به واسطه طرح جهش تولید دانش بنیان؛ توانمندی های فناورانه داخلی ساخت ماشین آلات ارتقا می یابد

به گزارش ربات کشاورز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام نمود توانمندی های فناورانه داخلی ساخت ماشین آلات به واسطه اجرای طرح جهش تولید دانش بنیان ارتقا می یابد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید در کشور با استفاده از توانمندی های علمی و دانشی مبحث قانون جهش تولید دانش بنیان است که همه دستگاه ها را موظف به پشتیبانی از تولیداتی می کند که در مرز دانش به بار نشسته اند.
همچون ابزارهایی که مقرر است به این کار شتاب بیشتری دهد قانون جهش تولید دانش بنیان است که تلاش دارد همه خلاهای حمایتی و موانع پیش روی توسعه فناورانه کشور را رفع کند. یکی از موادی که در این قانون مورد تاکید قرار دارد، توجه به صنعتگرانی است که در عرصه تولید ماشین آلات صنعتی فعالیت می نمایند.
در این قانون آمده است که «برای پشتیبانی از این صنعت، قانون امور گمرکی اصلاحی مصوب سال ۹۴ حذف می شود و واردات ماشین آلات و تجهیزات خدمات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول حقوق ورودی است. دولت موظف است متناسب با ظرفیت تولید کشور و به منظور حمایت هدفمند و مدت دارد از ساخت داخل، سالانه حقوق ورودی این کالاها شامل سود بازرگانی و سایر دریافتی های مبحث بند د ماده ۱ امور گمرکی مصوب سال ۹۰ را تعیین کند.»
همچنین «دولت موظف است با رعایت اصل پنجاه و سوم قانون اساسی بعد از تأمین هزینه های اجرای این قانون از محل منابع حاصل از اجرای این ماده، منابع حاصله مازاد را در چارچوب بودجه سنواتی بعنوان افزایش سرمایه به نهاد عمومی غیردولتی صندوق نوآوری و شکوفایی مبحث ماده ۵ قانون پشتیبانی از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اخرتاعات اختصاص دهد تا با اولویت تولید بار اول و ارتقای توانمندی فناورانه داخلی ساخت ماشین آلات خط تولید و طراحی مهندسی، درقالب تسهیلات و سرمایه گذاری تخصیص یابد.»
قانون جهش تولید دانش بنیان جهت استفاده حداکثری از توانمندی شرکتهای دانش بنیان و خلاق در ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره مصوب شده است که توسعه علمی کشور را هدفمندتر می کند و شتاب بیشتری به آن می دهد. این قانون به دنبال رفع موانع تولیدی است که سال ها است مانع فعالیت کسب و کارهای دانش بنیان است. موانعی که بعضی از آنها تنها با هم افزایی و استفاده از همه ظرفیت های موجود قابل رفع و حل شدن هستند.

منبع: