جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان، فعالیت جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف نشان از پویایی این نهاد دارد

به گزارش ربات کشاورز، قائم مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی اظهار داشت: این که جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف فعالیت می کند، نکته مثبتی است و نشان از پویایی و انعطاف این نهاد علمی و فرهنگی دارد، ولی از طرف دیگر تنوع بیش از اندازه فعالیت ها سبب می شود ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر حس گردد. همچون کارکردهای معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی برمبنای فلسفه نام گذاری این معاونت، هماهنگی بین واحدها، سازمان ها، مراکز، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ذیل جهاددانشگاهی است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حسن فارسی قائم مقام رییس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، درباب نقش معاونت هماهنگی و امور مجلس در ارتباط منسجم بین واحدها و دفتر مرکزی، بیان کرد: جهاددانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی است که از بدو تشکیل تا حالا با بررسی دقیق شرایط کشور و منطقه و همین طور نیازهای موجود، ماموریت هایی را برای خود تعریف کرده و با این هدف که مشکلی از مشکلات حل کند و با شعار انجام کارهای گزین، کارهای متنوعی را آغاز نموده است.
فعالیت جهاددانشگاهی در عرصه های مختلف نشان از پویایی این نهاد دارد
ایشان سپس اشاره کرد: این که جهاددانشگاهی در عرصه های مختلف فعالیت می کند، نکته مثبتی است و نشان از پویایی و انعطاف این نهاد علمی و فرهنگی دارد، ولی از طرف دیگر تنوع بیش از اندازه فعالیت ها سبب می شود ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر حس گردد. همچون کارکردهای معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی برمبنای فلسفه نام گذاری این معاونت، هماهنگی بین واحدها، سازمان ها، مراکز، پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ذیل جهاددانشگاهی است.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت سه اداره کل امور واحدها، برنامه ریزی و نظارت راهبردی و امور مجلس در این معاونت، اظهار داشت: همچون مواردی که در معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی مورد تاکید است، همکاریهای بین واحدی است و دراین زمینه درحال تدوین نظام نامه همکاری بین واحدی هستیم. جهاددانشگاهی دارای شبکه وسیعی از نخبگان در کشور است و در استانهای مختلف باتوجه به ظرفیتهای استانی و همین طور ماموریت هایی که برای واحدهای استانی تعریف شده است، در حوزه های مختلفی فعالیت می کند. در این شرایط در صورتیکه همکاری بین واحدی محقق شود، خیلی از واحدهای استانی می توانند از ظرفیت و تجربه موجود در واحدهای دیگر بهره مند شوند.
فعالیت ۱۱ مرکز درمانی ذیل جهاددانشگاهی
دکتر فارسی در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی پژوهشگاه رویان در تهران کار خودرا شروع کرد و در حوزه سلول های بنیادی و درمان ناباروری موفقیت های خوبی را به دست آورد. در سالهای بعد به سبب شرایط و ضرورت توسعه مراکز درمان ناباروری در سطح کشور، برخی از واحدهای جهاددانشگاهی نیز نسبت به تاسیس مرکز درمان ناباروری اقدام نمودند. در این شرایط این رویان بود که به کمک آنها آمد و تجربه اندوخته در این پژوهشگاه به واحدهای استانی جهاددانشگاهی نیز منتقل شد و امروز ۱۱ مرکز درمانی ذیل جهاددانشگاهی درحال فعالیت هستند.
وی افزود: در وضعیت تنوع کاری جهاددانشگاهی در سراسر کشور، همکاریهای بین واحدی مورد تاکید است و یکی از با اهمیت ترین فاکتورهای ارزیابی فعالیت روسای واحدها، ایفای نقش موثر در ایجاد همکاری بین واحدی است. جانشین پروری نیز موضوع مورد تاکید دیگری است که رصد می شود، برای اینکه در جهاددانشگاهی همیشه تاکید بر این بوده است که به جوانان اعتماد شود و بوسیله واگذاری مسئولیت و انتقال تدریجی تجربه، جانشین پروری محقق شود.
قائم مقام رئیس جهاددانشگاهی با اعلان اینکه تنوع فعالیت ها در مراکز، واحدها و سازمان های جهاددانشگاهی سبب می شود که مطالبات مختلفی با ماهیت متفاوت از طرف مراکز و واحدها به دفتر مرکزی منتقل شود، اظهار داشت: رتق و فتق امور دراین زمینه و مدیریت پیگیری و حل مشکلات و معضلات، ارائه راه حل و راهنمایی و مشاوره به واحدها و سازمان ها برای حل مشکلات و تسریع در انجام فعالیت ها، از دیگر مواردی است که در این معاونت پیگیری می شود.
سرکشی به واحدهای سازمانی با هدف نظارت مستمر و مستقیم شروع شده است
وی با اشاره به سرکشی مستمر به واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در استانهای کشور، اضافه کرد: سفرهای استانی با هدف نظارت مستمر و مستقیم بر واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی شروع شده است و تا حالا پژوهشکده گیاهان دارویی، سازمان گیلان، واحدهای همدان، لرستان، اردبیل و زنجان مورد بررسی قرار گرفته اند و در ماه های آتی نیز بازدید از دیگر واحدها در دستور کار است. در این بازدیدها علاوه بر بررسی کارهای واحد، نشستی با اعضای واحد نیز برگزار و پیشنهادات آنها دریافت می شود.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ضمن اشاره به این که هماهنگی بین معاونت های مختلف جهاددانشگاهی نیز از دیگر وظایف معاونت هماهنگی و امور مجلس است، تصریح کرد: برای تحقق این هدف درحال برنامه ریزی برای برگزاری نشست های مشترک با دیگر معاونت های جهاددانشگاهی با هدف پیگیری موضوعات و همفکری و هم افزایی هستیم.
برنامه توسعه جهاددانشگاهی باید هم راستا با برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شود
دکتر فارسی به تدوین برنامه توسعه در جهاددانشگاهی، اشاره و عنوان کرد: برنامه توسعه، ریل گذاری پنج ساله ای است که بسیار اهمیت دارد و اداره کل برنامه ریزی و نظارت راهبردی مسئولیت تدوین برنامه و همین طور نظارت و پایش اجرای آنرا بر عهده دارد. در شرایطی که برنامه هفتم توسعه کشور نیز درحال بررسی و تدوین در مجلس شورای اسلامی است، تاکید بر این است که برنامه توسعه جهاددانشگاهی نیز هرچه سریع تر و با دقت تدوین شود و تاکید بر این است که این برنامه هم راستا با برنامه توسعه کشور تدوین شود.
وی با اعلان اینکه هم اکنون پیش نویس اولیه برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی آماده شده است و نشست های تخصصی برای نهایی سازی و در نهایت تصویب برنامه درحال برگزاری است، بیان کرد: نکته دیگری که دراین زمینه مورد تاکید است، نظارت و پایش دقیق اجرای برنامه است. تدوین و تصویب برنامه به خودی خود فضیلت محسوب نمی گردد، بلکه زمانی دارای اهمیت است که به دقت رصد و پایش شود و به صورتی ضمانت اجرا داشته باشد. دراین زمینه نیز برنامه ریزی لازم انجام شده است و بعد از تصویب و ابلاغ برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی، نظارت دقیقی بر پروسه اجرای آن نیز مورد انتظار است.
ارتباط جهاددانشگاهی با نمایندگان مجلس در سطح خوبی قرار دارد
قائم مقام رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت دفتر امور مجلس این نهاد اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی به فرموده امام خمینی (ره) عصاره فضائل ملت است و ارتباط مستمر، هدفمند و منطقی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اهداف اصلی هر دستگاهی است. جهاددانشگاهی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در دفتر امور مجلس بصورت کلی مقوله ارتباط با مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود. هم اکنون که در اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم قرار داریم، ارتباط جهاددانشگاهی با نمایندگان و همین طور کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های مجلس شورای اسلامی و همین طور مرکز پژوهش های مجلس در سطح خوبی قرار دارد و نمایندگان در جریان آخرین فعالیت ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی قرار می گیرند. همین طور تاکید بر این است که بصورت منظم در جلسات کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی خصوصاً کمیسیون های آموزش، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان حاضر شویم و گزارشی از آخرین کارهای جهاددانشگاهی ارائه دهیم.
دکتر فارسی اضافه کرد: در پروسه تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در مجلس شورای اسلامی شاهد حمایت قابل توجه نمایندگان از کارهای جهاددانشگاهی و رشد سالانه قابل قبول بودجه این نهاد بودیم. بااینکه باتوجه به حجم وسیع فعالیت ها در جهاددانشگاهی، بودجه ای که برای این نهاد در نظر گرفته می شود بسیار اندک است، با این وجود باتوجه به آشنایی نمایندگان مجلس از نوع فعالیت ها و اثرگذاری جهاددانشگاهی در نظام علم و فناوری کشور، شاهد حمایت ویژه آنها در فصل بودجه بودیم.
جهاددانشگاهی دارای ظرفیتهای قابل توجهی برای سپردن ماموریت های ویژه به این نهاد است
وی با اشاره به پروسه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، جهاددانشگاهی دارای ظرفیتهای قابل توجهی است و می طلبد در برنامه توسعه کشور ماموریت ویژه ای به این نهاد واگذار شود. همین طور دیگر اعضای نظام علم و فناوری کشور نیز باید ماموریت ویژه خودرا داشته باشند و این ماموریت ها نیز در طول اجرای برنامه رصد شوند. بر این اساس و به پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و جهاددانشگاهی و تصویب کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری اجرای چهار فناوری راهبردی شامل آب شیرین کن، قطار برقی، مولدسازی منابع معدنی و سلول درمانی به جهاددانشگاهی واگذار شده است و این پیشنهاد حالا در مرحله بررسی در صحن تلفیق برنامه هفتم توسعه است.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در ادامه اشاره کرد: باتوجه به توانمندی جهاددانشگاهی امیدواریم نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه نیز با عنایت ویژه ای این پیشنهاد را به تصویب برسانند و بعد از آن نیز تاکید می شود که مرکزی ویژه باید بر ماموریت هایی که به دستگاه های مختلف واگذار می شود، نظارت دقیق داشته باشد، برای اینکه گرفتن ماموریت به تنهایی کفایت نمی کند و زمانی باارزش است که اجرائی شود.
دکتر فارسی در ادامه اظهار داشت: جهاددانشگاهی نهادی مفید و موثر در نظام علم و فناوری کشور است و بنا بر این شاهد اهتمام ویژه به این نهاد در اسناد بالادستی کشور هستیم. فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ی جهاددانشگاهی فصل الخطاب است و این توجهات وظیفه جهادگران را دوچندان می کند. در چنین شرایطی برای تحقق اهداف و ماموریت ها، نیازمند همکاری و هماهنگی نظام اجرائی کشور نیز هستیم، برای اینکه زمانی که اجرای ماموریتی بطور کامل بر عهده جهاددانشگاهی باشد، مانند آن چه در رویان شاهد بودیم، کار به درستی و سرعت و دقت پیش می رود، ولی آنجا که نیاز به همکاری دیگر دستگاه های اجرائی و یا تایید و تصدیق آنها برای انجام کاری باشد، گاه شاهدیم که این همکاری از طرف دستگاهها با جهاددانشگاهی به خوبی صورت نمی گیرد. با توجه به این جهاددانشگاهی هیچگاه متوقف نشده است.
در پروسه انتخاب جهادگر نمونه افرادی انتخاب می شوند که فعالیت شاخص داشته باشند
دکتر فارسی با اشاره به فرارسیدن سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اشاره کرد: همزمان با چهل و سومین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، برنامه ویژه ای با حضور تعدادی از مقامات و مدیران ارشد کشور و همین طور معاونین، مدیران و روسای واحدها و سازمان های جهاددانشگاهی از سراسر کشور در روز دوشنبه ۱۶ مردادماه در سالن همایش های بین المللی پژوهشگاه رویان انجام می شود. برمبنای سنتی که از گذشته در جهاددانشگاهی وجود داشته است، هر سال مصادف با این ویژه برنامه برخی از جهادگران که دارای کارهای شاخص در یک سال قبل بوده اند به عنوان جهادگر نمونه معرفی می گردند و امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی ادامه داد: آن چه مورد تاکید است این که پروسه انتخاب جهادگر نمونه باید به شکلی باشد که افرادی که به مفهوم واقعی فعالیت شاخصی داشته اند و یا برمبنای ملاک ها و فاکتورهای تعیین شده در یک سال کاری خود با روحیه جهادی به فعالیت پرداخته اند در این مراسم مورد تقدیر واقع شوند. امسال نیز برای تحقق این هدف کارگروه های ویژه ای در سطح واحدها، معاونت ها و معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی تشکیل شد و جهادگران نمونه انتخاب شدند که ان شاءالله در مراسم ویژه ای که برگزار می شود، تقدیر خواهند شد.
نیروی انسانی متخصص و متعهد، ارزشمندترین دارایی جهاددانشگاهی است
قائم مقام رئیس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با تأکید بر این نکته که نیروی انسانی متخصص و متعهد، ارزشمندترین دارایی جهاددانشگاهی است، اظهار داشت: ایمان و اعتماد به جوانان، با اهمیت ترین خاصیت و فرهنگ حاکم بر جهاددانشگاهی است و همین مساله باعث شده است در طول ۴۳ سال فعالیت، این نهاد به الگویی برای پیشرفت، با رویکرد اعتماد به جوانان تبدیل گردد. بارها شاهد بوده ایم که موضوع مهاجرت جوانان و نخبگان، دستور کار خیلی از جلسات بوده است، ولی آن چه باید عملیاتی شود تا شاهد جذب حداکثری جوانان و نخبگان باشیم، اعتماد به جوانان است. جهاددانشگاهی از شروع تاسیس تا حالا به مفهوم واقعی به نسل جوان در دانشگاه ها اعتماد کرده است و خیلی از پروژه های موفق امروز جهاددانشگاهی که تعدادی از آنها آوازه بین المللی نیز پیدا کرده اند، توسط همین جوانان اجرائی و عملیاتی شده است و جهاددانشگاهی امروز به نهادی فرهنگ ساز و الگویی اسلامی و ایرانی برای پیشرفت تبدیل گشته که ایمان و اعتماد به جوانان را در سرلوحه کار خود قرار داده است.