سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: جهاد دانشگاهی بستر و مامنی برای رونق نوآوری های نخبگان است

به گزارش ربات کشاورز، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جریان بازدید از دستاوردهای جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی، به نقش جهاد دانشگاهی در حمایت و هدایت نیروی انسانی خلاق، مستعد و دانش آموخته اشاره نمود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس جهاد دانشگاهی عصر روز گذشته (۲۰ مهرماه) از دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حوزه های مختلف بازدید کرد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در حمایت و هدایت نیروی انسانی خلاق، مستعد و دانش آموخته اظهار داشت: توانمندی ها و ظرفیت های ایجادشده در جهاد دانشگاهی مشهد، به آن چه که یک جهاد دانشگاهی می باید داشته باشد، نزدیک است. این سازمان، نمونه ای کامل و بالنده است که در راه پیش روی خود، باید به افق ها و چشم اندازها توجه کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: این سازمان می باید زیست بومی برای نخبگان و دانشگاهیان و در واقع، ملجا و پناهی برای نوآوری های دانشگاهی باشد.

وی با تکیه بر اینکه باید به ظرفیت های فرهنگی توجه گردد، افزود: مفهوم زیست بوم در یک معنا، بستری است که در ابعاد کلی، تمامی بازیگران این حوزه را در برمی گیرد. این زیست بوم بر اساس فرمایشات رهبری، جایی برای نشو و نمای نخبگان است که مناسب برای فعالیتهای نوآورانه و فناورانه آنان باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگ می باید در متن فعالیتهای جهاد دانشگاهی جریان داشته باشد، افزود: مقوله دین را نه بعنوان کتابی جداگانه، که باید در متن تمامی بخش ها و سرفصل های آموزشی و تربیتی تعریف می کردیم. فرهنگ هم می باید در تمامی بخش ها جاری و ساری باشد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان نمود: انتظار اینست که جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به واسطه ظرفیت خارق العاده ای که این استان در حوزه های فرهنگی، گردشگری و سلامت به برکت وجود امام رضا (ع) دارد، باید در حوزه های گوناگون، نوآوری های خاص خویش را پیاده سازی کند.

دهقانی فیروزآبادی، از لزوم توجه به نوآوری های نرم و اجتماعی گفت و افزود: فناوری های نرم و فرهنگی و نوآوری های اجتماعی که بر اساس ظرفیت های موجود در علوم انسانی شکوفا می شود و همواره در گوشه ای محجور مانده، باید مورد توجه قرار بگیرد و جهاد دانشگاهی، بستر خوبی برای توسعه این فناوری ها در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: همینطور در حوزه فرهنگی باید اهتمام ویژه ای صورت بگیرد و با یک معاونت فرهنگ و رسانه، دانشجویان باید در متن دانشگاه نقش آفرین شوند.

دهقانی فیروزآبادی، ضمن اشاره به نقش رسانه ها اظهار داشت: با عنایت به نقش مهم و مفهوم راهبردی فرهنگ و رسانه، باید خروجی نوآوری ها و برون دادهای فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد؛ چونکه زبان نسل امروز، زبان رسانه است.

وی ضمن اشاره به شکل گیری بازار واقعی مبتنی بر ظرفیت ها، تقاضا و توانمندی های نوآورانه اظهار داشت: اصلی ترین عامل موفقیت در یک فناوری خاص به صورت مثال جایگاه امروز کشور در پهپادها، شکل گرفتن یک نیاز و تقاضای واقعی بود. باید این بازار مبتنی بر نیاز در سایر حوزه های فناورانه هم ایجاد شود.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به تحول نظام ملی نوآوری متناسب با ظرفیت ها و نیازهای بومی اظهار داشت: نظام نوآوری مورد انتظار، باید متناسب و متناظر با بازار باشد. گرچه فناورهای پیشرو و خط شکن حائز اهمیتی بالا و مستلزم حمایت است، اما باید در گام اصلی و راهبردی، فناوری ها و نوآوری های بازار و نیازمحور مورد توجه قرار بگیرد.

دهقانی فیروزآبادی، جهاد دانشگاهی را یکی از مترقی ترین و کارکردی ترین زیست بوم ها برای توسعه فناوری و نوآوری دانست و اظهار داشت: این سازمان، حد واسطی هوشمندانه میان بخش دولتی و بخش خصوصی است که توانمندی ها و خدمات این دو بخش را بشکلی نوآورانه، مدیریت می کند.

وی با تکیه بر اینکه باید به حمایت و هدایت از نوآوری ها بخصوص در حوزه های دانشی و فناورانه توجه گردد، اظهار داشت: مأمن و بستری تحت عنوان جهاد دانشگاهی، می باید به مبحث فرهنگ و نوآوری سازی توجهی جدی داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی، یکی دیگر از بخش های نوآورانه جهاد دانشگاهی را وجود ظرفیت هدایتگری و راهبری دانست و اضافه کرد: این نهاد در حوزه های راهبردی چون امنیت غذایی، ظرفیت خوبی دارد. از آن جایی که جهاد دانشگاهی، بر مبنای نظام نوآوری مورد نیاز و بومی ما طراحی شده است و همان نمونه های غربی در شتابدهی و راهبری، بشکلی کامل و نوآورانه اما سازگار با الگوهای بومی کشور در این سازمان وجود دارد، می تواند همچون بستر رودخانه، زیرساختی برای جاری و ساری شدن رود خروشان نوآوری های نخبگان و دانشگاهیان باشد.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری از نوآوری های جهاد دانشگاهی حمایت خواهد نمود و بستر لازم برای توسعه طرح های نوآورانه و آینده نگرانه فراهم خواهد شد.

بازدید از بخش های متعدد جهاد دانشگاهی

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مرکز تحقیقاتی و تولید نیمه صنعتی افزودنی های غذایی مستقر در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بازدید کرد و با پژوهشگران این مرکز به گفتگو نشست. استخراج و تولید رنگ های طبیعی با کاربردهای غذایی دارویی و صنعتی از منابع زیستی، فرمولاسیون و تولید انواع افزودنی های غذایی، عصاره گیری در دماهای پایین، تولید انواع پودرهای غذایی و دارویی، استفاده از حلال های ایمن در استخراج افزودنی ها و ارائه خدمات تخصصی به دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و سازمان های نظارتی، بخشی از توانمندی های این مرکز به حساب می آید.

دهقانی فیروزآبادی همینطور از گروه پژوهشی مواد پیشرفته، پایلوت تولید کاتالیست و تجهیزات صنعتی بازدید نمود. بازدید از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، عرضه دستاوردها در حوزه علوم انسانی، فرهنگی و فناوری های نرم از دیگر بخش های مورد بازدید در جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی بود.

منبع: