روز ایمنی در مقابل زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی و بازخوانی مقاله های مرتبط در SID

ربات کشاورز: پربازدیدترین مقاله های علمی نمایه شده در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، با موضوع زلزله بر طبق میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی گشتند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، زلزله یکی از مخرب ترین مخاطره های طبیعی بوده که زیان های اجتماعی و اقتصادی زیادی را به انسان رسانده است. انسان همیشه با زلزله به عنوان یک تهدید طبیعی روبرو بوده است.

ایران یکی از ۱۰ کشور جهان از نظر وقوع مخاطره های طبیعی و حوادث غیر مترقبه است. در بازه زمانی ۱۰۸۰ تا ۲۰۱۰، ایران از ۲۲۹ کشور جهان در رتبه سوم لطمه پذیری در مقابل مخاطره های طبیعی قرار گرفته است. در قرن بیستم، ۱۳۰ زلزله شدید در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاده، که با بررسی آمارهای زلزله مشخص شده بطور متوسط هر ۵ سال یک دفعه یک زمین لرزه با لطمه های جانی و مالی شدید در کشور رخ داده است. این زلزله های شدید منجر به آثار اقتصادی اجتماعی بلندمدت در کشور شده است. زلزله در ایران در سالهای ۱۳۳۶ تا ۱۳۷۰ بیش از ۱۵۰ هزار نفر کشته بر جای گذاشته است.
زلزله بم
زلزله بم یکی از بزرگ ترین زلزله های ایران بود. زلزله بم در ۵ دی سال ۱۳۸۲ ساعت ۵: ۵۶: ۲۶ دقیقه بامدادان با شدت ۶.۳ ریشتر به وقوع پیوست. قسمتی از گسل بم که از کنار شهر بم می گذرد در این زلزله فعال شد. در این زلزله، ارگ بم نابود شد و بیش از هفتاد هزارنفر کشته و مجروح شدند.
روز ملی ایمنی در مقابل زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی

روز ۵ دی به مناسبت وقوع زلزله بم روز ملی ایمنی در مقابل زلزله نام گذاری شده است. روز ملی ایمنی در مقابل زلزله بمنظور ارتقاء آگاهی عمومی و فاکتورهای ایمنی در مقابل زمین لرزه در کشور هرساله انجام می شود. پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بمنظور ضرورت آگاهی و ارتقاء فرهنگ عمومی در مقابل زلزله این روز را به عنوان «روز ملی ایمنی در مقابل زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نام گذاری کرد. نام گذاری ۵ دی به عنوان روز ملی ایمنی در مقابل زلزله فرصتی را برای برگزاری مانورها و برنامه های زلزله فراهم نموده است.
مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) به این مناسبت، مقاله های فارسی با موضوع زلزله در زمینه های موضوعی مختلف را بررسی کرد.
معرفی مقاله های پربازدید علمی با موضوع زلزله

براین اساس، مقاله «ارزیابی و مقایسه اثر زلزله حوزه های نزدیک و دور از گسل با طیف طرح استاندارد بخشنامه ۲۸۰۰ ایران» با بیش از ۹ هزار بازدید، پربازدیدترین مقاله فارسی با موضوع زلزله است. این مقاله توسط افسون نیکنام و دیگران در سال ۱۳۸۷ در مجله مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی انتشار یافته است. این مقاله با هدف ارزیابی عملکرد سازه های بتنی مسلح با قاب مقاوم خمشی در مقابل زلزله های نزدیک و دور از گسل و مقایسه آن برای دو ساختگاه نزدیک و دور از گسل انجام شد.

جدول ۱، مقاله های فارسی با موضوع زلزله که بیشترین بازدید را داشته اند
معرفی تازه ترین مقاله های علمی با موضوع زلزله

براین اساس «مقاله ارزیابی تاب آوری شهری در مقابل زلزله (مطالعه موردی: منطقه یک شهر تبریز)» تازه ترین مقاله فارسی با موضوع زلزله است. این مقاله توسط پاکرو و موسوی نگارش شده و در مجله تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی) انتشار یافته است. این مقاله با هدف ارزیابی تاب آوری منطقه ۱ شهر تبریز در مقابل زلزله و با بهره گیری از مدل Fuzzy AHP انجام شده و در آخر به این نتیجه رسیده است که در سناریوی گامای ۰/۹، حدود ۲۶% از محدوده مطالعه شده تاب آوری بسیار کم و کم دارند، اما بیش از ۲۲% از منطقه مورد مطالعه تاب آوری متوسط و ۵۱ درصد تاب آوری زیاد و خیلی زیاد دارند.

جدول ۲، تازه ترین مقاله های فارسی با موضوع زلزله
معرفی مجله های علمی پربازدید با موضوع زلزله
بیش از ۴۹ درصد از مقالات در رابطه با زلزله مربوط به حوزه های موضوعی جغرافیا، عمران و پزشکی هستند.
«امداد و نجات»، «علوم و مهندسی زلزله» و «مهندسی سازه و ساخت» به ترتیب مجلاتی هستند که بیشترین تعداد مقالات فارسی در رابطه با زلزله را منتشر نمودند.
کلمه های کلیدی مقاله های فارسی با موضوع زلزله
کلمه های کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خودرا در کلمات کلیدی نشان میدهد.

اندازه هر کلمه نشان دهنده بسامد آنست. براین اساس «مدیریت بحران»، «آسیب پذیری»، «زلزله بم»، «تاب آوری» و «سیستم اطلاعات جغرافیایی» کلمه های کلیدی هستند که بیشتر در مقاله های فارسی با موضوع زلزله تکرار شده اند.

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، وجود کلمه کلیدی زلزله بم با تکرار زیاد در مقاله های فارسی با موضوع زلزله نشان میدهد که تحقیقات در مورد این زلزله چه از بعد جغرافیایی و چه از بعد روان شناسی زیاد بوده و پژوهشگران این زلزله را بیش از بقیه زمین لرزه ها مورد مطالعه قرار داده اند.

شکل ۱، کلمه های کلیدی مقاله های فارسی با موضوع زلزله