یک مسئول: جهاد دانشگاهی آمادگی راه اندازی مرکز غربالگری سرطان سینه در لرستان را دارد

به گزارش ربات کشاورز لرستان رئیس جهاد دانشگاهی لرستان اظهار داشت: آمادگی راه اندازی مرکز غربالگری سرطان سینه در استان را داریم.
دکتر امین سلاحورزیان در بازدید آیت الله مبلغی نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری از جهاد دانشگاهی استان با تبریک عید قربان و روز عرفه اظهار نمود: مجموعه جهاد دانشگاهی نهادی عمومی غیردولتی است که با ۲۲ سال تاخیر در لرستان تشکیل شد.
وی با اشاره به اینکه سیاست ما در جهاد دانشگاهی این است که به بخش های مختلف پژوهشی، آموزشی و فرهنگی استان ورود پیدا کرده و کمک به حل مشکلات داشته باشیم به مرکز درمان ناباروری این واحد اشاره نمود و خاطرنشان کرد: متاسفانه نورم ناباروری در لرستان عدد قابل توجهی است.
سلاحورزیان افزود: دانشگاه علوم پزشکی لرستان تعداد افراد نابارور را ۶۰۰۰ زوج اعلام نموده در صورتی که این رقم بیشتر بوده و دلیل آن این است که بسیاری از افراد نابارور به مراکز درمانی رجوع نمی کنند و برای درمان به کلان شهرهایی نظیر تهران رجوع می کنند.
این مسئول با اشاره به اینکه درمان ناباروری هزینه های زیادی را برای زوجین بوجود می آورد و این درحالیست که اغلب رجوع کنندگان از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نیستند، بیان نمود: بعضی از این زوجین به علت نابارور شدن سرخورده اجتماعی شده اند.
وی افزود: با این اوصاف لزوم ایجاد مرکز درمان ناباروری در استان احساس شد و جهاد دانشگاهی با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومان این مرکز را ایجاد و تجهیز کرد و هم اکنون سه سال است که فعالیت دارد و به متقاضیان خدمات عرضه می دهد.
سلاحورزیان بیان نمود: آستان قدس رضوی در کشور سرمایه گذاری های خوبی را انجام داده و جهاد دانشگاهی آمادگی دارد که با کمک آستان قدس رضوی مرکز درمان ناباروری را توسعه دهد.
وی اظهار داشت: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان علاوه بر استان به استانهای همجوار و هم خدمات را عرضه می دهد.
این مقام مسئول اظهار نمود: با عنایت به این که سرطان سینه یکی از بیماری های استان در بخش زنان است، جهاد دانشگاهی لرستان آمادگی دارد مرکز غربالگری سرطان سینه را در استان ایجاد نماید.
وی اظهار داشت: فضای فیزیکی و نیروی متخصص این مرکز را داریم و درصورتیکه اعتباراتی به این امر اختصاص داده شود این مرکز را راه اندازی خواهیم کرد.
سلاحورزیان در مورد کشت، تولید، فرآوری، بسته بندی و صادرات گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی لرستان اظهار داشت: با عنایت به شرایط و پتانسیلی که در لرستان وجود دارد و این که یکی از نقاط پرارزش برای کشت گیاهان دارویی به حساب می آید اما متاسفانه به این توانایی کمتر توجه و پرداخته شده است.
وی ادامه داد: گیاهان دارویی یکی از موضوعات در مورد ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رونق اقتصادی به حساب می آید و در این خصوص مجتمع تحقیقات و فرآوری گیاهان دارویی را در بام لرستان ایجاد کردیم و در آن بیشتر از سه هزار متر گلخانه بوجود آمده و فضای فیزیکی به صورت کشت باز انجام می شود؛ هم اکنون نهاده های گیاهان دارویی که شامل بذر، قلمه و نشاء استاندارد است را تولید و به کل استان می فرستیم.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان افزود: افرادی که تمایل به کشت گیاهان دارویی دارند میتوان نهاده ها را در اختیار آنان قرار دهیم و استان در تأمین نهاده ها بی نیاز شده است.
سلاحورزیان ضمن اشاره به این که لرستان به لحاظ کشاورزی و توسعه آن می تواند موفق باشد اما متاسفانه به کشاورزی مدرن کمتر توجه شده است، بیان نمود: در کوهدشت به علت کشت گیاهان آبدوست سطح سفره های آب زیرزمینی کاسته شده و تنش آبی بوجود آمده است که در این خصوص با وجود نیروهای متخصص در جهاد دانشگاهی لرستان اقدام به ایجاد شهرک گلخانه ای با مساحت چهار هکتار در این شهرستان کردیم.
وی ادامه داد: در لرستان پتانسیل لازم برای توسعه کشت های گلخانه ای وجود دارد چونکه به لحاظ اقتصادی غیرقابل مقایسه با سایر محصولات کشاورزی است.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان اظهار داشت: در این مجموعه گلخانه ای ۲۰ نفر مشغول به کار هستند و قابلیت توسعه این شهرک وجود دارد.
سلاحورزیان با اشاره به اینکه در جهاد دانشگاهی لرستان مرکز رشد واحدهای فناور را ایجاد کردیم و از جوانان نخبه دارای ایده و طرح حمایت می نماییم، اظهار داشت: در مرکز رشد واحدهای فناور جهاد دانشگاهی ۴۴ واحد مستقل وجود دارد که از آنها حمایت می نماییم تا محصولات آنها تجاری سازی و ایجاد اشتغال صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه در معاونت آموزش جهاد دانشگاهی لرستان هم مبادرت به آموزش کارکنان دولت و آموزش های آزاد با تکیه بر آموزش های اشتغال محور کردیم، اظهار داشت: رشته هایی را آموزش می دهیم که بازار کار را داشته باشد.
سلاحورزیان اظهار داشت: در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان هم دانشجویان در ۳۰ رشته کاربردی مشغول به تحصیل هستند.

منبع: