با تولید مایع خنک کننده موتور؛ ساخت محصولات نانویی برای بهبود عملکرد خودرو ها در ایام گرم

ربات کشاورز: مایع خنک کننده رادیاتور، رادیاتور بهبود یافته با فناوری نانو و روغن موتور حاوی نانومواد از دستاوردهای فناوران کشور هستند که در ایام گرم سال می توانند خودروی شما را یاری کنند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد نانو، یکی از شرکت های فناور، مایع خنک کننده موتور بر پایه اتیلن گلیکول برای خودرو های سبک تولید و به بازار عرضه می کند که به سبب داشتن نانوذرات عملکرد بهتری نسبت به خنک کننده رایج در بازار دارد.
کاهش استهلاک سیستم خنک کننده، کاهش دفعات روشن شدن فن خودرو، جلوگیری از جوش آوردن خودرو، افزایش مقاومت سیستم خنک کننده در مقابل خوردگی، کاهش دمای آمپر در زمان استفاده از کولر، افزایش عمر واشر سرسیلندر و بهبود کارآیی موتور خودرو، جلوگیری از تشکیل رسوب در رادیاتور خودرو و نیز کاهش چشم گیر مصرف سوخت خودرو، همچون مزایای این محصول است.
شرکت تولیدی دیگری نیز مبادرت به تولید انواع رادیاتورهای تقویت شده با فناوری نانو کرده است. این شرکت برای انواع خودرو های موجود در بازار رادیاتور تقویت شده با نانوذرات تولید می کند.
روغن موتور نیز نقش به سزایی در عملکرد خودرو در ایام گرم تابستان دارد؛ بدین جهت پژوهشگران دو شرکت فناور گواهی نانومقیاس برای روغن موتورهای نانویی خود دریافت کرده اند.
روغن موتور تولید شده برای چهار مدل خودرو قابل استفاده می باشد. وجود نانوذرات در روغن موتور سبب افزایش طول عمر روغن و موتور خودرو می شود. این نانوذرات قادرند منافذ موجود در سیستم موتور را پر کنند و در نتیجه روغن کاری با کارایی بهتری به انجام می رسد. بهبود روغن کاری منجر به دفع سریع تر و کارآمدتر گرما از خودرو می شود.
فناوران یکی دیگر از شرکتها نیز برای خودرو های سواری فیلترهای حاوی الیاف نانویی تولید می کند. فیلتر هوای حاوی نانوالیاف پلیمری از دیگر دستاورد این شرکتها است که برای خودرو های سنگین کاربردی است.

منبع: