رییس جهاددانشگاهی هنر: نقشه راه جهاددانشگاهی در عرصه هنر بزودی رونمایی می شود

به گزارش ربات کشاورز رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر اظهار داشت: در طول ۴۲ سال قبل خیلی از فعالیتهای هنری بخصوص در سطح دانشگاه ها، حاصل کار اعضای جوان جهاددانشگاهی بوده، اما این فعالیت ها همیشه و در طول زمان از یک روند متناسب، رو به رشد و هماهنگ برخوردار نبوده است. بر این اساس و با عنایت به ضرورتی که در جهاد دانشگاهی هنر احساس کردیم، در چارچوب یک طرح مطالعاتی فرهنگی مصوب، در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، سال قبل فعالیتهای هنری جهاددانشگاهی در چهار دهه گذشته را مورد بازخوانی و بررسی قرار دادیم و بر مبنای لزوم های جامعه امروز، پیش نویس نقشه راه جهاددانشگاهی در عرصه هنر تهیه کردیم که آماده رونمایی شده است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، بهزاد رشیدی رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر، در آستانه چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: جهاد دانشگاهی در ابتدای دهه پنجم فعالیت خود، همسو با بیانیه گام دوم انقلاب و برمبنای تجربه های باارزش چهار دهه گذشته، در آستانه تحول در ساختارها و ساز و کار اداره اش قرار گرفته است که باید از این فرصت تاریخی حداکثر استفاده را داشته باشد.
رییس جهاددانشگاهی هنر با تاکید بر این که اصلی ترین ماموریت جهاد دانشگاهی در زمینه فرهنگ و دانشگاه است، اظهار داشت: هنر بخش بسیار مهمی از فرهنگ است و امروزه یکی از با اهمیت ترین ابزارهای پیش برنده و تقویت کننده فرهنگ و فعالیت فرهنگی است.
وی اشاره کرد: مدیریت فرهنگی امروز کشور باید بداند که کارهای فرهنگی، بدون جاری بودن روح هنر در آن، کارهایی ناقص و کم اثر است.
رشیدی با اشاره به نقش فرهنگی و هنری جهاددانشگاهی، بیان کرد: در طول ۴۲ سال قبل خیلی از کارهای هنری خصوصاً در سطح دانشگاه ها، حاصل کار اعضای جوان جهاددانشگاهی بوده، اما این فعالیت ها همیشه و در طول زمان از یک روند متناسب، رو به رشد و هماهنگ برخوردار نبوده است. بر این اساس و باتوجه به ضرورتی که در جهاد دانشگاهی هنر احساس کردیم، در قالب یک طرح مطالعاتی فرهنگی مصوب، در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، طی سال قبل کارهای هنری جهاددانشگاهی در چهار دهه گذشته را مورد بازخوانی و بررسی قرار داده ایم و برمبنای ضرورت های جامعه امروز، پیش نویس نقشه راه جهاددانشگاهی در عرصه هنر تهیه و آماده رونمایی شده است.
این مطالعه در قالب نشست ها و مصاحبه هایی با افراد هنرشناس، هنرمند و در رابطه با هنر که با فعالیت ها و اهداف جهاددانشگاهی از نزدیک آشنا هستند، برای بازتعریف ماموریت جهاددانشگاهی در زمینه هنر انجام شده و ان شاءالله پس از تصویب، از آن رونمایی خواهد شد تا مبنای برنامه ریزی های فرهنگی جهاددانشگاهی، خصوصاً در برنامه های توسعه ای آن، مورد بهره برداری قرار گیرد.
رییس جهاددانشگاهی هنر ابراز امیدواری کرد: هنر و استفاده از قابلیت های آن، در دوره ی جدید در جهاددانشگاهی بیشتر مورد توجه و اولویت قرار گیرد و شاهد شکوفایی طرح های نوآورانه در عرصه هنر باشیم.
ظرفیت بالای جهاددانشگاهی در تعلیم و تربیت دانشجویان و جوانان
وی اظهار داشت: کمک به رشد و پرورش نخبگان جوان و مهیا کردن آنها برای بازار کار، یکی از نیازهای کشور است که جهاددانشگاهی هم تجارب بهادار ای در این خصوص دارد و هم می تواند از این پس به عنوان یکی از ماموریت های اصلی خود، روی آن تمرکز نماید.
رشیدی با اشاره به ظرفیت بالای الگوی فرهنگ و مدیریت جهادی و تجارب جهاددانشگاهی در پرورش نیرو و مدیر برای کشور، اظهار داشت: مدیرانی که هم اکنون در عرصه ای از کشور درحال خدمت هستند، همیشه یکی از افتخارات خودرا همکاری در جهاددانشگاهی عنوان می کنند. جهاددانشگاهی می تواند در قالب یک مجموعه برنامه ساختارمند، دانشجویان را از ابتدا، در کنار درس و دانشگاه و تحصیل، در محیطی فرهنگی و تخصصی و همسو با اهداف انقلابی به کار بگیرد و کمک نماید دانشجویان تجربه، دانش و جسارت ورود به عرصه کار و زندگی را پیدا کنند و همزمان با فارغ التحصیلی، به فردی توانمند، نوآور و آماده برای کار و خدمت تبدیل شوند.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر اضافه کرد: البته این کار به تجربه بالا و سعه صدر زیادی از طرف مدیران جهاد دانشگاهی نیاز دارد و لازم است امکانات و بودجه های لازم برای این کار نیز در اختیار این نهاد قرار گیرد.
فعالیت های فرهنگی و دانشجویی
رشیدی در ادامه با تشریح کارهای جهاد دانشگاهی هنر در زمینه فرهنگی، اشاره کرد: یکی از کارهای مهم معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر تشکیل شعبه سازمان دانشجویان در دانشگاه هنر بوده است که با همکاری مدیران و دانشجویانی از این دانشگاه، انجام می شود. برنامه هایی مانند تولید محتوای دانشجویی جهت استفاده در فضای مجازی، معرفی آثار هنری دانشجویان، برگزاری جلسات بحث و نقد و بررسی کتاب های تخصصی هنر همچون برنامه های این دفتر است که با هدف افزایش آگاهی و ایجاد شور و نشاط در میان دانشجویان دنبال می شود.
به گفته وی، ساماندهی گروههای دانشجویی برای تولید محتوای هدفمند با محوریت سبک زندگی دانشجویی، از برنامه های فرهنگی شعبه سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هنر امسال بوده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود، اظهار نمود: رویکرد جهاد دانشگاهی هنر، استفاده از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هنر در کارهای آموزشی، پژوهش، خدماتی و فرهنگی است و خوشبختانه با تلاش همکاران واحد، برنامه های متنوعی در حال اجراست.
رشیدی اشاره کرد: تلاش ما در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر این است که در قالب برنامه هایی همچون جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا»، جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی «دیبا»، جشنواره ملی نقش تن پوش، دفتر خبرگزاری ایسنا در دانشگاه هنر، سازمان دانشجویان شعبه هنر و دفتر مطالعات فرهنگی فرصت تبادل دانش، تجربه، نوآوری و مهارت را فراهم نموده و به شور و نشاط دانشجویان و تعالی جوانان و کشف استعدادها و پرورش نیروهای جوان و نخبه؛ آشناسازی جوانان با فضای کسب وکار و زیست بوم فناوری و اشتغال کمک نماییم.
رابطه هنر و صنعت و فناوری
رییس جهاددانشگاهی هنر با بیان این مطلب که اغلب کارهای این واحد با رویکرد ارتباط بین هنر و صنعت و فناوری طراحی شده است، افزود: جشنواره ملی نقش تن پوش، با محوریت طراحی بر روی لباس و با کوشش برای الگوسازی و ترویج نقش های ایرانی متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه و تشویق هنرمندان جوان به خلق تصاویر زیبا بر روی تن پوش که تا حالا هشت دوره آن در سطح ملی و با مشارکت هنرمندان و دانشجویان مشتاق این حوزه برگزار شده، همچون برنامه هایی است که مقرر است نهمین دوره ی آن با بهره گیری از نظرات و همراهی پیشکسوتان و متخصصان حوزه ی مد و لباس، امسال با هدف برقراری ارتباط بین دانشجو و مراکز صنعتی و با تغییراتی مهم برمبنای نیاز فعلی جامعه اجرا شود.
وی همین طور در مورد جشنواره ملی مد و لباس “دیبا” اظهار داشت: در این جشنواره آثار ارسالی طراحان جوان کشور که باتوجه به نیاز بازار روز پوشاک تهیه می شوند، توسط تولیدکنندگان پوشاک ایران مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته و بعد از انتخاب طرح های منتخب، طراحان به واحدهای صنعتی تولید پوشاک دعوت شده و برای تولید آثار خود در کلیه ی مراحل در واحدهای تولیدی حضور می یابند و عملا در صنعت پوشاک جذب می شوند.
رشیدی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی هنر با برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در کوشش برای روایت دستاوردهای ایران در زمینه های صنعتی و فناوری است و می کوشد صنعتگران و هنرمندان و شرکت های دانش بنیان را به یکدیگر نزدیک کند که این امر با تولید آثاری به شکل مستند و یا ثبت تصاویر صنعتی، تبلیغاتی و هنری از روند تولیدات صنعتی و تجارب مدیریتی در زمینه صنعت و فناوری انجام می شود.
رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه اضافه کرد: هم اکنون درحال برگزاری دوره ششم جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا» هستیم و در این دوره از سامانه الکترونیکی تولید فیلم و عکس با موضوعات فناوری و صنعتی و ارتباط جامعه ی هنری با صنعتگران و شرکت های دانش بنیان رونمایی خواهیم کرد.
توسعه کارهای “مرکز مستندسازی دانش فناوری”
رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر در ادامه با تشریح کارهای مرکز مستندسازی دانش فناوری جهاد دانشگاهی هنر در حوزه فیلم سازی و عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، اظهار داشت: در این مرکز در یک دهه اخیر بیش از ۳۰۰ عنوان فیلم مستند، داستانی، پویانمایی، نماهنگ و تیزر تولید شده و صدها عنوان عکس صنعتی و تبلیغاتی برای سازمان ها، صنایع، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان تولید شده است.
وی روایت هنرمندانه پیشرفت های علمی، فناوری و صنعتی کشور، ایجاد امید و خودباوری در جوانان، ثبت و انتقال دانش و تجربه های مدیریتی، معرفی و نمایش خدمات، دستاوردها و توانمندی های ایرانی را نتیجه کار این مرکز دانست و بیان کرد: ساخت مستندهای معرفی دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت، علوم بهزیستی و چند دانشگاه دیگر، از دیگر کارهای مرکز مستندسازی جهاد دانشگاهی هنر در سال ۱۴۰۱ است.
بهزاد رشیدی با اشاره به کارکرد فرهنگی و تخصصی مستندسازی تصویری دستاوردهای علمی، فناورانه و پژوهشی مجموعه جهاددانشگاهی، اضافه کرد: از دیگر کارهای مرکز مستندسازی دانش فناوری جهاددانشگاهی هنر در چند سال اخیر ساخت حدود پنجاه عنوان گونه های مختلف فیلم معرفی دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی در این مرکز انجام شده است.
وی افزود: هر یک از این فیلم ها قسمتی از دانش بومی و دستاوردهای جهاددانشگاهی را روایت می کنند و ضمن انتقال دانش و تجربه، موجب ایجاد خودباوری، غرور و افتخار هر ایرانی خواهد بود که از این حیث، به عنوان یک کار فرهنگی نیز قلمداد می شود.
آموزش تخصصی و کارآفرینی در عرصه هنر
رشیدی در ادامه این گفت و گو به کارهای آموزشی جهاد دانشگاهی هنر پرداخت و اظهار داشت: رویکرد مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر آموزش مهارت محور رشته های هنری تخصصی و کاربردی و هدایت و تشویق جوانان و دانشجویان به سمت بازار و کارآفرینی است و تلاش می شود ماهیت دوره های آموزشی، کاملا کاربردی و متناسب با نیاز بازار باشد.
وی اضافه کرد: سرفصل های آموزشی به روز، استفاده از الگوهای جدید آموزش هنر، بهره گیری از استادان و هنرمندان برجسته کشور و هزینه های پایین دوره ها همچون مزیت های آموزش در جهاد دانشگاهی هنر است.
وی اظهار داشت: در هر سال حدود ۴۰۰۰ هنرجو در کلاس ها و دوره های تخصصی و کاربردی جهاد دانشگاهی هنر شرکت کرده و مهارت های لازم در حداقل یک رشته هنری را کسب می کنند.
تغییر ساختار مرکز خدمات تخصصی هنرهای کاربردی
رشیدی اظهار داشت: باتوجه به تجربه های کسب شده در حوزه خدمات هنری، ساختار “مرکز خدمات تخصصی هنرهای کاربردی” را تغییر داده ایم و از این پس این مرکز، فقط در حوزه های «طراحی و گرافیک و خدمات برند» و «صنایع دستی و طراحی و ساخت هدایای هنری نفیس» خدمات تخصصی، پژوهشی و مشاوره ارائه می نماید.
وی در ادامه اضافه کرد: یکی از کارهای شاخص این مرکز در سال گذشته، طراحی پویش ملی همراهان سفر ایمن و اجرای آن با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ بود که در سطح کشور اجرا شد. این برنامه در ۲۵ مجتمع خدمات رفاهی در محورهای جاده ای پر تردد و پر خطر کشور اجرا شد. ایده پردازی و طراحی پویش، برنامه ریزی اجرای پویش، تولید بیش از پنجاه عنوان محتوای تصویری آموزش دهنده و فرهنگ ساز، طراحی بیلبوردهای جاده ای، طراحی فضاهای برگزاری پویش و طراحی سفره های هفت سین همچون کارهای جهاد دانشگاهی هنر در این پویش ملی بود.
هنرهای نمایشی کاربردی در خدمت نیازهای کشور
رشیدی در ادامه با بیان این خبر که طرح فناورانه تدوین و بومی سازی دانش فنی هنرهای نمایشی کاربردی و بهره برداری از قابلیت های مختلف هنرهای نمایشی کاربردی متناسب با نیازهای جامعه در زمستان سال ۱۴۰۰ به تصویب رئیس وقت و معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی رسید، بیان کرد: در قالب این طرح فناورانه در نظر است زمینه رشد و توسعه هنرهای نمایشی کاربردی فراهم شده و در شش دپارتمان تئاتر تعلیمی و تربیتی، تئاتر درمانی، تئاتر شورایی، تئاتر اجتماعات، تئاتر میراث و تئاتر خلاق کودکان به ارائه خدمات تخصصی، پژوهشی و آموزشی بپردازد.
سایر فعالیت ها
رییس جهاد دانشگاهی هنر برگزاری نخستین دوره ارتقای مهارت و توانمندی فروشندگان پوشاک تهران، همکاری در برگزاری دوره های آموزشی مهارت محور برای کسب و کارهای لطمه دیده از کرونا، راه اندازی و افتتاح کارگاه تخصصی جدید طراحی و دوخت لباس، برگزاری چند نمایشگاه تخصصی همچون نمایشگاه گروهی آثار هنرجویان رشته مجسمه سازی و دهها کارگاه آموزشی تخصصی همچون تکنیک های ویژه و پخت های آلترناتیو، چاپ سیلک روی سرامیک، بازی های آپارتمانی، تربیت جنسی کودک و نوجوان، الگوسازی و دوخت شلوار به سبک تجاری و… را از دیگر برنامه های آموزشی این واحد عنوان نمود.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی هنر، او در آخر انتشار مجدد مجموعه شش جلدی «نمایش خلاق»، تألیف و انتشار کتاب «۲۰۷ تمرین از تمرینات نمایش خلاق» تألیف و انتشار کتاب «صنعت سینما در عصر همه گیری کرونا»، تولید و تدوین فیلم «داستان شکست»، حضور فعال در نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال ۱۴۰۰ و انعقاد تفاهم نامه های همکاری بین جهاد دانشگاهی هنر و اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران و جهاد دانشگاهی هنر و مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی را از دیگر کارهای این واحد برشمرد که با همکاری و همدلی همه اعضای جهاددانشگاهی هنر به ثمر رسیده است.

منبع: