اولین رویداد ایده بازار سلامت برگزار شد؛ از حمایت ایده های جوانان تا افزایش تقاضای کشورهای همسایه برای دریافت خدمات سلامت

به گزارش ربات کشاورز، نخستین رویداد ایده بازار سلامت به همت مرکز نوآوری و شتابدهی (منش) جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار گردید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، اولین رویداد ایده بازار سلامت به همت مرکز نوآوری و شتابدهی (منش) جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ۳ تا ۵ اسفند در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی انجام شد.

در این سه روز تیم های استارتاپی ضمن بیان ایده های نوآورانه خود در جریان تجربیات برخی از شرکت های فعال در زمینه سلامت قرار گرفتند. آنها بعد از دریافت آموزش های لازم با یکدیگر به رقابت پرداختند. سرانجام سه تیم برتر توانستند جایزه نقدی این رویداد را دریافت نمایند و از امتیازات ویژه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بهره مند شوند.

حمایت از ایده های جوانانT تهدیدهای اقتصادی را به فرصت تبدیل میکند

دکتر مسعود حبیبی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در مراسم افتتاحیه ایده بازار سلامت ضمن تشکر و قدردانی از حضور دانش پژوهان، پژوهشگران، دانشجویان و مسئولین در این مراسم اظهار داشت: مجلس بسیار بزرگ نیست، اما من به بزرگی بزرگترین مجالسی که در برنامه های جهاد دانشگاهی داشتم به این جمع باارزش هم افتخار می کنم و هم می بالم و هم امیدوار هستم.

دکتر مسعود حبیبی توجه و پشتیبانی از ایده های خلاقانه و به روز خصوصاً در بین جوانان را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: مدتی پیش یک دانشجوی پزشکی، نزد من آمد و با شور و علاقه ای فوق العاده اظهار داشت که می خواهد «سیلیکون ولی» راه اندازی کند و برای انجام این ایده، جهاد دانشگاهی را انتخاب نموده است. این دانشجو هوش بالایی داشت و به جهت همکاری با شرکت های موفق در زمینه استارت آپی، تجربه بسیاری در این عرصه خصوصاً در بحث گردشگر درمانی داشت.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تاکید کرد: ما از این ایده «سیلیکون ولی» استقبال کردیم و بر این اساس چندین جلسه با این دانشجو داشتم و امیدوار هستم که بتوانیم حداقل این نگاه بلند و آرزویی که این جوان ایرانی باارزش دارد را همراهی نماییم.

وی با تکیه بر فراهم کردن بستر حمایتی از ایده ها و نگاه های خلاق و بلند اظهار داشت: برخی معتقدند که در وضعیت اقتصادی امروز پشتیبانی از ایده ها و نگاه های بلند سخت شده، اما به اعتقاد من وضعیت فعلی می تواند یک «فرصت» باشد.

دکتر حبیبی افزود: اگر می خواهیم از این شرایط سخت اقتصادی گذر نماییم، چه ظرفیتی بالاتر از ایده های خلاقانه و نگاه های بلند و پیشرفت محور می تواند عامل موفقیت در این راه باشد.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم برای ایده های خلاق، بستر حمایت را فراهم نماییم و اگر بتوانیم روح همکاری را بین گروه ها افزایش دهیم، این شبکه می تواند رهایی بخش خیلی از مشکلات و دورنمایی روشن باشد. هر چند که در این سالها مسئولین بسیار زحمت کشیدند و جا دارد یادی نماییم از آقای دکتر ستاری که زحمات، خدمات و نگاه بلند ایشان بسیار قابل تقدیر بود و امروز هم در معاونت علمی ریاست جمهوری آقای دکتر دهقانی فیروز آبادی با نگاهی بلند و جوان و ایده هایی خلاقانه مشغول هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اظهار داشت: باید ظرفیت ها و زمینه های پشتیبانی از ایده ها فراهم گردد و ما بتوانیم با تاکید بر ایده های جوانان توانمند کشورمان و گروههای استارتاپی و شرکت های جوان و خلاق، راه های بلندی را طی نماییم و به نقطه ای برسیم که جایگاه ما و حق ایران بزرگ است.

دکتر حبیبی در ادامه این مراسم گفت: کوشیدیم متواضعانه از شرکت های سرمایه گذاری و تجاری و تجهیزات پزشکی دعوت نماییم تا در این مراسم حضور داشته باشند و امیدوار هستم در این چند روز بتوانیم کاری که با کمک شما تدوین کردیم به نحو احسن ارائه دهیم.

دکتر حبیبی اظهار داشت: همکاران خوب من در مرکز منش برای برگزاری این برنامه بسیار زحمت کشیدند که از همه این عزیزان تشکر می کنم و از خداوند متعال می خواهم کمک نماید تا شما قدمهای اساسی و بلند را بردارید و ما هم در کنار شما باشیم.

رویداد ایده بازار سلامت قسمتی از اکوسیستم تبدیل فناوری به نوآوری است

دکتر علیرضا عمومی، مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران (منش) را فرصت مغتنمی برای رقابت صاحبان ایده های فناورانه و نوآورانه دانست.

دکتر علیرضا عمومی در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد ایده بازار سلامت ضمن خوشامد گویی به پژوهشگران، مخترعین و کارآفرینان حاضر در این رویداد، رویکرد جهاد دانشگاهی را پشتیبانی از صاحبان ایده و کسب و کارهای نوپا و رفع نیازهای جامعه در عرصه تکنولوژی های جدید حوزه سلامت خواند و اظهار داشت: افتخار داریم که در آخر سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با برگزاری نخستین رویداد ایده بازار سلامت به همت و تلاش همکارانم در مرکز منش قدم کوچکی برای اعتلای ایران برداریم.

وی با اعلان اینکه جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایرانی است اضافه کرد: رویداد ایده بازار سلامت قسمتی از اکوسیستم تبدیل فناوری به نوآوری است. ایده بازار سلامت فرصت مغتنمی است تا صاحبان ایده های فناوریانه و نوآورانه برای تحقق زنجیره ارزش از ایده تا محصول به رقابت بپردازند.

وی اظهار داشت: اگر می خواهیم متفاوت باشیم خلاقیت، ایده پردازی و نوآوری باید به عنوان یک فرهنگ در اندیشه و رفتارمان وجود داشته باشد و گرنه هرچه انجام دهیم جز تکرار مکررات نخواهد بود.

درخواست ارائه خدمات و محصولات سلامت از کشورهای همسایه رو به افزایش است

دکتر نصیر دهقان، پزشک و کارآفرین نیز با بیان این که درخواست ارائه خدمات و محصولات سلامت از کشور از جانب کشورهای همسایه رو به افزایش است اظهار داشت: به جز کشور های عمان و قطر که در سالهای اخیر با آنها تبادل فرصت و محصولات حوزه سلامت را داشته ایم، بتازگی نیز کشورهایی مثل آذربایجان و افغانستان داوطلب دریافت خدمات آموزشی، تشخیصی و درمانی ما بوده اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اظهار امیدواری از این که در این رویداد شعار «از ایده تا محصول» محقق شود، از صاحبان ایده دعوت کرد که از ظرفیت های حمایتی جهاد دانشگاهی بهره مند شوند.

مشاور راهبردی مرکز منش سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اعلان اینکه حمایت های پیوسته جهاد دانشگاهی از دانشجویان در حوزه نوآوری در کمتر سازمانی قابل مشاهده می باشد اظهار داشت: امیدوار هستم جهاد دانشگاهی باتوجه به حضور دکتر دهقانی فیروزآبادی در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری این تصویر را جنبه بین المللی ایده های کاربردی ارائه محصول و خدمات سلامت راهبری کند.

وی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بواسطه ظرفیت های بسیار مناسبی که در مراکز درمانی، تشخیصی و درمان در منزل خود دارد، می تواند به پایداری و پشتیبانی از ایده های سلامت دانشجویان و فارغ التحصیلان و همین طور بین المللی شدن آنها کمک نماید.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: باتوجه به ظرفیت های کشور، در موضوعات «توریسم سلامت» و «تله مدیسین» امکان فعالیت بسیار زیادی وجود دارد به شکلی که خدمات و محصولات حوزه سلامت را می توان در کشورهای همسایه ارائه کرد.

دکتر دهقان با بیان این که درخواست ارائه خدمات و محصولات سلامت از کشور از جانب کشورهای همسایه رو به افزایش است اظهار داشت: به جز کشور های عمان و قطر که در سال های اخیر با آنها تبادل فرصت و محصولات حوزه سلامت را داشته ایم، بتازگی نیز کشورهایی مثل آذربایجان و افغانستان داوطلب دریافت خدمات آموزشی، تشخیصی و درمانی ما بوده اند.

وی اضافه کرد: باتوجه به تعدد و تنوع درخواست خدمات و همین طور توانایی و استقلال جهاد دانشگاهی این سازمان می تواند برگزار کننده دوره های کوتاه مدت برای این کشورها باشد.

وی خطاب به گروههای استارتاپی حاضر در رویداد ایده بازار سلامت اظهار داشت: اگر توانمندی ارائه خدمات به این کشورها را دارید، جهاد دانشگاهی با اختلاف معناداری نسبت به دیگر سازمان های ملی، دولتی و متولی حوزه سلامت تنوع و گستردگی دارد و می توانید از روند حمایتی این مجموعه استفاده کنید.

پس از این سخنرانی ها، رویداد ایده بازار سلامت شروع به کار کرد. در نخستین بخش از رویداد، چهار نفر از بازیگران حوزه سلامت به بیان تجربیات راه اندازی کسب وکار و دیدگاه های خود پرداختند. دکتر محمد شاداب فر، مدیرفروش شرکت تریتا به عنوان نماینده این شرکت ترندهای جدید حوزه زخم و ترمیم بافت را معرفی و درباره ی این محصولات در رابطه با آن سخنرانی کرد. دکتر احمد طاهرخانی، مدیرعامل و بنیان گذار شرکت هومکا مسیر راه اندازی شرکت خودرا تشریح کرد و به مسیر طی شده این شرکت و چالش های آن پرداخت. دکتر مژده شهابی فارغ التحصیل داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به نمایندگی از شرکت آکسون تجربیات این شرکت را که در حوزه سلامت دیجیتال فعالیت دارد در اختیار تیم های حاضر قرار داد. یوسف محمدپور، بنیان گذار شرکت مدی مدیا، پلت فرم مدیریت مطب و کلینیک و تشکیل پرونده الکترونیک سخنرانی کرد.

بعد از انجام سخنرانی های انتقال تجربه، بخش استارتاپ ویکند اجرا شد. در این قسمت هر یک از ۱۹ تیم حاضر در رویداد ایده بازار سلامت به مدت پنج دقیقه فرصت داشتند تا کسب وکار و ایده خودرا به هیات شش نفره داوران معرفی کنند. هیات داوران نیز برمبنای فاکتورهای از پیش تعیین شده، ۹ تیم را به عنوان بالاترین های روز نخست انتخاب نمود تا در مرحله بعدی با یکدیگر به رقابت بپردازند.

در دومین روز برگزاری نخستین رویداد ایده بازار سلامت، کارگاه های «بوم کسب و کار» و «شبکه سازی» با هدف آموزش و انتقال اطلاعات به تیم های حاضر انجام شد.

وی در روز سوم رویداد نیز کارگاه «نحوه ارائه به سرمایه گذار» را ارائه نمود. عصر این روز هر یک از ۹ تیم حاضر ۱۰ دقیقه فرصت داشتند کسب وکار و ایده نوآورانه خودرا ارائه کرده و با یکدیگر به رقابت بپردازند.

پس از این رقابت پنل انتقال تجربه به عنوان آخرین بخش سخنرانی رویداد توسط احسان روشنی و مهرشاد تیموری اجرا شد. در ادامه تیم های چشمیار، سنسوگز و د ریاطب به عنوان سه تیم برتر اعلام شدند و ضمن دریافت جایزه نقدی، امکان استقرار در مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران (منش) را پیدا کردند.

این تیم ها با استقرار در مرکز منش می توانند از خدمات مرکز منش جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران شامل: مشاوره، فضای آزمایشگاهی، برندینگ و تجاری سازی بهره مند شوند تا ضمن ارائه محصولات خود به بازار ارائه بتوانند فعالیت خودرا توسه دهند.