برای نخستین بار صورت گرفت؛ طراحی و ساخت یک چیپ برای سنجش سختی دیواره تخمک

به گزارش ربات کشاورز، پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه رویان برای اولین بار ابزاری برای اندازه گیری سختی قشر اووسیت ساختند که می تواند تعیین خصوصیات تخمک را تسهیل کرده و نتایج روش های کمک باروری را بهبود دهد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، تکوین تخمک ها تا حدود زیادی به خصوصیات مکانیکی آنان بستگی دارد. مکانیک سلولی، تقسیم سلولی را کنترل می کند.

طی تقسیم میوز (تقسیم سلولی که با نصف شدن عدد کروموزومی سلول ها همراه است) در اوُوسیت ها (oocyte) (سلول هایی که تخمک بالغ از تقسیم آنان ایجاد می شود)، دوک تقسیم به قشر سلولی متصل می شود و به همین دلیل، سختی بیش از حد یا نرمی بیش از حد قشر مذکور می تواند منجر به اختلال در تقسیم سلول و توقف روند تکوین آن شود.

یکی از مؤلفه های مکانیکی که برای سنجش سختی تخمک استفاده می شود، کشش سطحی است. هنگامی که کشش سطحی خیلی زیاد باشد، قشر برای نفوذ رشته های اکتین بیش از حد سخت خواهد بود، ازاین رو دوک تقسیم تشکیل نمی شود.

در مقابل، اگر قشر بیش از حد سست باشد، رشته های میوزین قادر به کشیدن دوک تقسیم نخواهند بود و تقسیم سلولی مبتلا به اختلال می شود. بنابراین، بازه مناسب سختی قشر برای ادامه روند تکوین تخمک اهمیت حیاتی دارد.

با هدف ساخت ابزاری برای اندازه گیری سختی قشر اووسیت برای اولین بار، دکتر داوود فتحی، دکتر روح الله فتحی، صفری و همکاران شان در دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه رویان، یک چیپ میکروسیال طراحی و تولید کردند تا با اندازه گیری سختی قشر اووسیت، قابلیت بلوغ آنان به مرحله وزیکول زایا را پیشبینی کنند.

این ابزار با بازده بالا، تعیین خصوصیات تخمک را تسهیل می کند و جایگزین مناسبی برای روش های سنتی است. نتایج این پژوهش نشان داد، استفاده از این روش ساده تر و نیازمند تجهیزات، تخصص و دانش فنی کمتری در مقایسه با روش های قبلی است. علاوه بر این، استفاده از کانال های میکروسیال سبب افزایش سرعت اندازه گیری می شود.

بررسی های صورت گرفته نشان داد، ۷۹ درصد از اووسیت هایی که کشش سطحی بین ۱.۵ تا ۳ داشتند، به مرحله متافاز در میوز II رسیدند، در حالیکه ۷۸ درصد از اووسیت هایی که کشش سطحی پایین تر از ۱.۵ یا بالاتر از ۳ داشتند، از ادامه تکوین باز ماندند.

ابزار ساخته شده، امکان اندازه گیری کشش سطحی اووسیت ها را با سرعت و دقت بالا فراهم می آورد و می تواند برای بهبود نتایج در روش های کمک باروری مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این پژوهش در نشریه بین المللی Talanta انتشار یافته است.

منبع: