معاونت علمی خواستار شد؛ مشارکت دانش بنیانها برای اجرای پروژه هوشمندسازی مزارع پرورش ماهی

به گزارش ربات کشاورز، دفتر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی معاونت علمی از مجموعه های فناور و دانش بنیان دعوت کرد پیشنهادهای خویش را برای اجرای پروژه هوشمندسازی مزارع عرضه کنند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مدیریت مزارع پرورش ماهی در قفس مانند هر صنعت دیگر جز با احاطه بر داده های حاکی از وضعیت مزرعه و پیشبینی وضعیت کشت ممکن نیست. مختصات محصول و مواد اولیه این صنعت هم خود بر حساسیت تصمیمات دریافت شده در واحدهای تولیدی این صنعت می افزاید. بر این اساس استفاده از امکاناتی که نرم افزارهای مدیریت و تحلیل داده و سامانه های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند در اختیار مدیران قرار دهند می تواند به کاهش قابل توجه ریسک و افزایش بهره وری در مزارع پرورش ماهی در قفس منجر شود.
با استفاده از این ابزارها وضعیت ماهی در چارچوب متغیّرهای متنوع به صورت مستمر رصد شده و اطلاعات به دست آمده و تحلیل آنها به مدیر کشت منتقل می شود. این اطلاعات شامل وضعیت غذاگیری ماهی، نرخ رشد، نرخ تلفات، رفتار دسته های ماهی، هم نوع خواری، تخمین تعداد ماهیان درون قفس و مانند آن است و تحلیل هایی چون وضعیت سلامتی آبزیان، احتیاج به افزودن مکمّل، برون یابی وضعیت پرورش و مانند آن با استفاده از این داده ها قابل انجام است.
در حال حاضر این اطلاعات به طور عمده در بازدیدهای روزانه غواصان از قفس ها جمع آوری شده و بر مبنای تخمین آنها به مدیر مزرعه منتقل می شود. این اطلاعات به علل مختلف امکان دارد از دقت کافی برخوردار نبوده یا در بازه های زمانی مورد نیاز جمع آوری و به مدیر مزرعه منتقل نشود. مدیر مزرعه و دامپزشک مستقر در مزرعه نیازمند دسترسی بموقع به این اطلاعات برای اصلاح جیره غذا یا دارودهی هستند و بدون دسترسی بموقع به این اطلاعات امکان واکنش بموقع و کمینه کردن صدمه ناشی از شرائط پیش آمده در مزرعه را ندارند. از طرفی تحلیل برآیند این اطلاعات بشکلی سیستماتیک و پیوسته نیازمند صرف زمان است که خود باعث بالا رفتن خطر ناشی از حوادث زیستی در قفس ها می شود.
در راستای کاهش ریسک های مذکور استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی چاره ای مطلوب به نظر می آید. بهره گیری از این تکنولوژی هم در حیطه جمع آوری اطلاعات و هم در حیطه تحلیل و جمع بندی اطلاعات می تواند مفید واقع شود. با نصب ادواتی مانند دوربین های حرارتی و الگوریتم های پردازش تصویر به کمک هوش مصنوعی میتوان بر رفتار ماهی در قفس نظارت کرد و وضعیت ماهی در قفس را بشکلی برخط در اختیار مدیر مزرعه قرار داد.
با توسعه مدل نرم افزاری مزرعه پرورش ماهی میتوان به ابزاری دست یافت که بعنوان یک دستیار کشت عمل کند و به صورت پیوسته علاوه بر اطلاع از وضعیت مزرعه، با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، پیشنهادهایی برای سوق مزرعه به وضع مطلوب و بهینه سازی فرآیند تولید (مانند پیشنهاد تغییر برنامه غذایی و یا ترکیب جیره، مصرف داروها و مکملها) ارائه نماید.
در نهایت عرضه این اطلاعات به مدیر مزرعه بشکلی منسجم که تصویری یکپارچه و روشن از وضعیت مزرعه و تغییر وضعیت آنرا نمایش دهد یکی از مؤثّرترین روش های بهینه سازی فعالیت مزرعه است. توسعه نرم افزاری که به وسیله آن هر کاربر به سطحی از اطلاعات دسترسی داشته و مجاز به وارد کردن اطلاعات خاصی از بخشی از مزرعه پرورش ماهی در قفس است.
بخش های مختلف مزرعه از انبار گرفته تا غواصان و کارگران غذادهی هر یک از راه درگاه خود در نرم افزار اطلاعات در ارتباط با وظایف خویش را در نرم افزار وارد کرده و اطلاعات مورد نیاز خویش را از آن دریافت می کنند. بدین طریق وضعیت مزرعه به صورت مدام و به شکل برخط برای مدیران مزرعه قابل رؤیت است و امکان ابتکار عمل و دریافت تصمیمات مقتضی در کوتاه ترین زمان وجود دارد.
در زمینه فروش تولیدات مزارع پرورش ماهی وجود یک پلت فرم به شکل یک نرم افزار تخصصی فروش و پیش فروش مویرگی تولیدات مزارع پرورش ماهی بعنوان یک اکوسیستم تراکنشی به بازدهی هر چه بیشتر صنعت منجر خواهد شد. با استفاده از این پلت فرم تولیدکننده و مصرف کننده خرد به یکدیگر متصل شده و بازار محصولات مزارع پرورش ماهی در قفس توسعه پیدا می کند. از طرفی این پلت فرم بازخورد سریع بازار را برای پرورش فراهم می آورد و به عرضه محصول بهینه به بازار کمک می نماید. در نهایت وجود این پلت فرم باعث تأمین سریع تر بخشی از نقدینگی مورد نیاز برای تولید می گردد.
با توجه به اهمیت مبحث هوشمندسازی مزارع پرورش ماهی در قفس و تاثیرات مثبت آن بر ارتقاء عملکرد مزارع، کاهش ریسک تولیدکنندگان، افزایش فروش و توسعه بازار محصولات آبزی، به تازگی فراخوانی با همین عنوان به منظور شناسایی و بهره مندی از توان و تخصص شرکت ها و مجموعه های فناور و دانش بنیان توسط دفتر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی معاونت علمی انتشار یافته که در آن ضمن اشاره به محورها و موضوعات مهم از مجموعه های توانمند در این عرصه دعوت شده تا طرح ها و پیشنهادهای خویش را به منظور اجرای پروژه هوشمندسازی با هدف تکمیل و توسعه زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس ارائه نمایند.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این فراخوان به لینک Isti.ir/ZLTw رجوع کنند.