گلایه رئیس پارک علم و فناوری البرز؛ استان علم و فناوری با کمترین بودجه فناوری!

به گزارش ربات کشاورز، البرز رئیس پارک علم و فناوری البرز با گلایه از میزان بودجه پارک علم و فناوری استان اظهار داشت: استان البرز در تمام شاخصهای فناورانه بالاتر از میانگین کشوری و در بعضی شاخص ها رتبه دو و سه کشور را دارد؛ اما از لحاظ بودجه با اختلاف حدود چهار برابر پایین تر از آخرین استان بودجه داریم.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، مهدی عباسی روز شنبه ۲۲ مرداد در نشست با خبرنگاران که در پارک علم و فناوری البرز برگزار شد، اظهار نمود: البرز نام قطب علم و فناوری را دارد اما از زیر ساخت های فناورانه محروم است. تعدادی از شهرستان های استان حتی یک ساختار فناوری ندارند یا اگر ساختاری هم وجود دارد همه در شهر کرج جمع شده است.

وی اضافه کرد: طالقان، اشتهارد، فردیس و نظرآباد حتی یک ساختار فناوری مانند مرکز نوآوری، پارک علم و فناوری، مرکز رشد یا خانه خلاق ندارند. اشتهارد به عنوان قطب صنعتی استان حتی یک ساختار فناورانه ندارد. طالقان می تواند قطب گردشگری باشد ولی هیچ زیرساختی در حوزه صنایع خلاق ندارد؛ همین طور از نظر کشاورزی قطب شناخته می شود ولی از داشتن یک مرکز رشد دراین زمینه محروم و همه امکانات در کرج جمع شده است. همین طور فردیس دارای جمعیتی معادل استان سمنان است ولی یک ساختار فناورانه ندارد.

وی افزود: قسمتی از این مساله به پارک علم و فناوری برمی گردد که باید این ساختار را به شکلی متوازن گسترش می داد. از طرف دیگر به حوزه فناوری البرز ظلم شده است.

رئیس پارک علم و فناوری البرز اظهار داشت: البرز در تمام رشته ها بالاتر از میانگین و در بعضی فاکتورهای حوزه فناوری رتبه دو و سه کشور را دارد اما آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و از نظر بودجه آخرین استان کشور هستیم.

عباسی اضافه کرد: از نظر تعداد واحدهای فناور بالاتر از میانگین و از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان رتبه سوم در میان استانها را داریم؛ اما با اختلاف حدود چهار برابر پایین تر از آخرین استان بودجه داریم.

وی اظهار داشت: از آنجا که بودجه اولیه مبنای تعیین بودجه استان است و پایه بودجه البرز پایین بوده حالا با مشکل بودجه مواجه هستیم.

عباسی اضافه کرد: سال ۹۹ بودجه این پارک دو میلیارد بود که با تلاش فراوان در سال ۱۴۰۰، ۱۰۰ درصد افزایش داشت و به حدود چهار میلیارد رسید. در سال ۱۴۰۱ هم حدود ۶ میلیارد تعیین شد اما با کوشش های متوالی بنا شد تا ۸ میلیارد تومان افزایش داشته باشد اما هنوز هیچ تخصیصی وجود نداشته است.

وی دلیل نبود ساختارهای فناورانه در شهرستان ها را بودجه کم دانست که فقط در حد زنده ماندن مجموعه پارک علم و فناوری است.

عباسی راهکار این مساله را مطالبه حق البرز از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای افزایش بودجه پارک علم و فناوری استان از پایه عنوان نمود و اظهار داشت: البرز باید همتراز دیگر پارک های علم و فناوری بودجه داشته باشد. درست است که بودجه پارک را در این چند سال ۳۰۰ درصد افزایش داده ایم اما تا آن زمان که بودجه از پایه افزایش نیابد این مبالغ ناچیز است.

رئیس پارک علم و فناوری البرز در ادامه نجات فناوری کشور را به بخش خصوصی وابسته دانست و اظهار داشت: هرگاه بخش خصوصی سکان دار حوزه فناوری باشد، برد کرده ایم. تمام تلاشمان هم ایجاد ساختار فناورانه و واگذاری مدیریت آن به بخش خصوصی است.

۱۳ شتاب دهنده تا اختتام امسال افتتاح خواهد شد

عباسی افزود: امسال مرکز نوآوری شهید سلیمانی را با مشارکت صد درصدی بخش خصوصی افتتاح می نماییم. تا حالا شتاب دهنده واقعی در استان نداشته ایم اما تا اختتام امسال قول افتتاح ۱۳ شتاب دهنده را می دهیم. تا حالا بیش از ۶۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در حوزه فناوری هزینه شده است یعنی ۱۰ برابر بودجه پارک علم و فناوری البرز.

عباسی با اشاره به این که به دنبال ایجاد پارک جامع که در تمام حوزه ها فعال باشد هستیم، افزود: ایجاد نخستین پردیس تخصصی مواد و انرژی پارک علم و فناوری البرز را آغاز نموده ایم و امیدواریم تا بهمن امسال به نتیجه برسد.

وی با اشاره به طرح دستیار فناوری اظهار داشت: در این طرح شرکت های دانش بنیان با به کارگیری دانشگاهیان در مقاطع مختلف به اشتغال این افراد و همین طور پیشبرد شرکت کمک می شود. به ازای دوره کارشناسی یک میلیون، کارشناسی ارشد سه میلیون و دکترا ۵ میلیون تومان ماهانه به آنها پرداخت می شود که ۶ ماه در کنار شرکتها کار می کنند. از طرفی به پایان نامه های کاربردی در حوزه علم و فناوری که به رفع نیاز شرکت های دانش بنیان و فناور می پردازند، کمک می شود.

رئیس پارک علم و فناوری البرز همین طور از ایجاد شورای حل اختلاف شرکت های دانش بنیان برای نخستین بار در کشور در پارک البرز با همراهی دادگستری و دادستانی آگاهی داد.

وی ایجاد دفتر مالکیت معنوی به عنوان دومین استان پس از تهران برای رفع نگرانی از دزدیده شدن طرح های دانش بنیان را از دیگر اقدامات مهم عنوان نمود.

گلایه از کم کاری بانکها در اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان

وی در آخر از کم کاری بانکهای عامل در اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق بوسیله تبصره ۱۸ انتقاد نمود و اظهار داشت: گفته شد هر استانی بتواند تعداد بیشتری شرکت معرفی نماید از سهم استانهای دیگر هم به آن اختصاص می یابد. ما با تمام تلاش و معرفی شرکتها مبلغ تسهیلات را از ۷۸ میلیارد تومان به ۶۴۰ میلیارد تومان رساندیم اما تا حالا بانکهای عامل کمتر از ۲۰ درصد آنرا پرداخت کرده اند. شرکت های دانش بنیان مشکلات مواد اولیه، تجهیرات و… دارند ولی در سیسنم بانکی هنوز شرکت های دانش بنیان دیده نمی شوند. امیدوار هستم با تغییر نگاه بانکها به شرکت های دانش بنیان این مشکلات رفع گردد.

منبع: