معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه: ضرورت استفاده از فناوریهای نوین در پیش گیری از جرائم و آسیبها

ربات کشاورز: معاون اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم قوه قضائیه به ضرورت استفاده از فناوریهای نوین در پیش گیری از جرائم و اسیبهای اجتماعی تاکید نمود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم قوه قضائیه امروز در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک بامعاونت علمی اظهار داشت: همه ما می دانیم جهان به سمت آگاهی بیش از پیش پیش می رود اما این آگاهی در دل خود فرصت ها و تهدیداتی را به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: ما به هر میزان که با تکنولوژی های جدید آشنا می شویم، فرصت های جدیدی در زندگی مان ایجاد می شود اما اگر مراقبت نکنیم، به همان میزان با تهدیدات نهفته ای روبرو خواهیم بود.
جهانگیر اظهار داشت: هم اکنون لطمه های جدیدی در جامعه هستند که با پیشرفت تکنولوژی خودش را نشان میدهد. بدین جهت لازم است با بهره گیری از تکنولوژی های جدید همچون هوش مصنوعی برای مقابله با لطمه ها استفاده نمائیم.
معاون اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم قوه قضائیه اشاره کرد: در هر حال حاضر روش های نظارت سنتی هستند به صورتی که کاملاً منسوخ نشده است. اما این متدها پاسخگو نیست و لازم است از تکنولوژی برای پیش گیری از وقوع جرم بهره بگیریم.
وی افزود: حالا می دانیم شکل جعل، کلاهبرداری، دزدی و غیره متناسب با شرایط تغییر کرده است. لاجرم کمک نماییم با بهره گیری از فناوری به پیش گیری از لطمه ها بپردازیم.
جهانگیر با اعلان اینکه تا مدت ها بحث پیش گیری از وقوع جرم و لطمه های اجتماعی در قبل، حین و پس از حادثه مطرح بود، اظهار داشت: اما هم اکنون اینها مهم نیست و تکنولوژی شرایطی را فراهم نموده که از آینده تا آخر را بتوانیم بصورت هوشمندانه مدیریت و نظارت نماییم که این مساله بی تأثیر در کاهش لطمه های اجتماعی نیست.
معاون اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم قوه قضائیه اشاره کرد: تا حالا پس از اتمام حادثه می توانستیم یک پیگیری درستی داشته باشیم اما حالا قبل از وقوع حادثه می توان اقدامات لازم را شروع کرد.
وی گفت: به طور معمول در روزهای محرم لطمه های اجتماعی و جرایم کاسته می شود. پس این فرهنگ عاشورایی و محرم حفظ شده و باید این فرهنگ را بتوانیم در طول سال ادامه دهیم اما در مقابل می بینیم که در سایه فرهنگ عاشورایی، فضای مجازی توسعه پیدا کرده و جریانات ضدارزشی را نمایان می کند؛ بدین سبب لازم است اهتمام نماییم این فرهنگ را با برنامه های منفی از بین نبریم.
جهانگیر تاکید کرد: اگر با بهره گیری از فناوری نوین نتوانیم از این فرهنگ های نورانی مراقبت نماییم، تأثیرات مثبت چنین فرهنگ هایی از بین می رود.
معاون اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار داشت: ما در معاونت اجتماعی در زمینه های مختلف تلاش می نماییم با شناسایی لطمه ها و عوامل تشکیل دهنده آنها از وقوع جرم بکاهیم. بدین جهت برنامه های دراز مدت، میان مدت و پروژه ای را در دستور کار داریم.
وی اضافه کرد: اولویت ما اجرای پروژه های کوتاه مدت است که می تواند با بهره گیری از فناوری با خروجی های خوبی همراه باشد. ما در معاونت پیش گیری از وقوع جرم و اسیب های اجتماعی آمادگی همکاری مشترک با معاونت علمی هستیم؛ در این خصوص اولویت بندی هایی را مد نظر داریم که شامل اسیب های خانواده و راههای مقابله با اسیبهای منظور دراین زمینه است که با فناوریهای نوین برطرف شود.
به گفته وی، برای حل این مشکلات، استفاده از شیوه و شگردهای مختلف بواسطه فناوری از اهمیت زیادی برخوردارست.
جهانگیر افزود: ماموریت اصلی ما این است که در جریان لطمه ها قرار بگیریم و عوامل شکل گیری آنها را رصد کنیم؛ در ادامه برمبنای استانها اولویت بندی کرده و راه های پیش گیری از جرائم را پیگیری نماییم.