معاون علمی در اجلاس سران گروه ۷۷؛ ایجاد ۴۰۰ هزار شغل با کیفیت به دست دانش بنیان ها

به گزارش ربات کشاورز، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اظهار داشت: در سال ۲۰۲۱، اقتصاد دیجیتال نزدیک به ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی برابر با ۲۰ تریلیون دلار را به خود اختصاص داد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در اجلاس سران گروه ۷۷ که در کوبا برگزار شد اظهار داشت: در دو دهه گذشته ایران فعالانه از ایجاد اکوسیستم های نوآوری از راه ترویج و توسعه شرکتهای دانش بنیان، تولید مبتنی بر دانش، ابلاغ قوانین پشتیبانی از بنگاه های دانش بنیان و تحول تولید دانش بنیان حمایت کرده است.
وی اضافه کرد: شرکتهای دانش بنیان در ایران ۴۰۰ هزار شغل باکیفیت بوجود آورده اند که اغلب آنها توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی اداره می شود.
دهقانی فیروزآبادی در ادامه در مورد اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: اقتصاد دیجیتال این توانمندی را دارد تا باعث ارتقای کشورها از راه ایجاد اشتغال و پیشبرد نوآوری شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۱ اقتصاد دیجیتال نزدیک به ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی برابر با ۲۰ تریلیون دلار را به خود مختص کرده است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اضافه کرد: می توانیم از راه تأمین مالی برنامه های تحقیقاتی مشترک و تشکیل کنسرسیومی از شرکتهای دانش بنیان متخصص در فناوری های نمک زدایی ایده ها را به حقیقت تبدیل نماییم.
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال با تشکیل اشتغال و نوآوری زمینه ساز ارتقای کشورها می شود، اظهار داشت: نمونه ای از تحول اقتصاد دیجیتال در ایران نرم افزارهای کاربردی کرایه ماشین سواری است.
وی افزود: در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰ میلیون کاربر ایرانی برابر با ۷۳ درصد از جمعیت ایران از راه یک میلیارد سفر از خدمات این شرکت ها استفاده کردند.
گذار از اقتصاد مبتنی بر نیروی کار و منابع به اقتصاد برپایه فناوری و نوآوری
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد برپایه فناوری و نوآوری چاره مناسب خیلی از چالش های ماست، اضافه کرد: با اجتناب از خام فروشی منابع و مواهب طبیعی، بهره مندی از سرمایه انسانی توانمند، ارتقای موقعیت خود در زنجیره ارزش جهانی، پرورش شرکت ها و صنایع پیشرفته، شکل دادن به اکوسیستم های نوآوری پویا و مقابله با مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاهی، اقتصاد برپایه فناوری و نوآوری محقق می شود.
تبدیل ایده ها به حقیقت با ایجاد کنسرسیوم دانش بنیان ها
وی اضافه کرد: می توانیم از راه تأمین مالی برنامه های تحقیقاتی مشترک و تشکیل کنسرسیومی از شرکتهای دانش بنیان متخصص در فناوری های نمک زدایی ایده ها را به حقیقت تبدیل نماییم.
دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: از راه تشخیص فوریت موضوعات و اجرایی کردن راهکارهای برپایه فناوری و نوآوری راه را برای آینده ای پایدار و کامیاب هموار نماییم.

منبع: