روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و بازخوانی مقاله های در رابطه با آن در SID

به گزارش ربات کشاورز، پربازدیدترین مقاله های علمی نمایه شده در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با مبحث ˮعلم، توسعه و ترویج علمˮ برپایه میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی گشتند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دهم نوامبر مصادف با ۱۹ آبان هرسال، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نام گذاری شده است. روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، به علت اهمیت نقش علم در جامعه و احتیاج به بحث علم و اجتماعی سازی آن بخصوص در مورد مباحث علمی نوظهور به وجود آمده است. با پیوند میان علم با جامعه، تلاش می شود تا شهروندان از پیشرفت های علمی آگاه شوند.

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، به اهمیت و ارتباط علم در زندگی روزمره ما تاکید دارد. بنابراین بر نقش دانشمندان در گسترش درک ما از مواردی مانند سیاره زمین و پایدار کردن جامعه مان کمک می نماید.

شعار روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در سال ۲۰۲۲

شعار روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در سال ۲۰۲۲، “علوم پایه برای توسعه پایدار” نام گذاری شده است. دلیل انتخاب این شعار اینست که علوم پایه برای پیشرفت در حوزه های موضوعی مثل پزشکی، صنعت، کشاورزی، منابع آب، برنامه ریزی انرژی، محیط زیست، ارتباطات و فرهنگ ضروری می باشد. هم چنین برای تحقق اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو، به توسعه علوم پایه تاکید بیشتری شده است. بر اساس گزارش یونسکو از آمار علم جهان، ۸۶ کشور جهان کمتر از ۱۰ درصد از هزینه های تحقیقاتی خویش را به علوم پایه اختصاص داده اند.

در این گزارش به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه به بررسی مقاله های فارسی در رابطه با علم، توسعه و ترویج علم در حوزه های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

معرفی مقاله های پربازدید علمی با مبحث علم، توسعه و ترویج علم

جدول ۱، پربازدیدترین مقاله های فارسی با مبحث علم، توسعه و ترویج علم را نشان داده است.

براین اساس، مقاله “نقش رسانه ها در عمومی سازی علم” پربازدیدترین مقاله با مبحث علم، توسعه و ترویج علم است. این مقاله در سال ۱۳۹۵ توسط اکرم قدیمی انتشار یافته و از نظر جدید بودن مبحث در دسته دوم قرار گرفته است. در این مقاله به ترویج علم پرداخته شده است که از قرن بیستم در غرب عنوان شد و در پنجاه سال گذشته هم توجه زیادی به آن شده است. مقاله با هدف بررسی نقش رسانه ها در عمومی سازی علم انجام شده و به این نتیجه رسیده است که رسانه ها در عمومی کردن و ایجاد باور به علم نقش میانجی دارند.

جدول ۱. مقاله های فارسی پربازدید با مبحث علم، توسعه و ترویج علم

کلمه های کلیدی مقاله های فارسی با مبحث علم، توسعه و ترویج علم

کلمه های کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خویش را در کلمه های کلیدی نشان داده است.

شکل ۱، کلمه های کلیدی به کار رفته در مقاله های فارسی با مبحث علم، توسعه و ترویج علم را نشان داده است.

براین اساس “ترویج علم”، “ساز و کار ملی” و “علم” پربسامدترین کلمه های به کار رفته در مقاله های فارسی با مبحث علم، توسعه و ترویج علم هستند.

شکل ۱. کلمه های کلیدی در مقاله های فارسی با مبحث علم، توسعه و ترویج علم

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و خدمات مرکز اطلاعات علمی

ترویج علم به پذیرش، درک و مشارکت همه در علم گفته می شود. در قرن بیستم ترویج علم به یکی از عناصر اصلی و جدانشدنی نهاد علم تبدیل شد. هدف از ترویج علم، کاهش فاصله بین علم و عموم مردم است.

بخشی از علم به صورت مقاله منتشر می شود. در این راستا، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، تنها پایگاه دانلود مجانی با دسترسی آزاد به مقاله های کشور است که یکی از اهداف این پایگاه دسترس پذیر کردن و جامعه پذیر کردن علم است.

معرفی مجله های علمی پربازدید با مبحث علوم پایه

با توجه به شعار روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در سال ۲۰۲۲، به معرفی پربازدیدترین مجله های علمی با مبحث علوم پایه در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی SID خواهیم پرداخت.

طبق دسته بندی موضوعی مجله های وزارت علوم، حوزه های موضوعی “علوم”، “هواشناسی”، “آمار”، “ریاضی”، “زمین شناسی”، “زیست شناسی”، “محیط زیست”، “شیمی” و “فیزیک” جزء مبحث علوم پایه محسوب می شوند.

براین اساس، ۱۸۷ مجله با مبحث علوم پایه در مرکز اطلاعات علمی نمایه شده است، که پربازدیدترین این مجله ها به ترتیب زیر است:
International Journal of Environmental Science and Technology (IJEST)Journal of the Iranian chemical SOCIETY (JICS)International journal of environmental research (ijer)
به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، International Journal of Environmental Science and Technology (IJEST) پربازدیدترین مجله نمایه شده در مرکز اطلاعات علمی در حوزه موضوعی علوم پایه است. این مجله با شاخص تاثیر ۳.۵۱۹ از سال ۲۰۰۴ تابحال در مرکز اطلاعات علمی نمایه شده و جزء مجله های معتبر جهانی است. سردبیر این مجله دکتر مجید عباس پور است.

منبع: