصریح کرد که شرکتهای ایران نباید تنها به اشتیاق بازار سوریه برای همکاری اکتفا کنند. «حضور در نمایشگاه های کشور سوریه این مزیت را دارد که سبب می شود ما رقبای خود در سوریه بشناسیم و اعمال و رفتار آنها را در بازار رصد نماییم. از طرفی این حضور ما را به مشتریان مان می شناساند و سبب می شود تعاملات سازنده تری با طرف سوری داشته باشیم».
وی همینطور در این سخنرانی بر خدمات بعد از فروش شرکتهای ایرانی تاکید نمود. «یکی از مسائل مهم که باید در بازار سوریه تثبیت نماییم، خدمات بعد از فروش در همه محصولات است و در این حوزه شرکتهای کشور ما باید تلاش خویش را به کار گیرند تا جذابیت های محصول ایران از محصولات شرکتهای دیگر کمتر به چشم نیاید».
سوریه چالش های اداری روابط اقتصادی با ایران را حل کند
در این جلسه همینطور دکتر بی نیاز، معاون اقتصادی سفارت ایران در سوریه به صورت برخط در این نشست حضور یافت. او هم به بررسی مسائل تجاری در سوریه پرداخت و خطاب به مقامات و تجار سوری اظهار داشت که عدم تعیین نقش بخش دولتی و خصوصی در سوریه موانع زیادی را برای تجارت به وجود می آورد و سبب می شود که کشور سوریه نتواند از ظرفیت شرکت‎ های دانش بنیان ایران استفاده نماید.
بی نیاز همینطور اظهار داشت: ایران در این ۲۰ سال گذشته رشد خوبی در فعالیتهای نوآورانه و فناورانه داشته و نیروی انسانی جوان و کارآمدش کشور را با جهش مواجه کرده اند. در مقابل جنگ سوریه وقفه قابل توجهی را بوجود آورده و سوریه در وضع خوبی نیست و این دو جنبه می تواند مکمل هم در اقتصاد دو کشور باشد.
در آخر این رویداد هم کارگزار معاونت علمی ریاست جمهوری در کشور سوریه، برای ۲۰ شرکت حاضر در جلسه و شرکتهای دیگری که به صورت برخط در این جلسه حضور یافته بودند سخنرانی کرد و به بررسی مسائل فرهنگی بازار سوریه پرداخت.
در حاشیه این سی امین رویداد یکشنبه های صادراتی صندوق نوآوری و شکوفایی هم نمایشگاه از دستاوردها و محصولات ۲۰ شرکت دانش بنیان ایرانی برپا و به دنبال آن جلسات B۲B این شرکت ها با تجار سوری برگزار گردید.