امنیت در کیف پول های کاردانو

ربات کشاورز: نرم افزارهای موجود بر روی کیف پول های کاردانو به طور مستقیم به بلاکچین آن متصل شده اند، از این رو می توانند تراکنش های جدیدی را به ledger یا دفتر کل بلاکچین اضافه کنند.

کیف پول های کاردانو

Cardano یک شبکه ارز دیجیتال و یک پروژه متن باز است که هدف آن پیاده سازی یک بلاک چین عمومی برای قراردادهای هوشمند است. توکن داخلی و اصلی شبکه ADA نام دارد. توسعه و مدیریت پروژه توسط بنیاد کاردانو مستقر در شهر زاگ سوئیس انجام می شود.

کیف پول های مختلفی برای ذخیره ارز دیجیتال کاردانو (ada) وجود دارند که شامل کیف پول های آنلاین، کیف پول های نرم افزاری و کیف پول های سخت افزاری می شوند. هر کدام از این کیف پول ها مزایا و معایب خود را دارند از این رو بسته به نیاز کاربران متفاوت طراحی شده اند.

 

کیف پول های آنلاین

کیف پول های مبتنی بر وب، راه اندازی به نسبت ساده تری داشته و از این نظر محبوبیت مناسبی دارند. با این وجود این نوع کیف پول دارای کمترین میزان امنیت در میان سایر کیف پول ها می باشد.

Adalite که قبلا تحت عنوان cardanoLite شناخته می شود یک کیف پول مبتنی بر وب lite برای ذخیره ایمن توکن های ada است. این کیف پول توسط توسعه دهندگان Vaccumlabs پیاده سازی شده است. استفاده از Adalite نیازی به هیچگونه نصب و یا ثبت نام نداشته و کاربران با استفاده از آدرس Url adalite.io به طور مستقیم به کیف پول دسترسی دارند.

 

کیف پول های نرم افزاری

Daedalus کیف پول رسمی Cardano برای محیط دسکتاپ است. این کیف پول شامل یک گره کامل بوده که داده های آن با کل بلاکچین همگام می شود. یکی از نقاط قوت این کیف پول توسعه آن توسط خود تیم توسعه Cardano است. این کیف پول از قابلیت سهام گذاری نیز پشتیبانی می کند. علاوه بر این با استفاده از این نرم افزار کاربران به آسانی می توانند کیف پول های کاغذی بسازند که به صورت گواهی نامه های کاغذی صادر خواهند شد. نسخه های مخصوصی از این کیف پول برای هر سه محیط ویندوز، مک و لینوکس توسعه داده شده است.

 

کیف پول های سخت افزاری

این مدل از کیف پول ها بالاترین میزان امنیت را برای کاربران فراهم می نمایند و معمولا به منظور ذخیره میزان زیادی از ارزهای دیجیتال استفاده می شوند.

Ledger nano X یکی از محبوب ترین کیف پول های سخت افزاری است که از ۱۵۰۰ ارز دیجیتال متفاوت از جمله ada پشتیبانی می کند. شرکت ledger توسط ۸ متخصص حوزه ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ با هدف ارایه راهکارهای امن برای ذخیره ارزهای دیجیتال بنیان گذاری شد. مواد اولیه استفاده در ساخت این کیف پول کیفیت بالایی داشته و از فلزات با ماندگاری بالا استفاده شده است.

 

کیف پول اندروید

Exodus یک کیف پول محبوب ارز دیجیتال برای اندروید است که اخیرا پشتیبانی از ارز دیجیتال ada را نیز به خدمات خود اضافه کرده است. در هنگام استفاده از این کیف پول کاربران یک سید یا Seed ۱۲ کلمه ای دریافت کرده و کنترل کامل سرمایه های ارزی خود از جمله ada را بر عهده خواهند گرفت. این کیف پول علاوه بر ذخیره ارز، از قابلیت سهام گذاری نیز پشتیبانی می کند. و نسخه های دسکتاپ آن نیز برای همگام سازی بیشتر توسعه داده شده است.

 

کیف پول IOS

Yoroi یک کیف lite مبتنی بر وب است. اما نسخه مخصوص IOS آن نیز توسعه داده شده است. کیف پول های لایت یا Lite نیازی به دانلود بلاکچین نداشته و به محض باز کردن کیف پول می توان به دریافت و یا ارسال ارز دیجیتال مبادرت نمود. این کیف پول نیز به طور رسمی توسط شرکت IOHK که توسعه دهنده اصلی بلاکچین Cardano است، پیاده سازی شده است. علاوه بر این Yoroi یک کیف پول خود-میزبان است بدین معنی که کلید های خصوصی تنها در هنگام استفاده از Yoroi به صورت رمزنگاری شده بر روی دستگاه کاربر ذخیره می شوند.

 

کیف پول های کاردانو چگونه کار می کنند؟

نرم افزارهای موجود بر روی کیف پول های کاردانو به طور مستقیم به بلاکچین آن متصل شده اند، از این رو می توانند تراکنش های جدیدی را به ledger یا دفتر کل بلاکچین اضافه کنند. هر کیف پول دارای یک آدرس عمومی است که می توان به وسیله آن به حساب کیف پول ارز دیجیتال واریز کرد. علاوه بر این یک کلید خصوصی برای دسترسی به ارزهای دیجیتال موجود بر روی کیف پول لازم است.

 

امنیت در کیف پول های کاردانو

کیف پول های سخت افزاری ساخته شده از مواد با دوام بیشترین میزان امنیت را به کاربران خواهد داد. سپس کیف پول های نرم افزاری بر روی محیط های دسکتاپ و موبایل در درجه دوم قرار می گیرند. استفاده از محیط هایی مانند لینوکس که قابلیت هک شدن کمتری دارند امنیت کیف پول را بالاتر خواهند برد. کم تر بودن میزان ویروس در سیستم عامل مک نیز یک نقطه قوت در این رابطه به شمار می رود. در صورت استفاده از سیستم عامل های ویندوز برای نصب کیف پول نرم افزاری، داشتن یک آنتی ویروس قوی ضروری است. محافظت از کلید خصوصی و seed کیف پول یکی از راه های ایمن تر کردن کیف پول است. پیشنهاد می شود که این دو در صورت ممکن بر روی سیستم دیگری یا بر روی کاغذ ذخیره شوند.