مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان: راه اندازی نخستین پالایشگاه محصولات زایمانی در حال انجام می باشد

اردبیل مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان اظهار داشت: احتمال تطابق ژنتیکی ۴۰ درصد در میان مردم ایران وجود دارد بطوریکه هر نمونه ذخیره شده برای یک نوبت استفاده می شود.
دکتر ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان، ۲۳ خردادماه، در نشست خبری با خبرنگاران ضمن اشاره به فعالیت بیشتر از ۳۱ دفتر نمایندگی در استانها اظهار نمود: در بعضی از استان ها هم در مرکز استان و هم شهرستان ها دفتر برقرار است.
به گفته وی، استان اردبیل بعنوان یکی از دفاتر فعال از سال ۸۸ فعالیت خویش را شروع بجز اردبیل درسه سه شهرستان پارس آباد، مشگین شهر، خلخال هم امکان خونگیری وجود دارد.
وی افزود: هم اکنون بیشترین کاربرد سلول های خون بند ناف در بیماری های خونی شامل تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری نقص سیستم ایمنی و کم خونی های مادرزادی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه بیشتر از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در دنیا برای بیماری های اطفال و بالغین شامل فلج مغزی، اوتیسم، ناهنجاری قلبی نوزادان، اس ام آ، آسفکیس، دیابت، سکته مغزی، آلزایمر، ام اس پارکینسون، انفارکتوس قلبی آرتژیت وجود دارد، افزود: کارآزمایی بالینی هم اکنون برای بیماران فلج مغری اطفال بین ۴ تا ۱۴ سال در حال انجام می باشد که در طرح دوم ۷۰ بیمار تزریق سه نوبت سلول مورد ارزیابی قرار می گیرند.
ضرابی افزود: همینطور در مورد بیماری اوتیسم مطالعه برای ۶ بیمار و در بیماری آرتروز فاز یک مطالعه برای ۷ بیمار در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه نمونه خون بند ناف برای مدت نامحدود قابل نگهداری می شود، اظهار نمود: استاندارد جهانی نگهداری خون بند ناف۲۵ سال است به صورتی که احتمال تغییر آن وجود دارد.
وی بیان نمود: نمونه خون بند ناف در کوتاه ترین زمان ممکن باید ذخیره سازی شود تا ذخیره این نمونه ها درون تانک های نیتروژن مایع در کوتاه ترین زمان ممکن صورت بگیرد.
به گفته وی، خونی که در بندناف وجود دارد عموما دور ریخته می شود در حالیکه بسیار پرارزش است و به صورت متغیر حجم ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر را دارد که بسته به اندازه بندناف اندازه جفت و جنین میزان متغیر دارد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان تصریح کرد: الان از کشورهای همسایه ترکیه ترکمنستان، رومانی، افغانستان، اردن، نروژ، کانادا، انگستان و امارات جمع آوری نمونه انجام می یابد که این مورد نشان دهنده این است که اعتمادسازی اتفاق افتاده و در کشور ما نمونه های خارجی درحال ذخیره سازی است.
احتمال تطابق ژنتیکی ۴۰ درصد در بین مردم ایران وجود دارد
ضرابی اظهار داشت: احتمال تطابق ژنتیکی تا ۴۰ درصد در میان مردم کشور وجود دارد که هر نمونه ذخیره شده برای یک نوبت استفاده می شود و امکان تکثیر بنیاد بند ناف فعلاً وجود دارد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان ضمن اشاره به این که خون بند ناف برای ۲۰ تا ۳۰ بیمار قابل استفاده می باشد، افزود: هم اکنون از پرده داخل رحم بعنوان یک زخم پوش استفاده می شود به صورتی که در آبنده نزدیک مراحل راه اندازی نخستین پالایشگاه محصولات زایمانی هم در حال انجام می باشد.
ضرابی در ادامه ضمن اشاره به مخاطبین خون بند ناف اظهار داشت: جمعیت مخاطب ما مادران آبستن و تمرکزمان هم به صورت عمده برای متخصصان زنان و زنان آبستن است.
وی در ادامه به فعالیتهای دفتر استان اردبیل اشاره نمود و اضافه کرد: دفتر اردبیل جزو دفاتر خوب در مجموعه ذخیره خون بند ناف است که هم اکنون بدین منظور ۱۵۰۰ خون بندناف از این استان جمع آوری شده که با عنایت به ظرفیت های موجود آمار زیادی نیست و می تواند خیلی بیشتر از این باشد و بدین منظور چندین نمونه از این استان برای پیوند و بیماری های خونی استفاده شده است.