راحت طلبی از آفات حوزه فداکاری و سخت کوشی و انگیزه معنوی، موتور محرک آنست

به گزارش ربات کشاورز، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران در جلسه شورای سیاست گذاری دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری اظهار داشت: فرهنگ راحت طلبی و عافیت طلبی، آفتی است که در جامعه امروزی متأسفانه وجود دارد که در عرصه تندیس ملی فداکاری باید تلاش شود تا فرهنگ سخت کوشی و سخت گیری بر خودرا تقویت کرد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر جواد پورکریمی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران در جلسه شورای سیاست گذاری دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با تاکید مجدد بر اینکه انجام کار خوب نیازمند صرف وقت، برنامه ریزی، فکر خلاق، تلاش، ممارست، خستگی ناپذیری و منتظر تشویق نشدن است، اضافه کرد: کار خوب مستلزم داشتن انگیزه ای درونی و معنوی است. بعنوان مثال، کسی که بیشتر از ۷۰ مدرسه می سازد و عنوان می کند، مرا بعد از مرگ در جلوی درب مدرسه دفن کنید، از مصادیق انگیزه معنوی و اخلاص در فداکاری است.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، فداکاری را نوعی فضیلت برشمرد و اضافه کرد: فرهنگ راحت طلبی و عافیت طلبی، آفتی است که در جامعه امروزی متأسفانه وجود دارد که در حوزه تندیس فداکاری باید تلاش شود تا فرهنگ سخت کوشی و سخت گیری بر خویش را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه باور عموم بر اینست که فداکاری و کار خوب، آسان و سهل است، تصریح کرد: اما انجام کار خوب آسان نیست و برپایه حدیثی از حضرت رسول اکرم (ص) «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها» و به عبارتی«بهترین کارها سخت ترین آن هاست».

پورکریمی ضمن اشاره به کتاب «فضیلت فراموش شده» اظهار داشت: در این کتاب، احوالات آیت الله «تربیتی» به زیبایی بیان شده است. ایشان راحتی را از خود سلب کرده و دائماً به فکر دیگران بود و برای خدمت به دیگران سر از پا نمی شناسد و برای این کار، حتی لحظه ای درنگ نمی کرد.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، از سختی دادن به خود بعنوان ارزشی خوب یاد کرد و اضافه کرد: مسلمانان در ماه مبارک رمضان هم به خود سختی می دهند. در جامعه کنونی سختی دادن به خود در همه ما و شاید جوانان و دانشجویان کاسته شده است. باید فرهنگ سختکوشی و پرهیزکاری (پرهیز از تنبلی و راحت طلبی) را در خود و جوانان نهادینه کرد.

وی، قدردانی را نکته دوم مهم در رویداد فرهنگی تندیس برشمرد و اضافه کرد: از اهداف این مراسم (آیین اعطای تندیس ملی فداکاری)، تقویت روحیه قدردانی است. خدمت علمی در کشور به سختی صورت می گیرد که باید تشویق شود. اگر کاری خالصانه، مخلصانه و به درستی صورت می گیرد باید قدردانی شود.

پورکریمی با انتقاد از فرمالیستی شدن کارهای خوب این چنینی اظهار داشت: نباید روح این مورد (اعطای تندیس ملی فداکاری) گرفته شود و به کار تکراری تبدیل گشته و خاصیت خویش را از دست بدهد که اگر این اتفاق افتد، اثربخشی آن از بین خواهد رفت.

وی با تاکید بر لزوم اثربخشی برنامه های فرهنگی تصریح کرد: باید در رویداد فرهنگی و خصوصاً اعطای تندیس ملی فداکاری به سمتی حرکت نماییم که علاوه بر انجام کار خیر، اثربخشی آن هم دیده شود تا فرهنگ خوب فداکاری نسل به نسل، فرد به فرد و قشر به قشر منتقل شود.

پورکریمی با تاکید بر لزوم گسترش عرصه های فداکاری و یافتن عرصه های جدید فداکاری برای تقدیر، خاطرنشان کرد: تولیدکننده نمونه داریم، اما کسی که در تولید فداکاری کرده باشد را هنوز شناسایی نکردیم. در کشور واردات کالا و محصولات، تولیدکننده ها را زمین گیر می کند؛ اما هستند تولیدکنندگانی که حاضر نشدند با تمام مشکلاتی که بر سر راه تولید است، تولید را متوقف کنند تا سبب بیکاری افراد شوند. این یک نمونه فداکاری است و این نمونه در حوزه شرکتهای دانش بنیان که علاوه بر حوزه تولید بر سر راه دستیابی به دانش فنی بومی تلاش و چه بسا فداکاری بسیار زیادی می کنند، از مصادیق فداکاری است. ازاین رو باید عرصه های مختلف و متنوعی را برای مصادیق فداکاری احصا کرد. تا کار ترویج فداکاری جایگاه مناسب خویش را پیدا کند.

در ادامه این جلسه، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران ضمن اشاره به برگزاری ۱۲ دوره از این آیین، برگزاری این مراسم در سالهای ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ (دوره همه گیری کرونا) را بسیار دشوار دانست و تصریح کرد: شهریور ۱۴۰۱ آغاز کار مراسم دوره دوازدهم بود که با جریانات تلخ دانشگاه ها مقارن شد و خیلی از جلسات برگزار نشد و سبب به تأخیر افتادن برگزاری مراسم شد.

دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان ایران ضمن اشاره به برگزاری ۸ جلسه کارشناسی ۲ تا ۳ ساعته برای شناسایی دانشجو و گروه دانشجویی فداکار اظهار داشت: برپایه برنامه ریزی های انجام شده، اختتامیه این رویداد فرهنگی ۸ خردادماه ۱۴۰۲ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می گردد. البته باید در آئین نامه و دستورالعمل ها بازبینی صورت گیرد.

کرمی، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در جلسه با تاکید بر لزوم انجام برخی اصلاحات در آئین نامه و لحاظ کردن پیشنهادهای ذکر شده در جلسه های کارشناسی اظهار داشت: همچون این پیشنهادها اینست که برای هر سازمانی علاوه بر در نظر گرفتن سهمیه، این امتیاز قایل شود تا یک نفر فرد شاخص برای تقدیر معرفی شود.

وی اضافه کرد: این افراد می توانند از میان کانون های دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا دانشگاه آزاد باشد.

ابوذری از دانشگاه آزاد اسلامی هم با قدردانی از نظم حاکم بر برگزاری این رویداد فرهنگی بر لزوم برگزاری جلسه صدمه شناسی تاکید کرد و اضافه کرد: فداکاری فضیلت است و برای ترویج این فرهنگ باید از حالت فرمالیته و رسمی بیرون برود این مورد باید از لایه های پایین اتفاق بیفتد. فرد فداکار باید شناسایی شود کسی که خویش را فداکار معرفی نماید در مقابل فردی که فداکار شناخته شده ارزش چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه فرد فداکار حاضر نیست شناسایی شود، در ادامه خاطرنشان کرد: باید برای شناسایی افراد فداکار سیستمی طراحی شود؛ در عین حال که ضرورتی ندارد این مراسم سالانه برگزار گردد و دوسالانه هم کافی است.

ابوذری، ارتقاء سطح جایزه برای برند شدن و همراهی سازمان صدا و سیما در برگزاری این رویداد فرهنگی را در جهت نهادینه کردن روحیه فداکاری در جوانان موثر برشمرد و اضافه کرد: حتی میتوان از اولین فرد فداکار برگزیده کلیپ ۵ دقیقه ای تهیه و در رسانه ملی پخش کرد.

رنجبر زاده، معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی هم با ابراز علاقه مندی برای کار در این عرصه اظهار داشت: نتایج بررسی ها از آن حکایت می کند که در هر نقطه ای که در کشور موفق شدیم ایثار و فداکاری برجسته و شاخص بوده است و در آن نقطه حرفی برای گفتن داشته ایم چه در حوزه علمی، امنیتی و نظامی همگی پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

وی پیشنهاد کرد که بعد از ۸ خردادماه، خصوصیت های خاص این رویداد فرهنگی بررسی و اعلام گردد و ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری تنها به برگزاری این مراسم محدود نشود، بلکه حرکت مستمر و مداومی در طول مسیر زندگی باشد.

رنجبر زاده ضمن اشاره به وجود حدود ۲۰ تا ۳۰ مسئولیت پزشکی اجتماعی در ادامه بر لزوم ارزیابی آن تاکید کرد و اضافه کرد: قرار است سازمان نظام پزشکی در سال آینده پلتفرمی را آماده و طراحی کند تا همه پزشکان با فعالیت اجتماعی شناسایی و ارزیابی شوند.

در ادامه این جلسه نقی لو، از کمیته امداد امام خمینی(ره)، با بیان اینکه باید از زاوایه دید دیگری به مددجویان کمیته امداد نگاه شود، اظهار داشت: دانشجویان فداکار خلاق و ایده پرداز رشد خوبی در راه کمیته امداد داشته اند و مایه افتخار است.

دکتر نخلستانی از سازمان انتقال خون هم برگزاری چنین مراسمی را بهانه ای دانست تا با جوانان فداکار در زمینه های مختلف از قبیل شهدای مدافع سلامت، مدافع حرم و… آشنا شد.

وی، حضور نماینده صدا و سیما در جلسه های این چنینی را در جهت فرهنگسازی هر چه بهتر ضروری برشمرد و اضافه کرد: این مراسم می تواند در مراحل ابتدایی در سطح استان ها، سپس در سطح ملی برگزار و نباید این مراسم به یک روز منتهی شود.

دمیرچی، نماینده جمعیت هلال احمر ضمن اشاره به مصادیق هفت گانه کار داوطلبانه اظهار داشت: این افراد چشم داشتی به فعالیتهای خود ندارند و ما وظیفه داریم تا این فرهنگ را در جامعه ترویج دهیم. این فراخوان نباید از راه خوداظهاری باشد، چون با ماهیت داوطلبانه منافات دارد. هر یک از امدادگران جمعیت هلال احمر، سفیری در جامعه هستند.

وی با استناد به نتایج تحقیقات فدراسیون صلیب سرخ جهانی اظهار داشت: نتایج این مطالعات نشان می دهد انجام کار داوطلبانه در کاهش میزان استرس نقش موثری دارد.

دمیرچی با بیان اینکه باید سامانه فداکاری برای معرفی افراد فداکار طراحی و راه اندازی شود، خاطرنشان کرد: مصادیق فداکاری باید در حوزه صدمه های اجتماعی، اعتیاد و…. توسعه یابد. همینطور باید از جغرافیای تهران خارج و به استان ها تسری یابد و در سطح ملی پالایش نهایی شود.

دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با همکاری و مشارکت بعضی از سازمان ها و دستگاه ها ۸ خردادماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ تا ۱۷.۳۰ در سالن فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران با حضور دانشجویان و شماری از مسؤلان برگزار می گردد.

منبع: