وزیر بهداشت عنوان کرد: یک چهارم دانش بنیان ها در عرصه سلامت فعالند

به گزارش ربات کشاورز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به این که یک چهارم دانش بنیان ها در عرصه سلامت فعال می باشند، اظهار داشت: با فعالیت دانش بنیان ها حدود ۱.۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی اتفاق افتاده است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از وزارت بهداشت، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم افتتاح فن بازار سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اضافه کرد: هم اکنون شاهد موفقیت های بزرگ در حوزه پژوهشی و تولید داروها و موادی با فناوری بالا در حوزه سلامت هستیم. وی ضمن اشاره به برگزاری هفتمین فن بازار ملی سلامت، خاطرنشان کرد: در این رویداد، از کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور خواسته شده که جدید ترین محصولات دانش بنیان خویش را عرضه کنند. عین اللهی افزود: در این نمایشگاه، ۷۸ غرفه برگزار شده و حدود ۸۴۰ محصول فناورانه به نمایش درآمده است؛ با عنایت به این که اغلب این محصولات قبلاً وارداتی بودند، تولید و عرضه آنها در داخل کشور، صرفه جویی ارزی مناسبی برایمان به ارمغان خواهد آورد. وزیر بهداشت تصریح کرد: این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه در حوزه فناوری است و زمینه رقابت دانشگاه ها را فراهم نموده است. دانشگاه ها می توانند نتیجه تحقیقات شأن را که منجر به فناوری شده در این گونه فضاها به منصه ظهور بگذارند. وی ادامه داد: معمولا بین دانشگاه و تجارت فاصله ای وجود دارد تا محصولی که ساخته شده بتواند به تجارت برسد، و این فرآیند نیازمند سرمایه گذاری است. بنابراین این نمایشگاه ها فرصتی را ایجاد می کنند که افرادی که می توانند تجاری سازی کنند از این رویدادها بازدید نمایند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درمورد روش های جدید درمانی تصریح کرد: امروزه، روش های جدیدی در علوم پزشکی به وجود آمده است؛ برای مثال، سلول درمانی و ژن تراپی همچون علوم نوین در حوزه علوم پزشکی به حساب می آید. وی ضمن اشاره به رونمایی روش های جدید در زمینه سلول درمانی در مرکز رویان، اظهار داشت: در این نمایشگاه از داروهای گیاهی جدیدی که در درمان برخی بیماری ها مؤثر است، رونمایی گردید. عین اللهی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد فعالیت دانش بنیان ها در حوزه سلامت و وزارت بهداشت است، خاطرنشان کرد: با فعالیت دانش بنیان ها حدود ۱.۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: مجوز تأسیس ۱۴ پارک علم و فناوری در شورای گسترش دانشگاه ها صادر شده که هر کدام از این پارک ها می توانند در زمینه تولیدات سلامت محور کار کنند. قبلاً به مقالات اهمیت زیادی داده می شد؛ درحالیکه امروز در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت مقالات، به کارکرد مقالات و تاثیر آنها در تولید محصول فناورانه هم توجه شده است.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به افتتاح ۷ مرکز نوآوری سلامت در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: کاربرد روش های درمانی جدید این امکان را می دهد تا در آینده برای بیماری هایی که درمان دارویی ندارند، با استفاده از روش های سلول درمانی و ژن تراپی، درمان امکان پذیر شود.

وی درمورد نقش زیرساخت های الکترونیک و بهبود خدمت رسانی به مردم، اظهار نمود: حوزه سلامت همگام با سایر حوزه ها، به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود. در شروع کار دولت سیزدهم، نسخه نویسی الکترونیک تا ۱۰ درصد و الان تا بیشتر از ۹۰ درصد، ارتقا یافته است و به دنبال ارتقا و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت هستیم تا اطلاعات بیماران نگهداری شود.

عین اللهی اظهار داشت: نگهداری اطلاعات بیماران در بستر الکترونیک، به ما کمک می نماید تا بتوانیم در حوزه اپیدمیولوژی و پیشگیری و درمان زودهنگام بیماری ها اقدام نماییم و بدین سان می توانیم آینده نگری خوبی در حوزه سلامت داشته باشیم.

وی درمورد آخرین وضعیت کرونا در کشورمان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، جزو موفق ترین کشورها در زمینه مهار و کنترل بیماری کرونا است و دلیل آن مشارکت مردم در امر واکسیناسیون، رعایت پروتکلهای بهداشتی و تلاش شبانه روزی کادر سلامت کشور است.

منبع: